Renze Holbe (Huizinga) en Aaltje Derks

  • N.G. Hamelink
    Message 1 of 1 , Nov 2, 2006
      Hallo,

      Ik zal om te beginnen mij eerst even voorstellen, ik ben Niels Hamelink en ben al een poosje bezig met het uitzoeken van mijn familiegeschiedenis. Mijn familie komt, voor zover we het nu toe hebben kunnen terugvinden, uit Zeeland/Zeeuws-Vlaanderen. Rond 1880 komt mijn betovergrootvader als directeur van de Nederlandsche Tramweg Maatschappij naar Friesland. Rond 1930 verdwijnt mijn familie dan weer richting het Westen, waarna mijn ouders in de jaren 70 zich vestigden in Oosterwolde.

      Een verre achterneef van mij uit Zeeland heeft het merendeel tot nu toe uitgezocht. Het zijn wat dat betreft de kleine puntjes op de i ik nog zoek.

      Ik ben sinds een paar maanden bezig om de familie tak van mijn vrouw uit te zoeken: de familie Huizinga. De vroegste voorouder die tot nu toe heb kunnen vinden is Rense Holbes (1756) die getrouwd is met Aaltje Derks (1758 Zuidhuisterveen = Surhuisterveen?- overleden op 14 Nov 1826 in Uithuizen; ouders waren Geert Derks en Leentje Pieters).

      Vanaf 1787 heet deze familie ineens 'Huizinga'. Veel van deze mensen waren turfschippers, wat een en ander niet gemakkelijker maakt, omdat alle kinderen in andere plaatsen geboren zijn. Momenteel ben ik bezig om de DTB boeken van de plaatsen die aan het Boterdiep in Groningen liggen door te nemen, in de hoop daar een spoor van hen te vinden. Aangezien ze schipper waren is het zeer goed mogelijk dat zij ook contacten in Friesland hadden, zeker gezien het feit dat Aaltje Derks uit Friesland kwam.

      Is iemand ergens in zijn bestanden deze familie al eens tegengekomen?

      Vriendelijke groeten,

      Niels Hamelink

      http://www.hamelinks.web-log.nl/

      PS: soms kunnen er wat rare zinsconstructies ontstaan (een vreemd woord) dat komt dan door mijn spraakherkenningsprogramma, die niet altijd even nauwkeurig is. Helaas heb ik rsi, en is dit zo'n beetje de enige mogelijkheid die zijn om met de computer te werken. Ik probeer altijd wel teksten nog even te herlezen, maar er glipt nog wel eens iets tussendoor.

      It has removed 4741 spam emails to date.
      Try SPAMfighter for free now!