Oude grafstenen

  • Maikel Galama
    Message 1 of 10 , Sep 27, 2006
      Hoi Hessel,

      het is inderdaad jammer dat de zoekfuncties niet optimaal zijn, misschien
      kun je zoiets beter op het forum van graftombe zelf aanhangig maken maar
      ongetwijfeld zijn hier ook graftombe medewerkers die jouw opmerking lezen.

      Over het algemeen kun je het patronym natuurlijk als achternaam invullen, en
      dan is je probleempje opgelost. Persoonlijk vind ik het jammer dat de tijdsperiode
      (tijdelijk) is uitgeschakeld, soms is dat ook handig bij het zoeken. Ook de
      mogelijkheid om ''jokers'' te kunnen gebruiken vind ik soms zeer handig.

      Omdat jij een oude steen citeert ga ik er ook een doen, wellicht volgen er dan meer
      en kun je met deel 2 aan de gang ! Je weet waarschijnlijk wel dat de
      meeste bijdragen aangereikt worden als het te laat is ? Maar misschien had je dat
      reeds ingecalculeerd ?

      Op de begraafplaats van Teroele:

      Anno 1580 de 14 dag november sterf Rencke Annesz

      Groetjes, Maikel Galama.

    • hurkonides
      Message 2 of 10 , Sep 27, 2006
        Ik heb hem. Hij zal wel afkomstig zijn uit de kerk die hier tot rond
        1700 gestaan heeft. Volgens mijn informatie moet er nog achter staan:
        hier begrave

        Ik heb nog tekst van een andere grafsteen, nu verdwenen. En ik heb
        een inscriptie van een kerkklok uit Teroele. Veel is het niet.

        Groet

        Hessel

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Maikel Galama"
        <maikelgalama@...> wrote:

> [...]
        > reeds ingecalculeerd ?
        >
        > Op de begraafplaats van Teroele:
        >
        > Anno 1580 de 14 dag november sterf Rencke Annesz

      • Maikel Galama
        Message 3 of 10 , Sep 27, 2006
          Hoi Hessel,

          je hebt de test glansrijk doorstaan, een 2e boek is dus niet nodig.

          Er moest inderdaad nog ''hier begrave'' aan toegevoegd worden.

          Als afsluiter nog eentje, omdat het zo leuk is:

          Anno 1673....9 iuly is in den heere gervst de
          ...te doedes galama in leven ech[t]e
          ....van [mr.] duco bavy chirurgus out in
          ......jaar ende leit alhier begraven
          .....75 den 15 iannuary.....n den heere
          gerust.......eersaemen mr. duco bavy
          [c]hirurg[us] out in syn 40 iaar en leit
          al[hier] begraven

          Groetjes, Maikel.

          Message 4 of 10 , Sep 27, 2006
            Maikel,

            En met onderstaande huwelijksinschrijving kunnen de ontbrekende letters fijn
            worden ingevuld:-)!

            Ondertrouwregister Gerecht Bolsward, 1662, DTB nr: 131, 1656 - 1696
            Vermelding: Ondertrouw van 31 mei 1662
            Man: Duco Bauii, Bolsward
            Vrouw: Fettie Doedes Galema, Bolsward
            Gestandaardiseerde namen: DOEKE BAVIUS en FETJE DOEDES
            NB: jongeman, zij is weduwe van wijlen Sicke Sioerdts Bonia

            Trouwregister Gerecht Bolsward, 1662, DTB nr: 134, 1596 - 1668
            Vermelding: Bevestiging huwelijk van 18 juni 1662
            Man: Duco Bavy, Bolsward
            Vrouw: Fedtie Doedes Galema, Bolsward
            Gestandaardiseerde namen: DOEKE en FETJE DOEDES
            NB: mr. chirurgijn

            Met vriendelijke groet,
            Nynke van den Hooven.

            Message 5 of 10 , Sep 27, 2006
              Ik heb 22 Galama's maar deze niet (shit), Waar ligt ie? Wel in Friesland
              neem ik aan?

              WalMar Advies
              Hessel de Walle
              Piet Heinstraat 67
              9726 JT GRONINGEN
              Website: www.walmar.nl <http://www.walmar.nl/>
              mobiel: 06 11105612
              telefoon: 050 5424787

              koop uw boeken in de webwinkel <http://www.wevervanwijnen.nl/>
              www.wevervanwijnen.nl

              _____

              Message 6 of 10 , Sep 27, 2006
                a) vind ik dit soort taalgebruik hier niet op zijn plaats
                b) getuigt dit niet van respect voor de overledenen
                c) is dit forum niet bedoeld voor reclamedoeleinden

                of heb ik het mis?

                groetnis,
                Yvonne Blaauw

                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "H. de Walle" <hessel@...>
                wrote:

                > Ik heb 22 Galama's maar deze niet (shit), Waar ligt ie? Wel in
                Friesland
                > neem ik aan?

                <<KNIP>>
              • H. de Walle
                Message 7 of 10 , Sep 27, 2006
                  Sorry Yvonne, ik dacht dat ik het alleen aan Maikel had gericht. En voor
                  alle duidelijkheid, ik wordt niks wijzer van dit boek, wil het alleen graag
                  onder de aandacht van belangstellenden brengen

[...]

                  --- In Friesland-genealogy <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>
                  wrote:

                  > Ik heb 22 Galama's maar deze niet (shit), Waar ligt ie? Wel in
                  Friesland
                  > neem ik aan?

                  <<KNIP>>

                • reyacta
                  Message 8 of 10 , Sep 28, 2006
                    Hessel, als je even anders ondertekent, scheelt dat al een boel.
                    Het woord re-clame komt uit het latijn, en betekent gewoon 'ik
                    zeg/roep het nog een keer. (en nog ...en nog ..)'
                    In this case: mijn andere bezigheid - mijn dubbele website - en een
                    boekwinkel.
                    Houd er maar rekening mee, dat mensen zich daaraan storen.

                    Yvonne, je hebt het een beetje mis, denk ik. Het taalgebruik zal ik
                    door de vingers zien, (voor deze ene keer, hessel...) -
                    Want op dit boek is jaaaaaaaren gewacht. Het is een soort naslagwerk,
                    bij gebrek aan de hele oude overlijdens- en begraafboeken.
                    Een deel stond al jaren online, ook bij geneaknowhow als belangrijke bron.
                    In die zin is het net zoiets als de inleiding stamboomonderzoek, de
                    cd-roms met oude dtb's en de foto's van graftombe, de aktes opkopen
                    bij tresoar en cbg. Dat het geld kost is dan even niet belangrijk.

                    ligt ie - slaat enkel op de steen, aangezien het een weduwe betreft.
                    Het zal ook uit respekt zijn dat Hessel dit boek samenstelt.

                    mvg, margreet

                    wrote:

                    > Sorry Yvonne, ik dacht dat ik het alleen aan Maikel had gericht. En voor
                    > alle duidelijkheid, ik wordt niks wijzer van dit boek, wil het
                    alleen graag
                    > onder de aandacht van belangstellenden brengen

                    KNIP
> [...]
                    > b) getuigt dit niet van respect voor de overledenen
                    > c) is dit forum niet bedoeld voor reclamedoeleinden

                    KNIP
                  • Pieter
                    Message 9 of 10 , Sep 28, 2006
                      Beste mensen,

                      Ik vind het de normaalste zaak van de wereld als iemand op dit forum
                      een (commerciële) publicatie op genealogisch gebied onder de aandacht
                      wil brengen. Als dat hier al niet kan, waar dan wel? Boekbesprekingen
                      of verwijzingen naar fragmenten uit boeken zouden juist een
                      meerwaarde kunnen hebben voor dit forum. En een boek is per definitie
                      een commercieel product. Ik heb erg veel respect voor iedereen die
                      (gedegen) onderzoek doet en dit wil delen met anderen. Zoals de
                      uitstekende projecten van graftombe.nl en erfskipterpdoarpen.nl en
                      allerlei historische verenigingen. Er zijn nogal wat anonieme
                      gebruikers/ consumenten die verwachten dat dit hun allemaal gratis
                      wordt gepresenteerd. Voor een Internet site kan ik me dat nog een
                      beetje voorstellen, want daar zijn geen aanzienlijke publicatiekosten
                      mee gemoeid (maar wel indirecte kosten en heel veel vrije tijd). Maar
                      als het gaat om een fysiek boek (met aanzienlijke kosten voor drukken
                      en publiceren) dan is het toch niet meer dan logisch dat dit een
                      commerciële uitgave wordt? En er is toch zeker niemand die serieus
                      gelooft dat je van een boek op genealogisch gebied rijk kunt worden?

                      Zoals gezegd, ik heb veel waardering voor iedereen die informatie op
                      genealogisch gebied onderzoekt en deelt. En of dat nou een site is
                      (met donatie mogelijkheid) of een boek of een column, dat maakt mij
                      niets uit. Het boek van De Walle belooft één van de meest
                      interessante uitgaven van het jaar, op het gebied van Friese
                      genealogie te worden. En menigeen zal daar straks dankbaar gebruik
                      van maken. Ik De Walle alle succes en ik hoop (tegen beter weten in)
                      dat hij er stinkende rijk van gaat worden!

                      Groetnis,
                      Pieter

                      (Oh, en een beetje meer gevoel voor humor binnen de Friese genealogie
                      zou ook geen kwaad kunnen. Tsjonge, tsjonge, tsjonge...)

                      ==

                      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "blaauw_yvonne"
                      <blaauw_yvonne@...> wrote:

> [...]
                      > b) getuigt dit niet van respect voor de overledenen
                      > c) is dit forum niet bedoeld voor reclamedoeleinden

                    • Chris Boerema
                      Message 10 of 10 , Sep 29, 2006
                        Hoi Pieter, beste mensen,

                        Ik ben het hier als eigenaar van een boekwinkel natuurlijk wel mee eens,
                        maar slechts ten dele. Ik kan jullie op de hoogte houden van nieuw
                        verschenen boeken die voor ons leuk en aardig zijn. Dat is, denk ik, een
                        goede zaak, maar we lopen dan wel het gevaar dat de groep wordt overspoeld
                        met zogenaamd interessante boekinformatie.
                        Ik ben nu al meer dan 8 jaar lid van de groepen Groningen en Friesland en
                        heb me nooit als boekhandelaar opgeworpen, tenzij om een bepaald boek
                        gevraagd werd.Voor mij blijft het namelijk belangrijk gefocust te blijven op
                        de genealogische informatie m.b.t. mensen, streek, gebruik, etc Voor
                        boekbesprekingen zou een nieuwe groep kunnen worden gemaakt. Wellicht dat
                        onze moderator hier het voortouw in wil nemen?
                        Vriendelijke groet,
                        Chris Boerema
                        (één keer dan) Hét Boekenhuis