Re: [Friesland-genealogy] Re: Jacob Luiten (ten Hoeve)

  • Cor
    Message 1 of 4 , Jun 23, 2006
      Hallo Wiecher.
      Je hebt ook al diverse antwoorden gehad.
      Wat allemaal heb ik niet allemaal gevolgd.
      Vanmorgen heb ik ook even gezien, maar had niet veel tijd.

      Succes er mee, gr. Cor.

      Wie helpt mij uit de verwarring waarin twee Jacobs Luiten ten Hoeve
      die beiden in 1790 in het huwelijk traden, mij hebben gebracht?

      Jacob Luitjens (Luutes) en Mettje Popke(n)s huwen in Terband op 14-11-1790.
      Jacob Luutes en Mettje Popkes beide van Oudeweg.
      Ze krijgen - voor zover ik heb kunnen nagaan - zes
      kinderen, die in Gersloot en Terbandsterschans zijn geboren:
      1. Luite 1790 - 1854
      ANTWOORD:
      akte 34
      Luite Jacobs ten Hoeve + 63 jaar, * te Gersloot, ongehuwd.
      Zoon van Jacob Luiten t. H., overl. en van Metje Popkes Zandwijk
      DTB42A: Luute & Popke *15-10-1791 Gersloot (G.) doop 27-11-1791 Tjalleberd
      (T)
      2. Popke 1791 - 1870
      ANTWOORD:
      Popke + 08-11-1870 akte 66
      Popke 79jr. arbeider * 15-10-1791 te Tjalleberd ongehuwd. won.. te
      Tjalleberd (T).
      Zelfde ouders, alleen nu allebei overl.
      3. Gerrit 1794 - 1879
      ANTWOORD:
      DTB 42A: * 19-01-1794 Oudeweg doop 16-03-1794 (T)
      4. Bregtje 1797 - 1880
      5. Mootske 1804 - 1865
      6. Johannes 1807 - 1831
      Deze kinderen overlijden, allen ongehuwd, met als achternaam Ten
      Hoeve. Bij de naamsaanneming in 1811 wordt dit gezin niet genoemd.

      Wie waren de ouders van Jacob Luitjens (en van Mettje Popkens)?

      De naam Bregtje (en Gerrit?) doet vermoeden dat Jacobs ouders Luite
      Jacobs ten Hoeve en Bregtje Gerrits Soetevent waren die op 3 maart
      1762 in Wanneperveen zijn getrouwd.

      Maar er was nog een Jacob Luiten ten Hoeve die op 28 maart 1790 te
      Haskerhorne trouwt met Jantje Otten.
      ANTWOORD:
      Beiden van Oudehaske (Jantje heet hier Jantjen, DTB365A)
      Dit paar krijgt - weer voor zover ik heb kunnen nagaan - vijf kinderen
      (allen gedoopt in Haskerhorne):
      1. Trijntje 1791
      2. Marchjen 1794
      3. Lute 1797
      4. Margjen 1802
      5. Otte 1805
      ANTWOORD:
      Van deze 5 kinderen geen overl. te vinden.

      De overlijdensdata van Jacob Luiten en Jantje Otten evenals van hun
      kinderen is me onbekend. Wel is er op 26-10-1828 een Jacob Luiten
      ten Hoeve op 62-jarige leeftijd te Aengwirden overleden, maar niet
      duidelijk is om welke van de twee het hier gaat.
      Wie waren de ouders van deze Jacob Luiten ten Hoeve (en van Jantje Otten (of
      Ottes))?
      ANTWOORD:
      Jacob Luiten ten Hoeve, turfmaker won. te Tjalleberd, * te Oudehaske
      07-01-1766.
      Gehuwd met Mettje Popkes en zes kinderen bij haar in echte verwekt.
      Jacob + te Tjalleberd in huis nr. 22.

      Wiecher Ponne