Verschillende namen

  • Pieke
    Message 1 of 6 , Oct 2, 2006
      Ik zit met een probleem om de juiste achternaam te gebruiken c.q te
      vinden.
      Het gaat om Hiske Euwes (dr. van Eeuwe Joukes) gehuwd aan Jan Tjitzes
      Sjaarda. In de huwelijksakte wordt ze beschreven als "Hiske Euwes",
      maar de bruid ondertekent met "Hiske Uwes".
      Op de geboorteakte van haar dochter Aaltje wordt ze vermeld als 'Hiske
      Eeuwes'en even later op de overlijdingsakte van haar dochter
      als 'Hiske Eeumes'.
      Op de geboorteakte van haar zoon Tjitse wordt ze vermeld als 'Hiske
      Uuwes' en op zijn overlijdingsakte staat zij vermeld als 'Hiske
      Leumes'.
      Bij het huwelijk van haar dochter Hiske staat ze weer vermeld
      als 'Hiske Eeuwes'.

      Mijn vraag is deze; werd er wel vaker de familienaam verkeerd
      gespeld/gebruikt op de diverse akten en welke naam ik nu eigelijk moet
      aanhouden.

      M.v.g. Pieke.
    • Judith Henstra
      Message 2 of 6 , Oct 2, 2006
        Hallo Pieke,

        Dat is een lastig probleem. Meestal houd ik de naam aan die ik het
        vaakst ben tegengekomen, maar jij bent geloof ik alle varianten 1
        keer tegengekomen?

        Wordt de naam inderdaad als achternaam gebruikt, kijk dan eens hoe
        de broers van Hiske en hun nakomelingen heetten, als dat te
        achterhalen valt.

        Omdat Euwes een patroniem is, kun je ook kijken wat de
        gestandaardiseerde voornaam is volgens Tresoar (bijv. bij dopen of
        huwelijken voor 1812). Dan zou je die misschien kunnen aanhouden?

        Vriendelijke groeten,

        Judith Henstra

        Judith Henstra
        genealogie@...
        http://www.henstraweb.com

      • Jos
        Message 3 of 6 , Oct 3, 2006
          Pieke,

          Kijk n's naar de diverse gezins-/familieleden van Hiske, misschien dat je er
          zo achter kunt komen.

          Dat verkeerd gebruiken/spellen van de familienaam komt vaak voor.

          Het kan zelfs zo erg worden dat 'n familienaam daardoor veranderd.

          Bij de familie van mijn overgrootmoeder Stind uit Hindeloopen hebben de
          diverse ambtenaren het voor elkaar gekregen dat deze tegenwoordig als Stend
          word gebruikt.

          Voor 1811 hadden ze de naam Stind al en bij de naamsregistratie staat ook
          Stind (ondertekend met Stind), maar na 'n tijdje staat bij iedere akte
          daarna Stend terwijl de personen in kwestie jarenlang deze akten netjes met
          hun familienaam Stind blijven ondertekenen.

          De dragers van deze familienaam gingen veel later ook Stend gebruiken,
          blijkbaar waren ze helemaal platgewalst door de ambtenarij, want "die zullen
          het toch wel weten".

          Tja en wat houd je dan als familienaam aan?

          Zelf gebruik ik dan maar Stind/Stend bij diverse personen, maar dat is nou
          niet echt 'n pracht om te zien staan.

          M. vr. gr.

          Jos

          _____

          Message 4 of 6 , Oct 3, 2006
            Hallo Judith en Jos.

            Ik heb jullie advies opgevolgd. Ik heb gekeken welke naam de vader van
            Hiske in 1811 heeft aangenomen. Die nam de naam Holander aan, dus je
            zou zeggen dat al die kinderen na 1811 onder naam Hoflander in de
            diverse akten worden beschreven. Maar nee hoor het wordt nog leuker,
            in de diverse huwelijksakten van de oude gem. Idaarderadeel worden ze
            genoemd/beschreven als "Hoflandstra" en in verschillende
            overlijdingsakte als "Hofstra".
            En wat ook bij jouw gebeurde Jos is ook hier ook het geval. De
            kinderen van hendrik Eeuwes (geboren als Hoflander - gehuwd als
            Hoflandstra - overl. als Hofstra) worden in de diverse geb/doop akten
            ingeschreven als Hoftra en dit zet zich voort in diverse
            huwelijksakten. Ik heb niet verder gekeken, maar er staat een grote
            mogelijkheid dat er nu nog een Hofstra rondloopt die eigelijk
            Hoflander zou moeten heten.
            Of dit nu speciaal een probleem was van de ambtenaren in de gem.
            Idaarderadeel dat zij niet goed konden horen of schrijven, is mij niet
            bekend, maar misscjien had die man wel last van woordblindheid.

            Maar Hiske Euwes draagt vanaf nu de familienaam Hoflander.

            M.v.g. Pieke.
          • Hinke
            Message 5 of 6 , Oct 3, 2006
              Hallo Pieke,

              Verschillende namen kwamen heel vaak voor, niet alleen in Idaarderadeel.
              Tot 1811 waren familienamen in Friesland niet algemeen, men gebruikte
              het patroniem en ook na 1811 werd dit in de dagelijkse praktijk
              voortgezet. Behalve bij de Burgerlijke stand moest er opeens een
              achternaam gebruikt worden. Heb in mijn bestand ook veel verschillende
              vormen van namen, één voorbeeld is o.a., dat één persoon zowel
              Veenstra/Feenstra maar ook als Venema voorkomt. En zo zijn er nog
              talrijke voorbeelden. Zelf gebruik ik als het kan de naam die een
              persoon bij de geboorte kreeg, of anders van het huwelijk, leuk is dat
              soms de ondertekening door bruid of bruidegom afwijkt van wat de
              ambtenaar geschreven heeft.

              Groet, Hinke Woudt-Westra
              (1811 Woud-Westrga)

            • J. de Boer
              Message 6 of 6 , Oct 4, 2006
                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Pieke" <p.schaaf6@...>
                wrote:

> [...]
                >
                > Mijn vraag is deze; werd er wel vaker de familienaam verkeerd
                > gespeld/gebruikt op de diverse akten en welke naam ik nu eigelijk

                Inmiddels een heleboel goede adviezen op dit overigens zeer algemeen
                verschijnsel. Wat ik in die gevallen altijd wel doe, tenminste als
                het aliasveld niet voldoende ruimte biedt, is om al die naamvarianten
                wel te noteren in een tekstveld. B.v. met "ook bekend als: .......".
                Tenslotte is dat ook familehistorie.