ouders van Trijntje Jans Schaafsma

  • Andre Blundell
    Message 1 of 9 , Sep 29, 2006
      Hallo,

      Wie weet wie de ouders waren van Trijntje Jans SCHAAFSMA?
      Ze overleed op 6 maart 1838 te Leeuwarden op 68 jarige leeftijd en was gehuwd met
      Klaas Sybrens KROES (1768-1830).
      Ik vond maar een zoon Sibren/Sijbrand KROES (1807-1880).
      Groet,
      Andre Blundell
    • reyacta
      Message 2 of 9 , Sep 29, 2006
        Hoi Andre,

        Volgens: http://home.wish.net/~pd0ajq/Sch.htm

        BM-I Jan-Pieters Schaafsma.
        Hij was gehuwd met Romkje Jans.

        Uit dit huwelijk:

        1 Trijntje-Jans, geboren rond 1770, volgt onder BM-II.
        2 Tjitske-Jans, geboren rond 1787, overleden op 24 november 1858.
        Zij was gehuwd met Johannes-Jans Ros.

        BM-II Trijntje-Jans Schaafsma, geboren rond 1770, overleden te
        Leeuwarden op 6 maart 1838, dochter van BM-I.
        Zij is getrouwd in het jaar 1798 met Klaas-Sijbrens Kroes, geboren
        rond 1768, overleden rond 1830.

        Uit dit huwelijk:

        1 Johannes, geboren rond oktober 1810, overleden te Leeuwarden op 17
        april 1812.

        ---------
        ik vond ook maar enkel sybren, leeuwarden rk.
        mvg, margreet

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Andre Blundell"
        <asperagus@...> wrote:

> [...]
        was gehuwd met
        > Klaas Sybrens KROES (1768-1830).
        > Ik vond maar een zoon Sibren/Sijbrand KROES (1807-1880).

      • Jantsje Pasma
        Message 3 of 9 , Sep 29, 2006
          Heb je al eens op geneanet gekeken? Dit is de link naar de schaafsma's http://search.geneanet.org/result.php3?lang=nl&name=schaafsma&place=&country=&source=&x=43&y=8

          _____

          Message 4 of 9 , Sep 29, 2006
            Andre,

            Heb je hier wat aan?

            I. Claes Sibrens Klaas Sibrandus Kroes, zoon van Sybren Pieters en
            Fokeltje Douwes, geboren op 15 maart 1768 te Schillaard, gedoopt RK op
            16 maart 1768 te Wytgaard (getuige: Harmin Reyntis), overleden op 14
            november 1830 te Leeuwarden, ondertrouw op 16 december 1797 te Huizum
            Ondertrouw Hervormde Kerk, attestatie afgegeven 31 december 1797 naar
            Irnsum. Hervormde Gemeente Grouw geeft attestatie af op 7 januari 1797
            . Derde proclamatie van 24 december 1797, Grouw Trouwgerecht inclusie
            attestatie naar Irnsum, kerkelijk huwelijk op 14 januari 1798 te
            Irnsum met Trijntje Jans.
            Uit dit huwelijk 6 kinderen:
            1. Joukje Maria, gedoopt RK op 4 juni 1799 te Irnsum (peter is Joeke Jan).
            2. Vogeltje, geboren op 29 juni 1801 te Goutum, gedoopt RK op 29 juni
            1801 te Wytgaard, doopgetuige Ruirt Sibrens.
            3. Joukje Claases Kroes, geboren op 6 december 1802, volgt IIa[p. ].
            4. Veronica Kroes, gedoopt RK op 23 juni 1804 te Leeuwarden,
            doopgetuige Hinke Sibrens, oorspronkelijk bedoelde doopgetuige Dotie
            Sibrens.
            5. Sibrandus Kroes, gedoopt RK op 30 maart 1807 te Leeuwarden, volgt
            IIb[p. ].
            6. Joannes (Johannes) Kroes, gedoopt op 9 september 1810 te
            Leeuwarden, doopgetuige Dotie Sibrens, overleden op 17 april 1812 te
            Leeuwarden.

            Als je meer wilt weten moet je maar even naar mijn privémail mailen
            Polyne

          • Andre Blundell
            Message 5 of 9 , Sep 29, 2006
              Hartelijk dank Margreet, Jantsje en Polyne voor de gegevens over de familie Kroes/
              Schaafsma!
              Ik kon de ouders van Trijntje: Jan Pieters Schaafsma & Romkje Jans zelf nergens meer
              vinden.
              mvg,
              Andre Blundell

              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Polyne de Graaf" <polyne.de.graaf@...>
              wrote:

> [...]
              > Leeuwarden.
              >
              > Als je meer wilt weten moet je maar even naar mijn privmail mailen

            • Polyne de Graaf
              Message 6 of 9 , Sep 29, 2006
                Andre

                > Ik kon de ouders van Trijntje: Jan Pieters Schaafsma & Romkje Jans
                zelf nergens meer

                Nee die ouders kan ik ook niet vinden... Jan Pieters en Romkje Jans
                zijn hervormde mensen uit Garijp, Tietjerksteradeel. Ze zijn voor de
                kerk getrouwd en hebben een dochter Trijntje die twee jaar jonger is
                dan ''onze Trijntje''. Hun Trijntje is NH

                Trijntje Jans die met Kroes trouwt is een katholiek meisje dat
                afkomstig is uit Irnsum, Grouw... (haast een open deur dat een
                katholiek meisje uit die buurt komt)

                Als je naar de namen van haar dochters kijkt, zou haar moeder Joukje
                moeten heten.... Ok. ik weet dat ''uit welke beker ...'' de eerste 3
                kinderen niet heeft...

                dochter 1: Joukje
                dochter 2: Vogeltje, de moeder van Klaas Sibrens Kroes heet Fokeltje
                dochter 3: Joukje
                dochter 4: Veronica....

                er zijn niet meer dochters..

                Dus waarom zou de moeder van Trijntje Romkje heten en niet Joukje?

                Wie zijn de echte ouders van Trijntje en haar broer Joeke?

                Polyne
              • Polyne de Graaf
                Message 7 of 9 , Oct 7, 2006
                  Hoi Margreet,

                  Niet gekopiëerd van een website of geneanet,maar gewoon door de
                  archieven in te gaan hebben André en ik inmiddels meer aanwijzingen
                  over de ouders van Trijntje Jans....
                  Ik heb een mail gestuurd aan pd0ajq, maar die kon niet afgeleverd
                  worden omdat de mailbox van pd0ajq overvol is....

                  De tussenstand is in ieder geval dat Jan Pieters en Romkje Jans niet
                  de ouders zijn maar dat we moeten denken aan dit katholieke gezin:

                  Jan Alles, is getrouwd met Joukje (Joukje Jans volgens de
                  overlijdensakte van Joeke, Jouke Jitses volgens de overlijdens akte
                  van Jitse)
                  Uit dit huwelijk 4 kinderen:
                  1. Joeke Jans Schaafsma, geboren circa 1764, volgt IIa[p. ].
                  2. Jitse Jans Schaafsma, geboren circa 1769, volgt IIb[p. ].
                  3. Trijntje Jans Schaafsma, geboren circa 1770, volgt IIc[p. ].
                  4. Alle Jans, volgt IId[p. ].

                  Vr. grt.
                  Polyne

                  Message 8 of 9 , Oct 7, 2006
                    Ja Polyne, nu weet ik het wel.

                    Ik zal never nooit niet meer kopieren van geneanet
                    en nooit meer linken naar een website
                    en nooit meer blabla

                    sorry polyne ik was iets te haastig
                    sorry polyne ik zal het nooit meer doen
                    goh polyne, ik kom nooooooooooooooit in een archief

                    1 foutje in tig jaar notabene

                    margreet

                    Message 9 of 9 , Oct 9, 2006
                      Polyne en André,

                      Als dat rk Schaafsma's zijn, worden ze zeer zeer zeeeeer
                      waarschijnlijk genoemd in het duimdikke Schaafsma-Lenes-boek. Ik had
                      mijn bestand ook al even nagekeken (eerst, jaja, je gelooft het
                      misschien niet, en de online-dtb's - en toen pas the internet ... )
                      maar ik heb ze niet allemaal, of het leek toch niet zo.

                      Ik wil wel even voor jullie ter Tresoar het boek nakijken - iedereen
                      is daar uitgeplozen met testamenten en al. 30 jaar onderzoek meen ik.

                      hoi margreet.
                      Nb. dat viel dus even helemaaaaaaal verkeerd, zaterdag.