Re: ouders van Trijntje Jans Schaafsma

  • reyacta
    Message 1 of 9 , Sep 29, 2006
      Hoi Andre,

      Volgens: http://home.wish.net/~pd0ajq/Sch.htm

      BM-I Jan-Pieters Schaafsma.
      Hij was gehuwd met Romkje Jans.

      Uit dit huwelijk:

      1 Trijntje-Jans, geboren rond 1770, volgt onder BM-II.
      2 Tjitske-Jans, geboren rond 1787, overleden op 24 november 1858.
      Zij was gehuwd met Johannes-Jans Ros.

      BM-II Trijntje-Jans Schaafsma, geboren rond 1770, overleden te
      Leeuwarden op 6 maart 1838, dochter van BM-I.
      Zij is getrouwd in het jaar 1798 met Klaas-Sijbrens Kroes, geboren
      rond 1768, overleden rond 1830.

      Uit dit huwelijk:

      1 Johannes, geboren rond oktober 1810, overleden te Leeuwarden op 17
      april 1812.

      ---------
      ik vond ook maar enkel sybren, leeuwarden rk.
      mvg, margreet

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Andre Blundell"
      <asperagus@...> wrote:

      > Hallo,
      >
      > Wie weet wie de ouders waren van Trijntje Jans SCHAAFSMA?
      > Ze overleed op 6 maart 1838 te Leeuwarden op 68 jarige leeftijd en
      was gehuwd met
      > Klaas Sybrens KROES (1768-1830).
      > Ik vond maar een zoon Sibren/Sijbrand KROES (1807-1880).
      > Groet,
      > Andre Blundell

    • Jantsje Pasma
      Message 2 of 9 , Sep 29, 2006
        Heb je al eens op geneanet gekeken? Dit is de link naar de schaafsma's http://search.geneanet.org/result.php3?lang=nl&name=schaafsma&place=&country=&source=&x=43&y=8

        _____

        Message 3 of 9 , Sep 29, 2006
          Andre,

          Heb je hier wat aan?

          I. Claes Sibrens Klaas Sibrandus Kroes, zoon van Sybren Pieters en
          Fokeltje Douwes, geboren op 15 maart 1768 te Schillaard, gedoopt RK op
          16 maart 1768 te Wytgaard (getuige: Harmin Reyntis), overleden op 14
          november 1830 te Leeuwarden, ondertrouw op 16 december 1797 te Huizum
          Ondertrouw Hervormde Kerk, attestatie afgegeven 31 december 1797 naar
          Irnsum. Hervormde Gemeente Grouw geeft attestatie af op 7 januari 1797
          . Derde proclamatie van 24 december 1797, Grouw Trouwgerecht inclusie
          attestatie naar Irnsum, kerkelijk huwelijk op 14 januari 1798 te
          Irnsum met Trijntje Jans.
          Uit dit huwelijk 6 kinderen:
          1. Joukje Maria, gedoopt RK op 4 juni 1799 te Irnsum (peter is Joeke Jan).
          2. Vogeltje, geboren op 29 juni 1801 te Goutum, gedoopt RK op 29 juni
          1801 te Wytgaard, doopgetuige Ruirt Sibrens.
          3. Joukje Claases Kroes, geboren op 6 december 1802, volgt IIa[p. ].
          4. Veronica Kroes, gedoopt RK op 23 juni 1804 te Leeuwarden,
          doopgetuige Hinke Sibrens, oorspronkelijk bedoelde doopgetuige Dotie
          Sibrens.
          5. Sibrandus Kroes, gedoopt RK op 30 maart 1807 te Leeuwarden, volgt
          IIb[p. ].
          6. Joannes (Johannes) Kroes, gedoopt op 9 september 1810 te
          Leeuwarden, doopgetuige Dotie Sibrens, overleden op 17 april 1812 te
          Leeuwarden.

          Als je meer wilt weten moet je maar even naar mijn privémail mailen
          Polyne

        • Andre Blundell
          Message 4 of 9 , Sep 29, 2006
            Hartelijk dank Margreet, Jantsje en Polyne voor de gegevens over de familie Kroes/
            Schaafsma!
            Ik kon de ouders van Trijntje: Jan Pieters Schaafsma & Romkje Jans zelf nergens meer
            vinden.
            mvg,
            Andre Blundell

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Polyne de Graaf" <polyne.de.graaf@...>
            wrote:

> [...]
            > Leeuwarden.
            >
            > Als je meer wilt weten moet je maar even naar mijn privmail mailen

          • Polyne de Graaf
            Message 5 of 9 , Sep 29, 2006
              Andre

              > Ik kon de ouders van Trijntje: Jan Pieters Schaafsma & Romkje Jans
              zelf nergens meer

              Nee die ouders kan ik ook niet vinden... Jan Pieters en Romkje Jans
              zijn hervormde mensen uit Garijp, Tietjerksteradeel. Ze zijn voor de
              kerk getrouwd en hebben een dochter Trijntje die twee jaar jonger is
              dan ''onze Trijntje''. Hun Trijntje is NH

              Trijntje Jans die met Kroes trouwt is een katholiek meisje dat
              afkomstig is uit Irnsum, Grouw... (haast een open deur dat een
              katholiek meisje uit die buurt komt)

              Als je naar de namen van haar dochters kijkt, zou haar moeder Joukje
              moeten heten.... Ok. ik weet dat ''uit welke beker ...'' de eerste 3
              kinderen niet heeft...

              dochter 1: Joukje
              dochter 2: Vogeltje, de moeder van Klaas Sibrens Kroes heet Fokeltje
              dochter 3: Joukje
              dochter 4: Veronica....

              er zijn niet meer dochters..

              Dus waarom zou de moeder van Trijntje Romkje heten en niet Joukje?

              Wie zijn de echte ouders van Trijntje en haar broer Joeke?

              Polyne
            • Polyne de Graaf
              Message 6 of 9 , Oct 7, 2006
                Hoi Margreet,

                Niet gekopiëerd van een website of geneanet,maar gewoon door de
                archieven in te gaan hebben André en ik inmiddels meer aanwijzingen
                over de ouders van Trijntje Jans....
                Ik heb een mail gestuurd aan pd0ajq, maar die kon niet afgeleverd
                worden omdat de mailbox van pd0ajq overvol is....

                De tussenstand is in ieder geval dat Jan Pieters en Romkje Jans niet
                de ouders zijn maar dat we moeten denken aan dit katholieke gezin:

                Jan Alles, is getrouwd met Joukje (Joukje Jans volgens de
                overlijdensakte van Joeke, Jouke Jitses volgens de overlijdens akte
                van Jitse)
                Uit dit huwelijk 4 kinderen:
                1. Joeke Jans Schaafsma, geboren circa 1764, volgt IIa[p. ].
                2. Jitse Jans Schaafsma, geboren circa 1769, volgt IIb[p. ].
                3. Trijntje Jans Schaafsma, geboren circa 1770, volgt IIc[p. ].
                4. Alle Jans, volgt IId[p. ].

                Vr. grt.
                Polyne

                Message 7 of 9 , Oct 7, 2006
                  Ja Polyne, nu weet ik het wel.

                  Ik zal never nooit niet meer kopieren van geneanet
                  en nooit meer linken naar een website
                  en nooit meer blabla

                  sorry polyne ik was iets te haastig
                  sorry polyne ik zal het nooit meer doen
                  goh polyne, ik kom nooooooooooooooit in een archief

                  1 foutje in tig jaar notabene

                  margreet

                  Message 8 of 9 , Oct 9, 2006
                    Polyne en André,

                    Als dat rk Schaafsma's zijn, worden ze zeer zeer zeeeeer
                    waarschijnlijk genoemd in het duimdikke Schaafsma-Lenes-boek. Ik had
                    mijn bestand ook al even nagekeken (eerst, jaja, je gelooft het
                    misschien niet, en de online-dtb's - en toen pas the internet ... )
                    maar ik heb ze niet allemaal, of het leek toch niet zo.

                    Ik wil wel even voor jullie ter Tresoar het boek nakijken - iedereen
                    is daar uitgeplozen met testamenten en al. 30 jaar onderzoek meen ik.

                    hoi margreet.
                    Nb. dat viel dus even helemaaaaaaal verkeerd, zaterdag.