Ridzert Tjeerds + Dieuwke rinses ( Ritsma)

  • fokko_kloostra
    Message 1 of 7 , Sep 1 1:01 AM
      Onderzoek naar De Harste, een buurtschap onder Suameer.

      Van 1791 t/m 1793(vertrokken naar Nijega)
      woonde hier Ridzert Tjeerds zoon van Tjeerd Ridzerts en Sjoukje
      sybes. Hij is voor 1795 overleden in Opeinde
      Hij was gehuwd op 21-5-1754 te opeinde met Dieuwke rinses geb 28-4-
      1732 te oudega en dochter van rinse jacobs.

      van hun heb ik de volgende kinderen:
      sjoukje 29-9-1754 opeinde
      tjeerd 11-7-1756 opeinde
      fokeltje 7-11-1758 opeinde
      rinse 1-3-1761 opeinde
      geertje 5-6-1763 opeinde
      wopke 10-3-1766 opeinde
      Maaike 5-6-1768 opeinde

      Wopke nam in 1811 de familienaam Ritsma aan.

      Wie kan me aan de volgende gegevens helpen:
      1. Geb/Ged/ovl datum plaats van Ridzer Tjeerds
      2. geb/ged/ovl datum plaats van Dieuwke Rinses
      3. huwlijken en overlijden van hun kinderen.

      Dank voor jullie medewerking
      Fokko kloostra
    • Rita Veeken - Ritsma
      Message 2 of 7 , Sep 1 1:26 AM
        Hallo Fokko,

        Je hebt het hier over mijn voorouders. Dit is wat ik weet van het gezin. De
        overlijdens data van Ridzert en Dieuwke zijn mij helaas ook niet bekend, dus
        als je dat ooit te weten komt zou ik het ook graag willen weten.

        Ridzert Tjeerds - is geboren in 1719 in Oudega, zoon van Tjeerd Ridzerts -
        en Sjouckje Sybes -. Hij is gedoopt op 17-09-1719 in Opeinde. Ridzert
        Tjeerds is overleden. Ridzert Tjeerds trouwde, 34 jaar oud, op 21-04-1753 in
        Oudega met Dieuke Rinzes -, 20 jaar oud. Dieuke Rinzes is geboren op
        28-04-1732 in Opeinde, dochter van Rinse Jacobs - en Foockeltje Alberts -.
        Zij is gedoopt op 28-04-1732 in Oudega. Dieuke Rinzes is overleden.

        Kinderen van Ridzert Tjeerds en Dieuke Rinzes:
        1 Sjoukje Ridzerts -, geboren in 1754. Zij is gedoopt op 01-09-1754 in
        Oudega. Sjoukje Ridzerts is overleden op 17-08-1841 in Bergum, 87 jaar oud.
        Sjoukje Ridzerts trouwde met Jochum Jelmers Admiraal. Jochum Jelmers is
        geboren op 20-06-1757 in Opeinde, zoon van Jelmer Jochums - en Grietje
        Sapes -. Jochum Jelmers is overleden op 20-07-1832 in Tietjerksteradeel, 75
        jaar oud.
        2 Tjeerd Ridzerts Ritsma, geboren op 01-07-1756 in Opeinde. Hij is gedoopt
        op 11-07-1756 in Oudega. Tjeerd Ridzerts is overleden op 06-08-1833 in
        Nijega, 77 jaar oud. Tjeerd Ridzerts trouwde, 56 jaar oud, op 04-02-1813 in
        Oudega met Sietske Klazes van der Kooi, 34 jaar oud. Sietske Klazes is
        geboren op 09-12-1778 in Oudega, dochter van Klaas Feitzes - en Ymke
        Klazes -. Zij is gedoopt op 17-02-1788 in Oudega. Sietske Klazes is
        overleden op 26-08-1850 in Smallingerland, 71 jaar oud.
        3 Fogeltje Ridzerts Ritsma, geboren op 07-11-1758 in Opeinde. Zij is
        gedoopt op 24-12-1758 in Opeinde. Fogeltje Ridzerts is overleden op
        19-12-1846 in Dantumadeel, 88 jaar oud. Fogeltje Ridzerts trouwde, 20 jaar
        oud, op 02-05-1779 in Oudega met Oene Jans -, 36 jaar oud. Oene Jans is
        geboren in 1743 in Murmerwoude Kuikhorne. Oene Jans is overleden op
        28-04-1808, 65 jaar oud.
        4 Rinse Ridzerts -, geboren in 1761. Hij is gedoopt op 01-03-1761 in
        Oudega. Rinse Ridzerts is overleden vóór 1806, ten hoogste 45 jaar oud.
        Rinse Ridzerts trouwde, 32 jaar oud, op 12-05-1793 in Suawoude met Wytske
        Hendriks Hakkeband, 36 jaar oud. Wytske Hendriks is geboren in 1757 in
        Tietjerksteradeel, dochter van Hendrik Roels - en Trijntje -. Wytske
        Hendriks is overleden op 03-06-1831 in Tietjerksteradeel, 74 jaar oud.
        5 Geertje Ridzerts -, geboren in 1763. Zij is gedoopt op 05-06-1763.
        Geertje Ridzerts is overleden. Geertje Ridzerts trouwde, 28 jaar oud, op
        29-05-1791 in Drachten met Jacob Alberts -.
        6 Wopke Ridzerts Ritsma, geboren in 1766 in Oudega. Hij is gedoopt op
        16-03-1766 in Oudega. Wopke Ridzerts is overleden op 23-01-1848 in Oudega,
        82 jaar oud. Wopke Ridzerts trouwde, 44 jaar oud, op 21-01-1810 in Nijega
        met Tjitske Klazes van der Kooi, 25 jaar oud. Het kerkelijk huwelijk vond
        plaats op dezelfde datum in Nijega. Tjitske Klazes is geboren op 15-03-1784
        in Oenkerk, dochter van Klaas Feitzes - en Ymke Klazes -. Zij is gedoopt op
        17-02-1788 in Oudega. Tjitske Klazes is overleden op 13-05-1872 in
        Tietjerksteradeel, 88 jaar oud.
        7 Mayke Ridzerts -, geboren in 1768. Mayke Ridzerts is overleden.
        8 Harke Ridzerts -, geboren op 07-07-1774 in Oudega. Harke Ridzerts is
        overleden.

        Groetjes, Rita

        Message 3 of 7 , Sep 1 2:40 AM
          Ria

          Bedankt voor je informatie.
          Heb je toevallig ook al de speciecohiers nagekeken wat hij aan
          belasting moest betalen. woonde voor 1791 op nr 56 in suameer en van
          1791 tot 1793 op nr 62 in Suameer op De Harste.
          en aan de hand van het "hoofdgeld", kun je zien uit hoeveel personen
          het gezin bestond en er hebben gewoond en wanneer ze eerder als de
          ouders uit het huis vertrokken zijn. Er staat dan b.v. 1788 dochter
          dient of zoon huwt. ook is aangegeven of de knecht of dienstmeid
          vertrokken is.

          Indien je meer persoonlijke gegevens van hun bezit verneem ik het
          graag van je.

          Op dit moment werk ik de gegevens uit in office, zodat ik het kan
          koppelen aan onze website. Een ieder kan dan de gegevens bekijken en
          eventueel aanvullingen geven.

          Groetjes
          fokko kloostra

> [...]
          > 7 Mayke Ridzerts -, geboren in 1768. Mayke Ridzerts is overleden.
          > 8 Harke Ridzerts -, geboren op 07-07-1774 in Oudega. Harke

          Ritsma)

> [...]
          > 1. Geb/Ged/ovl datum plaats van Ridzer Tjeerds
          > 2. geb/ged/ovl datum plaats van Dieuwke Rinses
          > 3. huwlijken en overlijden van hun kinderen.

        • betty
          Message 4 of 7 , Sep 1 5:32 AM
            Fokko en Rita,
            niet veel maar misschien helpt het een beetje,

            Ridzert is overleden voor 1795
            Dieuke is 1777 erfgen van Jan Allerts te Eernewoude, woont dan te Opeinde;
            1795 op de Harste

            vrl grt Betty

            ----
            Download de gratis SPAMfighter vandaag nog!
          • fokko_kloostra
            Message 5 of 7 , Sep 1 10:54 AM
              betty

              Dank voor je informatie
              Ridzert is in 1793 vanf de harste vertrokken naar nijega.
              Zijn vrouw Dieuwke is dan na zijn overlijden, in 1795 te opeinde,
              op de harste teruggekeerd.Mooi dat ik dat weet, kom haar dan ook
              weer tegen bij het uitwerken van de andere woningen. Of ze gaat bij
              iemand inwonen, want dan wordt het moeilijker. Gezien haar geboorte
              datum 1732 zal ze ook wel voor 1811 overleden zijn. Zal het nazien,
              want dan staat er een huisnummer in de overlijdensacte
              Groetjes
              fokko kloostra

              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "betty" <beisinga@...>
              wrote:

> [...]
              > ----
              > Mijn Postvak In wordt beschermd door SPAMfighter
              > Download de gratis SPAMfighter vandaag nog!

            • ritar54nl
              Message 6 of 7 , Sep 16 3:04 PM
                Hallo Fokko,

                Sorry dat het zolang duurde, maar ik ben vandaag terug gekomen uit
                Oostenrijk, en heb dus geen post kunnen inkijken.

                Ik heb niets over de familie ingekeken, want ik woon in Zuid
                Limburg, dus een beetje uit de buurt. Mijn verre nicht Imkje Visser -
                Ritsma uit Burdaard zit wel regelmatig in Tresoar, dus ik denk dat
                ze niets in de speciecohiers heeft gevonden, anders had ze het me
                wel laten weten.

                Groetjes, Rita (met een t )

                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "fokko_kloostra"
                <fokko_kloostra@...> wrote:

> [...]
                >
                > Op dit moment werk ik de gegevens uit in office, zodat ik het kan
                > koppelen aan onze website. Een ieder kan dan de gegevens bekijken

              • fokko_kloostra
                Message 7 of 7 , Sep 17 2:17 AM
                  Ri(T)a.

                  Lekker er even tussen uit, ik heb er ook al zin in, we gaan in
                  october naar de algarve.
                  Misschien kun je de vraag door mailen naar je nicht, zodat zij
                  mogelijk zelf kan reageren.
                  zo kunnen we elkaar weer aan informatie helpen.

                  Groetjes
                  Fokko kloostra

                  --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "ritar54nl"