Nakomelingen Kroes Schaafsma, was ouders Trijntje Jans Schaafsma

  • Polyne de Graaf
    Message 1 of 9 , Sep 29, 2006
      Andre,

      Heb je hier wat aan?

      I. Claes Sibrens Klaas Sibrandus Kroes, zoon van Sybren Pieters en
      Fokeltje Douwes, geboren op 15 maart 1768 te Schillaard, gedoopt RK op
      16 maart 1768 te Wytgaard (getuige: Harmin Reyntis), overleden op 14
      november 1830 te Leeuwarden, ondertrouw op 16 december 1797 te Huizum
      Ondertrouw Hervormde Kerk, attestatie afgegeven 31 december 1797 naar
      Irnsum. Hervormde Gemeente Grouw geeft attestatie af op 7 januari 1797
      . Derde proclamatie van 24 december 1797, Grouw Trouwgerecht inclusie
      attestatie naar Irnsum, kerkelijk huwelijk op 14 januari 1798 te
      Irnsum met Trijntje Jans.
      Uit dit huwelijk 6 kinderen:
      1. Joukje Maria, gedoopt RK op 4 juni 1799 te Irnsum (peter is Joeke Jan).
      2. Vogeltje, geboren op 29 juni 1801 te Goutum, gedoopt RK op 29 juni
      1801 te Wytgaard, doopgetuige Ruirt Sibrens.
      3. Joukje Claases Kroes, geboren op 6 december 1802, volgt IIa[p. ].
      4. Veronica Kroes, gedoopt RK op 23 juni 1804 te Leeuwarden,
      doopgetuige Hinke Sibrens, oorspronkelijk bedoelde doopgetuige Dotie
      Sibrens.
      5. Sibrandus Kroes, gedoopt RK op 30 maart 1807 te Leeuwarden, volgt
      IIb[p. ].
      6. Joannes (Johannes) Kroes, gedoopt op 9 september 1810 te
      Leeuwarden, doopgetuige Dotie Sibrens, overleden op 17 april 1812 te
      Leeuwarden.

      Als je meer wilt weten moet je maar even naar mijn privémail mailen
      Polyne

    • Andre Blundell
      Message 2 of 9 , Sep 29, 2006
        Hartelijk dank Margreet, Jantsje en Polyne voor de gegevens over de familie Kroes/
        Schaafsma!
        Ik kon de ouders van Trijntje: Jan Pieters Schaafsma & Romkje Jans zelf nergens meer
        vinden.
        mvg,
        Andre Blundell

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Polyne de Graaf" <polyne.de.graaf@...>
        wrote:

> [...]
        > Leeuwarden.
        >
        > Als je meer wilt weten moet je maar even naar mijn privmail mailen

      • Polyne de Graaf
        Message 3 of 9 , Sep 29, 2006
          Andre

          > Ik kon de ouders van Trijntje: Jan Pieters Schaafsma & Romkje Jans
          zelf nergens meer

          Nee die ouders kan ik ook niet vinden... Jan Pieters en Romkje Jans
          zijn hervormde mensen uit Garijp, Tietjerksteradeel. Ze zijn voor de
          kerk getrouwd en hebben een dochter Trijntje die twee jaar jonger is
          dan ''onze Trijntje''. Hun Trijntje is NH

          Trijntje Jans die met Kroes trouwt is een katholiek meisje dat
          afkomstig is uit Irnsum, Grouw... (haast een open deur dat een
          katholiek meisje uit die buurt komt)

          Als je naar de namen van haar dochters kijkt, zou haar moeder Joukje
          moeten heten.... Ok. ik weet dat ''uit welke beker ...'' de eerste 3
          kinderen niet heeft...

          dochter 1: Joukje
          dochter 2: Vogeltje, de moeder van Klaas Sibrens Kroes heet Fokeltje
          dochter 3: Joukje
          dochter 4: Veronica....

          er zijn niet meer dochters..

          Dus waarom zou de moeder van Trijntje Romkje heten en niet Joukje?

          Wie zijn de echte ouders van Trijntje en haar broer Joeke?

          Polyne
        • Polyne de Graaf
          Message 4 of 9 , Oct 7, 2006
            Hoi Margreet,

            Niet gekopiëerd van een website of geneanet,maar gewoon door de
            archieven in te gaan hebben André en ik inmiddels meer aanwijzingen
            over de ouders van Trijntje Jans....
            Ik heb een mail gestuurd aan pd0ajq, maar die kon niet afgeleverd
            worden omdat de mailbox van pd0ajq overvol is....

            De tussenstand is in ieder geval dat Jan Pieters en Romkje Jans niet
            de ouders zijn maar dat we moeten denken aan dit katholieke gezin:

            Jan Alles, is getrouwd met Joukje (Joukje Jans volgens de
            overlijdensakte van Joeke, Jouke Jitses volgens de overlijdens akte
            van Jitse)
            Uit dit huwelijk 4 kinderen:
            1. Joeke Jans Schaafsma, geboren circa 1764, volgt IIa[p. ].
            2. Jitse Jans Schaafsma, geboren circa 1769, volgt IIb[p. ].
            3. Trijntje Jans Schaafsma, geboren circa 1770, volgt IIc[p. ].
            4. Alle Jans, volgt IId[p. ].

            Vr. grt.
            Polyne

            > Volgens: http://home.wish.net/~pd0ajq/Sch.htm
            >
            > BM-I Jan-Pieters Schaafsma.
            > Hij was gehuwd met Romkje Jans.
            >
            > Uit dit huwelijk:
            >
            > 1 Trijntje-Jans, geboren rond 1770, volgt onder BM-II.
            > 2 Tjitske-Jans, geboren rond 1787, overleden op 24 november 1858.
            > Zij was gehuwd met Johannes-Jans Ros.

          • reyacta
            Message 5 of 9 , Oct 7, 2006
              Ja Polyne, nu weet ik het wel.

              Ik zal never nooit niet meer kopieren van geneanet
              en nooit meer linken naar een website
              en nooit meer blabla

              sorry polyne ik was iets te haastig
              sorry polyne ik zal het nooit meer doen
              goh polyne, ik kom nooooooooooooooit in een archief

              1 foutje in tig jaar notabene

              margreet

              Message 6 of 9 , Oct 9, 2006
                Polyne en André,

                Als dat rk Schaafsma's zijn, worden ze zeer zeer zeeeeer
                waarschijnlijk genoemd in het duimdikke Schaafsma-Lenes-boek. Ik had
                mijn bestand ook al even nagekeken (eerst, jaja, je gelooft het
                misschien niet, en de online-dtb's - en toen pas the internet ... )
                maar ik heb ze niet allemaal, of het leek toch niet zo.

                Ik wil wel even voor jullie ter Tresoar het boek nakijken - iedereen
                is daar uitgeplozen met testamenten en al. 30 jaar onderzoek meen ik.

                hoi margreet.
                Nb. dat viel dus even helemaaaaaaal verkeerd, zaterdag.