Re: Re: [Friesland-genealogy] Re: hendrik bouma jitske boomsma

  • Johannes Zwart
    Message 1 of 12 , Jul 30, 2006
      Hallo Fokko, naar alle waarschijnlijkheid aan de patroniemen te zien gaat het om ene hendrik bouma geboren te opsterland 30-06-1888 en zoon van geert beints bouma en trijntje van seyen, die met elkaar gehuwd zijn op 08-05 1885 te opsterland, maar nog steeds geen huwelijksdatum met jitske boomsma....

      vr gr johan zwart
      Message 2 of 12 , Jul 30, 2006
        Hallo Johan,

        Ik heb veel Boomsma's in mijn bezit maar ook niet het huwelijk waar jij naar zoekt.
        Hoe weet je dat Hendrik Bouma met haar getrouwd geweest is ?

        Overigens is jouw Jiske geboren als Jitske Boomsma, dus met een "t" erin.
        M.vr.gr.

        Feike Boomsma

[...]

      • Attie Hoogland
        Message 3 of 12 , Jul 30, 2006
          <jzwart@...> wrote:

> [...]
          > en de voorouders van Hendrik Meijer, kan in resoar en genlias niets
          daarover vinden wat zekerheid bied, alvst bedankt voor uw hulp

          Gevonden op www.graftombe.nl
          Jitske Boomsma 21-11-1881, overleden 20-04-1966 Drachten
          Ze is dan gehuwd met Taede Bosma, geboren 8-12-1865, overleden 22-1-
          1942 Drachten.
          Misschien kun je informatie vinden in onderstaande akte:

          Huwelijksakte Weststellingwerf, 1915
          Man: Taede Bosma
          Vrouw: Jitske Boomsma
          Datum: 5 juni 1915, akte nr. 54

          vr.gr. Attie
        • Johannes Zwart
          Message 4 of 12 , Jul 30, 2006
            Hallo Feike,

            Ja inderdaad jitske boomsma met een t, de vraag hoe ik zo zeker weet dat hendrik bouma met haar getrouwd is , dat weet ik nou net niet maar hij is wel de vader en zij de moeder van geeske bouma geboren 3-7-1934 en gehuwd met leffert sietzema, de ouders van mijn zwager, daarom weet ik dat.. maar hij kan me geen zekerheid geven over zijn overgrootvader of die wel of niet gehuwd is met zijn overgrootmoeder.en zijn moder die dat wel zou weten is op ja hoe kan het ook anders op holiday.
            bedankt voor je reactie in ieder geval
            vr groet johan zwart

            Message 5 of 12 , Jul 30, 2006
              Ja Attie, dat zou mooi zijn maar er wordt gesproken over een dochter Geesje Bouma geboren 1934 als dochter van jitske boomsma en hendrik bouma, en als ze gehuwd is met Taede Bosma die in 1942 is overleden dan ofwel zijn ze gescheiden geweest ofwel Jitske Boomsma heeft een keer naast de pot gepiest want de geboorte en sterfdatum van jitske boomsma kloppen inderdaad, en Geesje Bouma is de moeder van mijn zwager vandaar en zij (Geesje) zweert bij hoog en bij laag dat ze de dochter is van hendrik bouma maar ze weet de huwelijksdatum niet meer, en nu is ze op vakantie dus navraag doen duurt even, maar bedankt voor je reactie, vr gr Johan Zwart

              Datum: 5 juni 1915, akte nr. 54

              vr.gr. Attie

            • Rita Veeken - Ritsma
              Message 6 of 12 , Jul 30, 2006
                Hallo Johannes,

                Als Jitske geboren is in 1881 was zij bij de geboorte van haar kind 54 jaar.
                Onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk, bij mij komt ook zoiets in de
                familie voor. (Al heb ik in mijn geval twijfels of het niet een kind was van
                de 16jarige dochter, die moeder als haar kind heeft opgegeven.)
                Verder is het heel goed mogelijk dat Jitske en Hendrik pas na 1922 getrouwd
                zijn. Deze gegevens staan nog niet op Genlias of op Tresoar.
                Ik denk dat je het beste kunt wachten tot moeder weer terug is.

                Groetjes, Rita

[...]

                  http://groups..yahoo.com/group/Friesland-genealogy

                • Feike Boomsma
                  Message 8 of 12 , Jul 30, 2006
                    Hallo Johan,

                    Omdat ik een Boomsma ben heb ik jullie mailtjes met interesse gevolgd.
                    Als je op graftombe gaat zoeken zie je dat in Opende Jitske Boomsma en Taede Bosma in het zelfde graf liggen.
                    M.a.w. zij zullen dus wel met elkaar getrouwd geweest zijn.
                    Overigens zijn ze beide in Drachten overleden.
                    Groetjes,

                    Feike Boomsma
                    http://www.members.lycos.nl/feikeboomsma/

                    Message 9 of 12 , Jul 30, 2006
                      Halo Feike,

                      Ja dat wist ik al natuurlijk maar het intrigrerende is dat zij (jitske Boomsma) de enige is die genoemd wordt door zowel zwager als zijn schoonmoeder als zijnde diegene die de moeder is van geesje bouma dochter van hendrik bouma, geen data's bekend en jitske boomsma geboren eind 1800 en overleden in 1966 te drachten en begraven inderdaad te opende maar over ene taede bosma die dus in het zelfde graf ligt , maar ik heb het zelfde vermoeden als rita die ook even meedacht dat er dus van die Jitske een dochter vroeg zwanger was en dat geesje is opgegroeid bij haar grootmoeder met de gedachte dat ze een oudere zuster heeft, terwijl het misschien haar natuurlijke moeder is, gevoeligonderwerp denk ik maar eerst maar even achterhalen welke hendrik bouma nu in het spel is, zal mijn zwager ook vragen of geesje nog meer zusters heeft, misschien valt het kwartje dan, bedankt in ieder geval, vr gr Johan Zwart