Re: Teye Sjoerds

  • fokko_kloostra
    Message 1 of 14 , Aug 2, 2006
      Appy mogelijk is dit hem,
      want in 1832 is weduwe hendrik tjeerds van de Veen eigenaar. Ze
      heette Iebeltje Fokkes
      Ze zijn gehuwd 29-11-1772 te eestrum ik heb van hun vier kinderen

      Zit er bij de kleinkinderen van hendrik een tjeerd, want dan is dit
      zijn zoon.

      Zal morgen de overlijdensacte van Teye Sjoerd eens opvragen in het
      archiet te Bergum.

      Dank voor je medewerking
      Groetjes fokko klootra

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Appy de Vries
      <appydevries@...> wrote:

      > Fokko;
      > hier ben ik weer;
      > overleden 05-12-1818 Tietjerksteradeel [bladnr.25]
      > Teye Sjoerds Harstra [ 70jaar]
      > zoon van Sjoerd Teyes van der Veen en Dieke Hendriks
      > nb.fam.naam vader en zoon komt niet overeen.
      >
      > naamsaanname ; van der Veen
      > Sjoerd Teyes Opeinde1
      > K.Teye 60j,Suameer Hendrik 58j, Grietje 47j,Nijega
      > dan allemaal kleinkinderen ,maar niet van Teye!
      > zou dit jouw Teye kunnen zijn??
      > Appy.

    • fokko_kloostra
      Message 2 of 14 , Aug 2, 2006
        Betty

        hoe moet ik dit lezen, verwijst het naar andere stukken en welke
        dan. Bij de beschrijving van de personen op de Harste zoek ik ook
        allerlei persoonlijke gegevens om het verhaal compleet te maken.

        TIE S23 34; S24 56;, 184, 196; S25 199; S26 415 (el. 1793); S29
        167

        Groetjes fokko

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "betty" <beisinga@...>
        wrote:

        > Fokko en Appy,
        > verder deze nog;
        >
        > Sjoerd Teyes, geb 1732 (zn v. Teije Pieters en Grietje Sjoerds);
        boer op de
        > Tieke o/ Opeinde (1769,1794); tr. Suameer 25-4-1751 Dieke Hendriks
        (bdn v
        > Suameer); TIE S23 34; S24 56;, 184, 196; S25 199; S26 415 (el.
        1793); S29
        > 167
        >

        > grt Betty

      • Appy de Vries
        Message 3 of 14 , Aug 2, 2006
          Fokko;
          hier de kleinkinderen;
          van Hendrik;
          Sjoerd 17j.,Dieke13j.,
          Jannes 9j.,Maaike7j.,Jitske 3j.
          van Grietje;
          Sjoerd 27j.,Dieke 15j.,Jaonis 12j.,
          Antje 8j.
          dan nog een achterkleinkind Jelke,
          [zoon van Sjoerd,kleinzoon van Grietje]
          sjoch mar efkes Fokko!
          groetsjes Appy.

          <appydevries@...> wrote:

> [...]
          > Sjoerd Teyes Opeinde1
          > K.Teye 60j,Suameer Hendrik 58j, Grietje 47j,Nijega
          > dan allemaal kleinkinderen ,maar niet van Teye!

        • Reid van der Leij
          Message 4 of 14 , Aug 2, 2006
            Hallo,

            Betreffende Sjoerd Teyes/Teye Sjoerds het volgende:

            Sjoerd Teyes (1811: Van der Veen), geb. rond 1729, landbouwer, rentenier te
            Sumar, de Tike onder Nijega, overl. Nijega 25 febr. 1819, zoon van Teye
            Pieters en Grietje Sjoerds, (kleinzoon van Pieter Teyes en Maaike Paulus),
            tr. Sumar 25 april 1751 Dieke Hendriks, ged. Sumar 15 dec. 1726, overl.
            Opeinde 1795/1796, dochter van Hendrik Ybeles.
            Kinderen (geen kinderen gedoopt):
            1. Teye Sjoerds (1811: Harstra), geb. Opeinde omstreeks 1748, huisman te
            Sumar, overl. Sumar 5 dec. 1818. Uit overlijdensakte TIE: Overl. Sumar
            huisnr. 63: 5-12-1818, Teye Sjoerds Harstra, 70 jaar, geboren te Smallinger
            Opeinde, huisman te Suameer, zoon van Sjoerd Teyes van der Veen, wonende te
            Smallinger Opeinde, en van wijlen Dieke Hendriks. Aangevers van het
            overlijden zijn de "geburen": Roorda Andries Haarsma, huisman, en Jouke
            Eelses van der Veen, arbeider. N.B. Roorda Andries Haarsma woonde in
            huisnummer 64 te Sumar (ik stam af van zijn zuster Gertje Andries Haarsma).
            2. Hendrik Sjoerds (1811: van der Veen), geb. rond 1754, huisman te Opeinde,
            overl. Opeinde 4 febr. 1826, tr. Opeinde 9 juni 1793 Aukje Johannes (van der
            Heide), geb. rond 1763, boerin, overl. Opeinde 16 juni 1831.
            3. Grietje Sjoerds (na 1811: van der Veen), geb. omstreeks 1764,
            casteleinse, overl. Nijega 22 dec. 1818, tr. Nijega 21 dec. 1783 Jelke Jonas
            (1811: Hoekstra), ged. Nijega 24 aug. 1755, huisman, koopman, castelein,
            hospes Nijega (herberg Nijgeasterhoek, momenteel Kommisjehuys), overl.
            Nijega 15 jan. 1823.

            met vriendelijke groeten,

            Reid van der Ley

            <appydevries@...> wrote:

> [...]
            > Sjoerd Teyes Opeinde1
            > K.Teye 60j,Suameer Hendrik 58j, Grietje 47j,Nijega
            > dan allemaal kleinkinderen ,maar niet van Teye!

          • betty
            Message 5 of 14 , Aug 2, 2006
              Fokko,

              Dit verwijst naar stukken (uitgezocht door P. Nieuwland) en zeker in te zien
              bij Tresoar.
              Vandaar dat ik deze erbij vermeld, scheelt uitzoek werk.

              grt. Betty

              Message 6 of 14 , Aug 2, 2006
                Reid,

                Bedankt voor je reactie. dit is een bevestiging van wat ik vermoedde.
                de gezinnen van zijn buren "van der veen" en "haarsma" heb ik al.
                Er hebben nogal veel haarsma's aan de harste gewoond. Onder hun naam
                of aangetrouwd.

                Heb je mischien meer gegevens van de haarsma's die aan de harste
                gewoond hebben. Ben vooral geinteresseerd in hun gebeurtenissen.

                Zoek n.l. alles over de Harste uit, woon zelf op harstewei 20, waar
                roode andries en fettje jans begin 1800 ook woonden.

                Nogmaals dank voor je reactie.
                Fokko kloostra

                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Reid van der Leij"