Voormalige begraafplaatsen

  • Pieter
    Message 1 of 1 , Jul 28, 2006
      Beste mensen,

      Ik ben opgegroeid in Hardegarijp (jaren '60 – `70). De berichten over
      de herontdekte begraafplaats in Steggerda en "De Hoek" in
      Hardegarijp, brachten bij mij weer een ietwat lugubere herinnering
      boven. In de jaren '70 werd er ten zuiden van Hardegarijp, langs de
      Zomerweg, voor recreatieve doeleinden een zogenaamde kanovijver
      gegraven, die later ook dienst deed als ijsbaan. Volgens mij heette
      het gebiedje toen nog "Keapmanbosk". Het graafterrein had op ons
      kinderen natuurlijk een onweerstaanbare aantrekkingskracht. Het was
      in de aanlegperiode verboden gebied, maar dat maakte het alleen nog
      maar spannender. Toen hoorden we een gerucht over opgegraven botten
      en schedels...

      Het verhaal ging dat men op een vergeten begraafplaats was gestoten
      en dat men de stoffelijke resten aan het ruimen was. Dus op een
      druilerige namiddag slopen wij met een groepje van 7 jongens het
      terrein op, en daarna door een stuk bos alwaar we verscheidene kuilen
      vonden die met zeil waren afgedekt. Het groepje was inmiddels
      geslonken tot 3 jongens (dit is te gevaarlijk!) en we tilden één van
      de zeilen op, en in mijn herinnering zagen we daar inderdaad de
      opgegraven resten, waarna we alledrie gillend en struikelend
      wegrenden en het terrein daarna waarschijnlijk voor maanden gemeden
      hebben. Ik herinner me ook nog dat ik later altijd met afgrijzen
      gekeken heb naar recreanten die in de vijver zwommen. Er werd daar
      later ook vis uitgezet en in mijn fantasie ontstonden allerlei
      onsmakelijke beelden over etende vissen.

      Ik vermoedde dat deze herinnering wellicht gekleurd was door
      kinderlijke fantasie en heb daarom op Hisgis gekeken of er op de
      betreffende locatie inderdaad ooit een kerk of begraafplaats is
      geweest. En ja hoor, op Hdg A872 stond in 1832 nog een kerk, precies
      op de locatie van de latere kanovijver. Schijnbaar hebben de
      ambtenaren dit in de jaren '70 over het hoofd gezien. Het is me niet
      bekend of dit destijds ooit in het nieuws is geweest, en het kan
      natuurlijk zo zijn dat het allemaal inbeelding is geweest. Maar er
      moeten in Friesland natuurlijk nog honderden(?) van dergelijke
      locaties (voormalige begraafplaatsen) zijn. Misschien is dit ooit
      zelfs wel eens door iemand geïnventariseerd, want de informatie is
      voor een groot deel uit de initiële registers van het Kadaster te
      herleiden.

      Groet,
      Pieter