Re: Verschillende namen

  • J. de Boer
    Message 1 of 6 , Oct 4, 2006
      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Pieke" <p.schaaf6@...>
      wrote:

      > Ik zit met een probleem om de juiste achternaam te gebruiken c.q te
      > vinden.
      > Het gaat om Hiske Euwes (dr. van Eeuwe Joukes) gehuwd aan Jan
      Tjitzes
> [...]
      als 'Hiske
      > Eeuwes'en even later op de overlijdingsakte van haar dochter
      > als 'Hiske Eeumes'.
      > Op de geboorteakte van haar zoon Tjitse wordt ze vermeld als 'Hiske
      > Uuwes' en op zijn overlijdingsakte staat zij vermeld als 'Hiske
      > Leumes'.
      > Bij het huwelijk van haar dochter Hiske staat ze weer vermeld
      > als 'Hiske Eeuwes'.
      >
      > Mijn vraag is deze; werd er wel vaker de familienaam verkeerd
      > gespeld/gebruikt op de diverse akten en welke naam ik nu eigelijk

      Inmiddels een heleboel goede adviezen op dit overigens zeer algemeen
      verschijnsel. Wat ik in die gevallen altijd wel doe, tenminste als
      het aliasveld niet voldoende ruimte biedt, is om al die naamvarianten
      wel te noteren in een tekstveld. B.v. met "ook bekend als: .......".
      Tenslotte is dat ook familehistorie.