Re: Margreet

  • reyacta
    Message 1 of 3 , Jun 25, 2006
      Hallo allemaal,

      Dat 'soms' kun je wel vervangen door (heel) vaak, hoor.
      De ene parochie is wat consequenter als de ander, maar behalve
      (schoon-)moeders staan (schoon-)zussen er vervolgens ook weer vaak met
      hun mans naam te meteren.
      Voor de zekerheid haal ik dus altijd alle vrouwelijke doopgetuigen als
      in dit geval wobbeltje siebren* door de huwelijksaktes, dan zie je het
      snel genoeg.

      Had je deze al gezien, Tiny?:

      Idaarderadeel, doopjaar 1721
      Warga, Doop R.K. par. 1696-1811
      DTB: 435
      Dopeling: Wobbeltje
      Gedoopt op 13 februari 1721 in Warga
      Dochter van Pier Piers en Gertje Sjerps
      Doopgetuige: Beytske Sjerps

      De waarschijnlijke voormoeder Beitske Doekes wordt aannemelijker,
      omdat er een Jan Aenes (her?-)trouwt 1674 vanuit Baard (een dorp naast
      Jorwerd), en de kinderen later ook weer vanuit Baard trouwen en
      Beitske vernoemen.

      Ik vind dit wel heel leuk gaan zo, en had het nog niet eerder
      meegemaakt - 7 mensen op 1 boom af.
      Kom je altijd zo ergens binnen, Maikel ? :), meteen groot feest,
      allemaal long lost relatives.
      Ik ben dus een verre nicht, want ik kom van Wobbeltjes broer Jan Anes
      (x Tetje Tjepkes 1697).
      En nog een keer verre nicht via Tytje Jakobs de Kerker en Jan Hilles
      Cooten, daar kom ik van dochter Akke x Jurna.

      Groet, Margreet

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "P. van Diemen"
      <pvdiemen@...> wrote:

      > Beste Tiny,
      >
      > Een getrouwde vrouw kreeg (voor 1811) soms als toevoeging de
      voornaam van haar man in plaats van haar patroniem.
      KNIPPER-DE-KNIP-KNIP

      > Misschien dat Wobbeltje Sybrens deftiger klonk dan Wobbeltje Anes.
      >
      > De doopaktes zijn helaas niet te vinden. Die hebben we niet nodig.
      We hebben gegevens genoeg die de afstamming bevestigen.