Wie zijn de echte ouders van de katholieke Trijntje Jans (Schaafsma)

  • Polyne de Graaf
    Message 1 of 9 , Sep 29 1:06 PM
      Andre

      > Ik kon de ouders van Trijntje: Jan Pieters Schaafsma & Romkje Jans
      zelf nergens meer

      Nee die ouders kan ik ook niet vinden... Jan Pieters en Romkje Jans
      zijn hervormde mensen uit Garijp, Tietjerksteradeel. Ze zijn voor de
      kerk getrouwd en hebben een dochter Trijntje die twee jaar jonger is
      dan ''onze Trijntje''. Hun Trijntje is NH

      Trijntje Jans die met Kroes trouwt is een katholiek meisje dat
      afkomstig is uit Irnsum, Grouw... (haast een open deur dat een
      katholiek meisje uit die buurt komt)

      Als je naar de namen van haar dochters kijkt, zou haar moeder Joukje
      moeten heten.... Ok. ik weet dat ''uit welke beker ...'' de eerste 3
      kinderen niet heeft...

      dochter 1: Joukje
      dochter 2: Vogeltje, de moeder van Klaas Sibrens Kroes heet Fokeltje
      dochter 3: Joukje
      dochter 4: Veronica....

      er zijn niet meer dochters..

      Dus waarom zou de moeder van Trijntje Romkje heten en niet Joukje?

      Wie zijn de echte ouders van Trijntje en haar broer Joeke?

      Polyne
    • Polyne de Graaf
      Message 2 of 9 , Oct 7, 2006
        Hoi Margreet,

        Niet gekopiëerd van een website of geneanet,maar gewoon door de
        archieven in te gaan hebben André en ik inmiddels meer aanwijzingen
        over de ouders van Trijntje Jans....
        Ik heb een mail gestuurd aan pd0ajq, maar die kon niet afgeleverd
        worden omdat de mailbox van pd0ajq overvol is....

        De tussenstand is in ieder geval dat Jan Pieters en Romkje Jans niet
        de ouders zijn maar dat we moeten denken aan dit katholieke gezin:

        Jan Alles, is getrouwd met Joukje (Joukje Jans volgens de
        overlijdensakte van Joeke, Jouke Jitses volgens de overlijdens akte
        van Jitse)
        Uit dit huwelijk 4 kinderen:
        1. Joeke Jans Schaafsma, geboren circa 1764, volgt IIa[p. ].
        2. Jitse Jans Schaafsma, geboren circa 1769, volgt IIb[p. ].
        3. Trijntje Jans Schaafsma, geboren circa 1770, volgt IIc[p. ].
        4. Alle Jans, volgt IId[p. ].

        Vr. grt.
        Polyne

        > Volgens: http://home.wish.net/~pd0ajq/Sch.htm
        >
        > BM-I Jan-Pieters Schaafsma.
        > Hij was gehuwd met Romkje Jans.
        >
        > Uit dit huwelijk:
        >
        > 1 Trijntje-Jans, geboren rond 1770, volgt onder BM-II.
        > 2 Tjitske-Jans, geboren rond 1787, overleden op 24 november 1858.
        > Zij was gehuwd met Johannes-Jans Ros.

      • reyacta
        Message 3 of 9 , Oct 7, 2006
          Ja Polyne, nu weet ik het wel.

          Ik zal never nooit niet meer kopieren van geneanet
          en nooit meer linken naar een website
          en nooit meer blabla

          sorry polyne ik was iets te haastig
          sorry polyne ik zal het nooit meer doen
          goh polyne, ik kom nooooooooooooooit in een archief

          1 foutje in tig jaar notabene

          margreet

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Polyne de Graaf"

          Message 4 of 9 , Oct 9, 2006
            Polyne en André,

            Als dat rk Schaafsma's zijn, worden ze zeer zeer zeeeeer
            waarschijnlijk genoemd in het duimdikke Schaafsma-Lenes-boek. Ik had
            mijn bestand ook al even nagekeken (eerst, jaja, je gelooft het
            misschien niet, en de online-dtb's - en toen pas the internet ... )
            maar ik heb ze niet allemaal, of het leek toch niet zo.

            Ik wil wel even voor jullie ter Tresoar het boek nakijken - iedereen
            is daar uitgeplozen met testamenten en al. 30 jaar onderzoek meen ik.

            hoi margreet.
            Nb. dat viel dus even helemaaaaaaal verkeerd, zaterdag.