Re: [Friesland-genealogy] Teye Sjoerds

  • betty
    Message 1 of 14 , Aug 1, 2006
      Appy, (en Fokko?)

      Even de doopklapper (Dtb 555) er bij gepakt.

      hier staat vermeld;
      Sjoerd Teyes wagenmaker x Lyske Hajes te Bzw

      Teye, 2 dec 1742 / 7 juli 1743, overl.
      Stijntje, 20 / 28 febr 1745
      Hendrik, 13 / 30 aprl. 1747
      Martje , 25 mrt / 20 apr 1749
      Tjerkjen , 4 sep / 17 okt 1751
      Wimke , 5 / 8 apr 1753
      Bij Teye staat dus dat hij geboren is 2 dec 1742 hij is gedoopt 7 juli 1743
      hier staat bij vermeld overleden.

      Ik kom dit wel vaker tegen in de Doop boeken en weet ook niet precies hoe
      dat zit, werden kinderen
      na overlijden alsnog gedoopt, of zijn ze vrijwel spoedig hierna overleden???

      Appy ik denk dus dat je goed zat hoor.

      groetjes Betty

      Message 2 of 14 , Aug 1, 2006
        Hi Betty;
        ik heb dit jaren geleden genoteerd,
        was dus goed ?
        dank voor jouw reactie!
        groetsjes Appy.

        Message 3 of 14 , Aug 1, 2006
          Fokko;
          hier ben ik weer;
          overleden 05-12-1818 Tietjerksteradeel [bladnr.25]
          Teye Sjoerds Harstra [ 70jaar]
          zoon van Sjoerd Teyes van der Veen en Dieke Hendriks
          nb.fam.naam vader en zoon komt niet overeen.

          naamsaanname ; van der Veen
          Sjoerd Teyes Opeinde1
          K.Teye 60j,Suameer Hendrik 58j, Grietje 47j,Nijega
          dan allemaal kleinkinderen ,maar niet van Teye!
          zou dit jouw Teye kunnen zijn??
          Appy.

          Message 4 of 14 , Aug 1, 2006
            Fokko en Appy,

            gevonden;
            Teye Sjoerds (1811:Haste. 4-65v, Suameer, geen kinderen.

            grt Betty
          • betty
            Message 5 of 14 , Aug 1, 2006
              Fokko en Appy,
              verder deze nog;

              Sjoerd Teyes, geb 1732 (zn v. Teije Pieters en Grietje Sjoerds); boer op de
              Tieke o/ Opeinde (1769,1794); tr. Suameer 25-4-1751 Dieke Hendriks (bdn v
              Suameer); TIE S23 34; S24 56;, 184, 196; S25 199; S26 415 (el. 1793); S29
              167

              grt Betty
            • fokko_kloostra
              Message 6 of 14 , Aug 2, 2006
                Appy mogelijk is dit hem,
                want in 1832 is weduwe hendrik tjeerds van de Veen eigenaar. Ze
                heette Iebeltje Fokkes
                Ze zijn gehuwd 29-11-1772 te eestrum ik heb van hun vier kinderen

                Zit er bij de kleinkinderen van hendrik een tjeerd, want dan is dit
                zijn zoon.

                Zal morgen de overlijdensacte van Teye Sjoerd eens opvragen in het
                archiet te Bergum.

                Dank voor je medewerking
                Groetjes fokko klootra

                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Appy de Vries
                <appydevries@...> wrote:

> [...]
                > Sjoerd Teyes Opeinde1
                > K.Teye 60j,Suameer Hendrik 58j, Grietje 47j,Nijega
                > dan allemaal kleinkinderen ,maar niet van Teye!

              • fokko_kloostra
                Message 7 of 14 , Aug 2, 2006
                  Betty

                  hoe moet ik dit lezen, verwijst het naar andere stukken en welke
                  dan. Bij de beschrijving van de personen op de Harste zoek ik ook
                  allerlei persoonlijke gegevens om het verhaal compleet te maken.

                  TIE S23 34; S24 56;, 184, 196; S25 199; S26 415 (el. 1793); S29
                  167

                  Groetjes fokko

                  --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "betty" <beisinga@...>
                  wrote:

> [...]
                  (bdn v
                  > Suameer); TIE S23 34; S24 56;, 184, 196; S25 199; S26 415 (el.

                • Appy de Vries
                  Message 8 of 14 , Aug 2, 2006
                    Fokko;
                    hier de kleinkinderen;
                    van Hendrik;
                    Sjoerd 17j.,Dieke13j.,
                    Jannes 9j.,Maaike7j.,Jitske 3j.
                    van Grietje;
                    Sjoerd 27j.,Dieke 15j.,Jaonis 12j.,
                    Antje 8j.
                    dan nog een achterkleinkind Jelke,
                    [zoon van Sjoerd,kleinzoon van Grietje]
                    sjoch mar efkes Fokko!
                    groetsjes Appy.

                    <appydevries@...> wrote:

> [...]
                    > Sjoerd Teyes Opeinde1
                    > K.Teye 60j,Suameer Hendrik 58j, Grietje 47j,Nijega
                    > dan allemaal kleinkinderen ,maar niet van Teye!

                  • Reid van der Leij
                    Message 9 of 14 , Aug 2, 2006
                      Hallo,

                      Betreffende Sjoerd Teyes/Teye Sjoerds het volgende:

                      Sjoerd Teyes (1811: Van der Veen), geb. rond 1729, landbouwer, rentenier te
                      Sumar, de Tike onder Nijega, overl. Nijega 25 febr. 1819, zoon van Teye
                      Pieters en Grietje Sjoerds, (kleinzoon van Pieter Teyes en Maaike Paulus),
                      tr. Sumar 25 april 1751 Dieke Hendriks, ged. Sumar 15 dec. 1726, overl.
                      Opeinde 1795/1796, dochter van Hendrik Ybeles.
                      Kinderen (geen kinderen gedoopt):
                      1. Teye Sjoerds (1811: Harstra), geb. Opeinde omstreeks 1748, huisman te
                      Sumar, overl. Sumar 5 dec. 1818. Uit overlijdensakte TIE: Overl. Sumar
                      huisnr. 63: 5-12-1818, Teye Sjoerds Harstra, 70 jaar, geboren te Smallinger
                      Opeinde, huisman te Suameer, zoon van Sjoerd Teyes van der Veen, wonende te
                      Smallinger Opeinde, en van wijlen Dieke Hendriks. Aangevers van het
                      overlijden zijn de "geburen": Roorda Andries Haarsma, huisman, en Jouke
                      Eelses van der Veen, arbeider. N.B. Roorda Andries Haarsma woonde in
                      huisnummer 64 te Sumar (ik stam af van zijn zuster Gertje Andries Haarsma).
                      2. Hendrik Sjoerds (1811: van der Veen), geb. rond 1754, huisman te Opeinde,
                      overl. Opeinde 4 febr. 1826, tr. Opeinde 9 juni 1793 Aukje Johannes (van der
                      Heide), geb. rond 1763, boerin, overl. Opeinde 16 juni 1831.
                      3. Grietje Sjoerds (na 1811: van der Veen), geb. omstreeks 1764,
                      casteleinse, overl. Nijega 22 dec. 1818, tr. Nijega 21 dec. 1783 Jelke Jonas
                      (1811: Hoekstra), ged. Nijega 24 aug. 1755, huisman, koopman, castelein,
                      hospes Nijega (herberg Nijgeasterhoek, momenteel Kommisjehuys), overl.
                      Nijega 15 jan. 1823.

                      met vriendelijke groeten,

                      Reid van der Ley

                      <appydevries@...> wrote:

> [...]
                      > Sjoerd Teyes Opeinde1
                      > K.Teye 60j,Suameer Hendrik 58j, Grietje 47j,Nijega
                      > dan allemaal kleinkinderen ,maar niet van Teye!

                    • betty
                      Message 10 of 14 , Aug 2, 2006
                        Fokko,

                        Dit verwijst naar stukken (uitgezocht door P. Nieuwland) en zeker in te zien
                        bij Tresoar.
                        Vandaar dat ik deze erbij vermeld, scheelt uitzoek werk.

                        grt. Betty

                        Message 11 of 14 , Aug 2, 2006
                          Reid,

                          Bedankt voor je reactie. dit is een bevestiging van wat ik vermoedde.
                          de gezinnen van zijn buren "van der veen" en "haarsma" heb ik al.
                          Er hebben nogal veel haarsma's aan de harste gewoond. Onder hun naam
                          of aangetrouwd.

                          Heb je mischien meer gegevens van de haarsma's die aan de harste
                          gewoond hebben. Ben vooral geinteresseerd in hun gebeurtenissen.

                          Zoek n.l. alles over de Harste uit, woon zelf op harstewei 20, waar
                          roode andries en fettje jans begin 1800 ook woonden.

                          Nogmaals dank voor je reactie.
                          Fokko kloostra

                          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Reid van der Leij"