in dienst bij de vijand WO II

  • Cor Brouwer & Grietje Brouwer-IJsbrandy
    Message 1 of 5 , Jun 25, 2006
      Wie weet of er archieven zijn van mensen (uit Friesland) die in de WO II in dienst zijn geweest van de Duitsers. In mijn genealogie komt een persoon voor waarvan het gerucht gaat dat hij in Rusland zou hebben gevochten voor de Duitsers. De persoon in kwestie is overleden in de oorlog. Ik weet niet waar, maar hij is in ieder geval in Friesland begraven. Of zouden deze gegevens nog niet openbaar zijn?

      Wie heeft suggesties?

      Met vriendelijke groeten,

      Grietje

    • geesje
      Message 2 of 5 , Jun 25, 2006
        Hallo,

        Hier is zelfs een boek over geschreven "Dienen onder het hakenkruis -
        Friezen in Duitse krijgsdienst" door Jasper Keizer.
        ISBN 90 330 1122 0 / CIP. dit hebben ze vast in de bibliotheek.

        Tjeabele Hoekstra

        Message 3 of 5 , Jun 25, 2006
          Op zo 25-06-2006 17:16 schreef
          Grietje:

> [...]
          > oorlog. Ik weet niet waar, maar hij is
          > in ieder geval in Friesland begraven.
          > Of zouden deze gegevens nog niet openbaar

          Dag Grietje

          Die man was dus een oostfronter (oostfrontstrijder). Aangezien hij tijdens
          de oorlog is gesneuveld, is hij na de oorlog nooit veroordeeld wegens
          collaboratie of incivisme (ik weet niet of het begrip 'incivisme' ook in
          Nederland bekend is).

          Voor wat Belgie betreft heb ik in deze materie min of meer mijn weg leren
          vinden, voor Nederland ben ik echter niet zo goed op de hoogte.

          Tenzij iemand anders je nog een 'gouden tip' bezorgt, zou je eventueel
          contact kunnen nemen met het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie
          (www.niod.nl). Het NIOD beheert ruim 350 archieven op het gebied van de
          Tweede Wereldoorlog in Nederland en Nederlands-Indie. Er staan ook heel wat
          zaken online (zie website).

          Als ik in de online-archieven van het NIOD zoek op trefwoord 'oostfront'
          dan vind ik 4 treffers, waaronder 22 dossiers bij de "Dagboeken en
          egodocumenten".

          Bij de eigen publicaties van het NIOD kan ik niets specifieks over het
          oostfront of de collaboratie vinden.

          Als je ook in de geschiedenis van de collaboratie / de oostfrontstrijders
          geinteresseerd bent, dan is het volgende misschien wel de moeite:

          -----
          Boy van de PK. Documentaire van Willem Jan Hagens over een verzameling
          zonderlinge 78-toeren platen en Nederlandse Kriegsberichter aan het
          Oostfront. Met uniek fotomateriaal. Eerste uitzenddatum: 25 februari 1998.
          Beschikbaar in RealAudio.
          Tekst: <http://www.omroep.nl/nps/radio/bijlage/1998/0225/welcome.html>
          Documentaire in RealAudio:
          <http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/nps/bijlage/98/0225.rm?start=1:22>
          -----

          --
          Groeten

          Patrick Vanhoucke
          Laken (Brussel)
        • Patrick Vanhoucke
          Message 4 of 5 , Jun 25, 2006
            Op zondag 25 juni 2006 18:01 schreef
            Patrick Vanhoucke:

            [over Nederlandse / Friese oostfrontstrijders]

> [...]
            > Hagens over een verzameling zonderlinge
            > 78-toeren platen en Nederlandse Kriegsberichter
            > aan het Oostfront. Met uniek fotomateriaal.

            In de opname wordt vermeld dat bij het Ministerie van Justitie in Den Haag
            ongeveer 400.000 dossiers worden bewaard van Nederlanders die van
            collaboratie werden verdacht.

            Verder lees ik op www.archieven.nl (http://tinyurl.com/mp8rv):

            ---
            Het Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging (CABR) is een verzameling van
            archieven van verschillende archiefvormers die werkzaam waren op het
            terrein van de bijzondere rechtspleging in de jaren 1944-1952. Dat wil
            zeggen het onderzoek naar zogenoemde 'foute Nederlanders'.
            ---

            Onder de archiefvormers het 'Bijzonder Gerechtshof te Leeuwarden'.

            --
            Groeten

            Patrick Vanhoucke
            Laken (Brussel)
          • Cor Brouwer & Grietje Brouwer-IJsbrandy
            Message 5 of 5 , Jun 25, 2006
              Bedankt voor jullie tips! Het is voor mij een nieuw gebied.
              Ik heb eerst de persoonskaart maar opgevraagd. Wellicht staan daar nog adressen op die ook richting gerucht kunnen wijzen.
              Vervolgens zal ik mij eens in de materie verdiepen.

              groeten,

              Grietje Brouwer