Re: [Friesland-genealogy] Re: Re: Verschillende namen (Judith en Jose.a.)

  • Mr. Hein Walsweer
    Message 1 of 4 , Oct 3 10:06 AM
      Soms gingen ze eerst met zijn allen naar de kroeg.
      Dat is mijn indruk bij een akte van bekendheid
      waarin een 'Hessel Sijbrens Waardeman' wordt opgevoerd
      en betrokkene zelf tekent als 'H.S. Walsweerd'.

      Message 2 of 4 , Oct 3 11:34 AM
        Ik denk dat ik er ook zo'n geval bij heb, wat de kroege betreft dan:-))
        Iemand kreeg een dochter Johanna maar in de geboorte akte staat vermeld
        dat het een zoon (Johannes) is. Ik denk altijd, vader is vast eerst even
        in de kroeg aangeweest voordat hij bij het gemeentehuis aankwam:-))

        groet, Hinke

        Mr. Hein Walsweer schreef:

        > Soms gingen ze eerst met zijn allen naar de kroeg.
        > Dat is mijn indruk bij een akte van bekendheid
        > waarin een 'Hessel Sijbrens Waardeman' wordt opgevoerd
        > en betrokkene zelf tekent als 'H.S. Walsweerd'.

      • hurkonides
        Message 3 of 4 , Oct 3 11:50 AM
          En dan deze prachtige tekst van een gevelsteen uit Woudsend, 1769:

          Anne W. Visser en Michiel W. Tromp.
          Dees twee jongelingen te saam gemeen
          Die laagen hier de eerste steen
          Kinderen van den eigenaar die van dit huis de stigter waar
          W:As. Visser Wi Ms Tromp

          Zoon 1 met de achternaam van de vader; zoon 2 met de achternaam van
          de moeder

          Hessel de Walle

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Hinke <hhww@...> wrote:

> [...]
          even
          > in de kroeg aangeweest voordat hij bij het gemeentehuis aankwam:-))

        • Polyne de Graaf
          Message 4 of 4 , Oct 3 1:17 PM
            Hessel, bedankt voor dit lesje genealogie...

            Behalve kinderen waar de een de achternaam van de vader koos, de ander
            die van de moeder, zijn er nog veel meer variaties:
            Kinderen die het patroniem van hun stiefvader gingen dragen...
            Hervormde meisjes die als Hinke worden gedoopt, maar als katholieke
            Hendrina overleden zijn.
            ... er zullen vast nog wel meer voorbeelden volgen

            Tip voor beginnelingen en ervarenen..... Kijk toch maar steeds naar de
            namenthesaurus op Tresoar... Zoveel spellingsvariaties op één naam.
            Een goed hulpmiddel voor jezelf... Maar denk eraan, ook die is niet
            compleet, dus zelf nadenken blijft belangrijk.
            De overstap tussen het friese Joukje en de katholieke Jacobina is een
            feit dat ik alleen maar aan kan tonen doordat de familiereconstructie
            voldoende in kaart is gebracht.

            Polyne

            ---