RE: [Friesland-genealogy] Emigratie Krom

  • Sylvia Binch
    Message 1 of 10 , Oct 7, 2006
      Hallo Frans,

      In de Amerikaanse census van 1790, 1800, 1810, 1820 en 1860 komen in totaal 121 KROM-men voor.

      Ik stuur de lijsten wel even naar je privé-adres. Geef me maar even door welke KROM-men je speciale belangstelling hebben.

      Met vriendelijke groet,

      Sylvia Binch-Talma
      Altijd opzoek naar TALMA (binnen- en buitenland)

      To: friesland-genealogy@yahoogroups.comCC: zuidholland-genealogy@yahoogroups.comFrom: f.i.krom@...: Sat, 7 Oct 2006 09:20:56 +0200Subject: [Friesland-genealogy] Emigratie Krom

      Beste lijstgenoten,Kan iemand voor mij nakijken of er KROM-men naar Amerika zijn geëmigreerd ? Voornamen met een Duitse tint, zoals Johann, Ludwig en Christoph. Zij komen van oorsprong uit Duitsland en zijn tussen ca 1780 en 1800 naar Nederland gekomen, Amsterdam. Emigratie zou moeten zijn geweest tussen 1800 en 1850.Alvast vriedelijk bedankt voor de moeite,Frans Kromwebsite: www.familiewiersema.nl Alles is welkom met betrekking tot de navolgende familienamen : Dijksterhuis(Gr); Gezelle-Meerburg(ZH); Klooster(NH); Krom(NH); Laribeij(Fr); Laribij(Fr); de Leeuw(Gld); Meerburg(ZH); Meerburg-Snarenberg(ZH); Overmeer(ZH); Post(Gr); Teunen(NH); Theunen(NH), Thöne(Grebenstein Dld); Wiersema(Gr); Wyrsema(Gr); Wiersum(Gr).[Non-text portions of this message have been removed]

    • H. de Walle
      Message 2 of 10 , Oct 7, 2006
        Hallo Sylvia,

        Ik neem aan dat je deze Talma's allemaal al hebt. Inscripties uit mijn te
        verschijnen boek Friezen uit Vroeger Eeuwen.

        Hessel de Walle
        Piet Heinstraat 67
        9726 JT GRONINGEN
        Website: http://www.walmar.nl/inscripties.htm

        <http://www.walmar.nl/> mobiel: 06 11105612
        telefoon: 050 5424787

        _____

[...]

        To: friesland-genealogy <mailto:friesland-genealogy%40yahoogroups.comCC>
        @yahoogroups.comCC: zuidholland-
        <mailto:zuidholland-genealogy%40yahoogroups.comFrom>
        genealogy@yahoogroups.comFrom: f.i.krom@orange.
        <mailto:f.i.krom%40orange.nlDate> nlDate: Sat, 7 Oct 2006 09:20:56
        +0200Subject: [Friesland-genealogy] Emigratie Krom

        Message 3 of 10 , Oct 7, 2006
          Hallo Sylvia

          Ik geloof dat de bijlage niet meekomt. Dan zo maar

          Inscripties 1280 - 1811

          Engwierum

          [1412 De gunst van armen en van rijken vertoonde nimmer

          zich zo sterk, als in den bouw van deese kerk. Door

          algemeene liefdesblijken. Toen leide Piebo Talmaas

          hand; den eersten steen van haare muren, zij moet

          den rust des tijds verduuren, met leeraars van gesond

          verstand. Den 14 juni 1746

          steen zuidingang kerk; bron: In vogelvlucht Geschiedenis van de gemeente
          Oostdongeradeel

          Talma, Piebe Sjoerds ; 1738 - n.b.; geh. 1762 Jacoba Rebecca Fruytier,
          Groningen; adv. in 1762; ged. op 1 juli 1738 in

          Harlingen; zoon van Sjoerd Talma en Geertje Wijnsma

          Harlingen

          [1860 1720 den 19 april is overleden Tjeerd Bouwes oud 80 jaren sijnde
          voor de agtste maal regeerend burgemeester

          deser stad

          1752 den 5 maart is overleden Jan Folkerts van der Plaats oud 29
          1/2 jaar

          1765 den 17 december is overleeden Knierke Talma wed. van Jan van
          der Plaats laatst huisvrouw van Jelle Stijl

          in den ouderdom van ruim 43 jaren en legt alhier begraven

          1776 den 4 februarij is overleden de koopman Jelle Stijl in den
          ouderdom van bijna 67 jaren en legt hier

          begraven

          Op den 31 meij 1804 is overleden Simon Stijl in leven medecinae
          doctor te Harlingen in den ouderdom van 73

          jaren ruim 3 maanden en legt alhier begraven

          grafsteen, grote kerk; bron: Grafschriften Harlingen

          Talma, Knierke Wietses ; 1722 - 1765; dochter van Wijtse Talma en Grietje
          Everts Oosterbaan; geh. 1 1744 Jan Folkerts

          van der Plaats; geh. 2 1755 Jelle Siemens Stijl

          [2579 Ao ... ker ...n sep... inde here g[erust] de eer[ba]re f...men man
          Sybrant Eedes Feitama out 55 iaer hier begr

          Ao 16... is gerust ... Grie...bee ... des... out ... iaer ...
          begrave

          Den 23 julij 1745 is overleden Claes Sjoerds Talma oud 16 iaer en
          1 maent ende leit alhier begraven

          grafsteen, grote kerk; bron: Grafschriften Harlingen

          Talma, Klaas Sjoerds ; 1729 - 1745; ged. op 29 juli 1729 in Harlingen; kind
          van Sioerd Piebes Talma en Geertie Klases

          [2608 ...[is i]n den heere gerust de eersame ... er Sybrants ... 33 jaer
          en 16 dagen en leit hier met 2 kinderen begraven

          Ao 1691 den 20 november is gestorven de eersame Sybrant Pieters
          Feitama mr Platielbacker out 52 jaer en is

          hier begraven

          1763 den 10 maart stierf Sybrand Talma coopman te Harlingen en
          leit hier begraven

          grafsteen, grote kerk; bron: Grafschriften Harlingen

          Talma, Siebrand Sjoerds ; 1733 - 1763; geh. 1758 Elsje Schaaf; ged. op 1
          september 1733 in Harlingen; zoon van Sioerd

          Tallema en Gertje Klaasen Wijnsma; koopman

          [2651 Anno 16[70?] den [8?] april is in den heere gerust de eersame Iacob
          Sybrants Feitama out 66 iaer ende is hier

          begraven

          Anno 1679 den 20 martij is gestorven d'eerbare Marike Sybrants
          Feitema out 78 jaer en is hier begraven

          Den 24 may 1738 is overlden Geerite Clases Winsma de huisvrou van
          de coopman Sjoerd Talma oud in haer 31

          ste iaer ende leit alhier begraven

          Den 20 may 1762 stierv Sjoerd Talma coopm te Harlingen oud 62
          iaeren en is hier begrave

          grafsteen, grote kerk; bron: Grafschriften Harlingen

          Talma, Sjoerd Piebes ; 1700 - 1762; ged. op 11 augustus 1700 in Harlingen;
          kind van Piebe Wietses en Cunyerke

          Tieerds; geh. Geertje Klases Wijnsma

          Kimswerd

          [3401 Ao 1791 den 26 mai ontsliip in den heere de weledle deugdzame
          mejuffrouwe Knierke Talma in leven huisvrouw

          van du G. Horreus predicant te Kimswerd, in den ouderdom van [5]9
          jaren 1 maand en 8 dagen en legt alhier

          grafsteen, in de kerk; bron: Grafschriften Wonseradeel

          Talma, Knierke Sjoerds ; 1732 - 1791; ged. op 20 mei 1732 in Harlingen;
          dochter van Sioert Tallema en Gertje Klaases

          Wijnsma; geh. 1753 Gerard Petrus Horreus

          Hessel de Walle
          Piet Heinstraat 67
          9726 JT GRONINGEN
          Website: www.walmar.nl <http://www.walmar.nl/>
          mobiel: 06 11105612
          telefoon: 050 5424787

          _____

          Message 4 of 10 , Oct 7, 2006
            Hallo Hessel,

            Welke Talma's komen voor in jouw boek ?

            Met vriendelijke groet,

            Sylvia

            To: Friesland-genealogy@yahoogroups.comFrom: hessel@...: Sat, 7 Oct 2006 17:38:37 +0200Subject: RE: [Friesland-genealogy] Emigratie Krom

            Hallo Sylvia,Ik neem aan dat je deze Talma's allemaal al hebt. Inscripties uit mijn teverschijnen boek Friezen uit Vroeger Eeuwen.Hessel de WallePiet Heinstraat 679726 JT GRONINGENWebsite: http://www.walmar.nl/inscripties.htm<http://www.walmar.nl/> mobiel: 06 11105612telefoon: 050 5424787_____ Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com[mailto:Friesland-genealogy@yahoogroups.com] Namens Sylvia BinchVerzonden: zaterdag 7 oktober 2006 17:18Aan: Frans KromOnderwerp: RE: [Friesland-genealogy] Emigratie KromHallo Frans,In de Amerikaanse census van 1790, 1800, 1810, 1820 en 1860 komen in totaal121 KROM-men voor.Ik stuur de lijsten wel even naar je priv�-adres. Geef me maar even doorwelke KROM-men je speciale belangstelling hebben.Met vriendelijke groet,Sylvia Binch-TalmaAltijd opzoek naar TALMA (binnen- en buitenland)To: friesland-genealogy <mailto:friesland-genealogy%40yahoogroups.comCC>@yahoogroups.comCC: zuidholland-<mailto:zuidholland-genealogy%40yahoogroups.comFrom>genealogy@yahoogroups.comFrom: f.i.krom@orange.<mailto:f.i.krom%40orange.nlDate> nlDate: Sat, 7 Oct 2006 09:20:56+0200Subject: [Friesland-genealogy] Emigratie KromBeste lijstgenoten,Kan iemand voor mij nakijken of er KROM-men naar Amerikazijn ge�migreerd ? Voornamen met een Duitse tint, zoals Johann, Ludwig enChristoph. Zij komen van oorsprong uit Duitsland en zijn tussen ca 1780 en1800 naar Nederland gekomen, Amsterdam. Emigratie zou moeten zijn geweesttussen 1800 en 1850.Alvast vriedelijk bedankt voor de moeite,FransKromwebsite: www.familiewiersema.nl Alles is welkom met betrekking tot denavolgende familienamen : Dijksterhuis(Gr); Gezelle-Meerburg(ZH);Klooster(NH); Krom(NH); Laribeij(Fr); Laribij(Fr); de Leeuw(Gld);Meerburg(ZH); Meerburg-Snarenberg(ZH); Overmeer(ZH); Post(Gr); Teunen(NH);Theunen(NH), Th�ne(Grebenstein Dld); Wiersema(Gr); Wyrsema(Gr);Wiersum(Gr).[Non-text portions of this message have been removed] __________________________________________________________Get the new Windows Live Messenger!http://get.live <http://get.live.com/messenger/overview>com/messenger/overview[Non-text portions of this message have been removed][Non-text portions of this message have been removed]

          • Sylvia Binch
            Message 5 of 10 , Oct 7, 2006
              Hallo Hessel,

              Nee, de bijlage zat er niet bij.

              Heel hartelijk dank voor de toegestuurde informatie. De personen zijn inderdaad bekend, maar de meeste inscripties niet ! En ik woon nota bene in Harlingen !

              Alleen van de eerste inscriptie (boven de kerkdeur van Engwierum) heb ik een foto.

              Met vriendelijke groet,

              Sylvia

              To: Friesland-genealogy@yahoogroups.comFrom: hessel@...: Sat, 7 Oct 2006 17:52:24 +0200Subject: RE: [Friesland-genealogy] Emigratie Krom

              Hallo SylviaIk geloof dat de bijlage niet meekomt. Dan zo maarInscripties 1280 - 1811Engwierum[1412 De gunst van armen en van rijken vertoonde nimmerzich zo sterk, als in den bouw van deese kerk. Dooralgemeene liefdesblijken. Toen leide Piebo Talmaas hand; den eersten steen van haare muren, zij moetden rust des tijds verduuren, met leeraars van gesond verstand. Den 14 juni 1746steen zuidingang kerk; bron: In vogelvlucht Geschiedenis van de gemeenteOostdongeradeelTalma, Piebe Sjoerds ; 1738 - n.b.; geh. 1762 Jacoba Rebecca Fruytier,Groningen; adv. in 1762; ged. op 1 juli 1738 in Harlingen; zoon van Sjoerd Talma en Geertje WijnsmaHarlingen[1860 1720 den 19 april is overleden Tjeerd Bouwes oud 80 jaren sijndevoor de agtste maal regeerend burgemeesterdeser stad1752 den 5 maart is overleden Jan Folkerts van der Plaats oud 291/2 jaar1765 den 17 december is overleeden Knierke Talma wed. van Jan vander Plaats laatst huisvrouw van Jelle Stijlin den ouderdom van ruim 43 jaren en legt alhier begraven1776 den 4 februarij is overleden de koopman Jelle Stijl in denouderdom van bijna 67 jaren en legt hier begravenOp den 31 meij 1804 is overleden Simon Stijl in leven medecinaedoctor te Harlingen in den ouderdom van 73 jaren ruim 3 maanden en legt alhier begravengrafsteen, grote kerk; bron: Grafschriften HarlingenTalma, Knierke Wietses ; 1722 - 1765; dochter van Wijtse Talma en GrietjeEverts Oosterbaan; geh. 1 1744 Jan Folkerts van der Plaats; geh. 2 1755 Jelle Siemens Stijl[2579 Ao ... ker ...n sep... inde here g[erust] de eer[ba]re f...men manSybrant Eedes Feitama out 55 iaer hier begrAo 16... is gerust ... Grie...bee ... des... out ... iaer ...begraveDen 23 julij 1745 is overleden Claes Sjoerds Talma oud 16 iaer en1 maent ende leit alhier begravengrafsteen, grote kerk; bron: Grafschriften HarlingenTalma, Klaas Sjoerds ; 1729 - 1745; ged. op 29 juli 1729 in Harlingen; kindvan Sioerd Piebes Talma en Geertie Klases [2608 ...[is i]n den heere gerust de eersame ... er Sybrants ... 33 jaeren 16 dagen en leit hier met 2 kinderen begravenAo 1691 den 20 november is gestorven de eersame Sybrant PietersFeitama mr Platielbacker out 52 jaer en is hier begraven1763 den 10 maart stierf Sybrand Talma coopman te Harlingen enleit hier begravengrafsteen, grote kerk; bron: Grafschriften HarlingenTalma, Siebrand Sjoerds ; 1733 - 1763; geh. 1758 Elsje Schaaf; ged. op 1september 1733 in Harlingen; zoon van Sioerd Tallema en Gertje Klaasen Wijnsma; koopman[2651 Anno 16[70?] den [8?] april is in den heere gerust de eersame IacobSybrants Feitama out 66 iaer ende is hier begravenAnno 1679 den 20 martij is gestorven d'eerbare Marike SybrantsFeitema out 78 jaer en is hier begravenDen 24 may 1738 is overlden Geerite Clases Winsma de huisvrou vande coopman Sjoerd Talma oud in haer 31 ste iaer ende leit alhier begravenDen 20 may 1762 stierv Sjoerd Talma coopm te Harlingen oud 62iaeren en is hier begravegrafsteen, grote kerk; bron: Grafschriften HarlingenTalma, Sjoerd Piebes ; 1700 - 1762; ged. op 11 augustus 1700 in Harlingen;kind van Piebe Wietses en Cunyerke Tieerds; geh. Geertje Klases WijnsmaKimswerd[3401 Ao 1791 den 26 mai ontsliip in den heere de weledle deugdzamemejuffrouwe Knierke Talma in leven huisvrouwvan du G. Horreus predicant te Kimswerd, in den ouderdom van [5]9jaren 1 maand en 8 dagen en legt alhier grafsteen, in de kerk; bron: Grafschriften WonseradeelTalma, Knierke Sjoerds ; 1732 - 1791; ged. op 20 mei 1732 in Harlingen;dochter van Sioert Tallema en Gertje Klaases Wijnsma; geh. 1753 Gerard Petrus HorreusHessel de WallePiet Heinstraat 679726 JT GRONINGENWebsite: www.walmar.nl <http://www.walmar.nl/> mobiel: 06 11105612telefoon: 050 5424787_____ Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com[mailto:Friesland-genealogy@yahoogroups.com] Namens Sylvia BinchVerzonden: zaterdag 7 oktober 2006 17:18Aan: Frans KromOnderwerp: RE: [Friesland-genealogy] Emigratie KromHallo Frans,In de Amerikaanse census van 1790, 1800, 1810, 1820 en 1860 komen in totaal121 KROM-men voor.Ik stuur de lijsten wel even naar je privé-adres. Geef me maar even doorwelke KROM-men je speciale belangstelling hebben.Met vriendelijke groet,Sylvia Binch-TalmaAltijd opzoek naar TALMA (binnen- en buitenland)To: friesland-genealogy <mailto:friesland-genealogy%40yahoogroups.comCC>@yahoogroups.comCC: zuidholland-<mailto:zuidholland-genealogy%40yahoogroups.comFrom>genealogy@yahoogroups.comFrom: f.i.krom@orange.<mailto:f.i.krom%40orange.nlDate> nlDate: Sat, 7 Oct 2006 09:20:56+0200Subject: [Friesland-genealogy] Emigratie KromBeste lijstgenoten,Kan iemand voor mij nakijken of er KROM-men naar Amerikazijn geëmigreerd ? Voornamen met een Duitse tint, zoals Johann, Ludwig enChristoph. Zij komen van oorsprong uit Duitsland en zijn tussen ca 1780 en1800 naar Nederland gekomen, Amsterdam. Emigratie zou moeten zijn geweesttussen 1800 en 1850.Alvast vriedelijk bedankt voor de moeite,FransKromwebsite: www.familiewiersema.nl Alles is welkom met betrekking tot denavolgende familienamen : Dijksterhuis(Gr); Gezelle-Meerburg(ZH);Klooster(NH); Krom(NH); Laribeij(Fr); Laribij(Fr); de Leeuw(Gld);Meerburg(ZH); Meerburg-Snarenberg(ZH); Overmeer(ZH); Post(Gr); Teunen(NH);Theunen(NH), Thöne(Grebenstein Dld); Wiersema(Gr); Wyrsema(Gr);Wiersum(Gr).[Non-text portions of this message have been removed] __________________________________________________________Get the new Windows Live Messenger!http://get.live <http://get.live.com/messenger/overview>com/messenger/overview[Non-text portions of this message have been removed][Non-text portions of this message have been removed]