RE: [Friesland-genealogy] Re: Kwaliteit secundaire bronnen

  • Patrick Vanhoucke
    Message 1 of 16 , Jun 20, 2006
      Op dinsdag 20 juni 2006 20:48 schreef
      Polyne de Graaf:

      > Je kan je dus ook eerst vergewissen van de
      > kwaliteit van de secundaire bron, alvorens
      > je gegevens overneemt. Als je dan toch
      > gegevens overneemt: vermeld de man of vrouw
      > die hier op heeft zitten zwoegen, en
      > accepteer dat hij of zij net als jijzelf
      > foutjes maakt.

      De nagel op de kop. Eigenlijk moet je gewoon toepassen wat men in het
      geschiedenisonderzoek de "historische kritiek" noemt.

      De beschreven problematiek gaat - althans volgens mijn visie - ook niet zo
      zeer over sporadische 'missertjes' maar eerder over slordigheden en
      daadwerkelijke fouten, al dan niet door onwetendheid. Daar moet men op
      bedacht zijn omdat dergelijke fouten vaak veel moeilijker te ontmaskeren
      zijn dan een ordinaire type- of overschrijffout. Men gaat mee in een
      bepaalde logica en voor men het weet bevindt men zich in een web van
      onjuistheden. Onafhankelijkheid bij het onderzoek is dus zeer belangrijk.
      Het heeft er niets mee te maken dat je geen enkele bron gelooft, het heeft
      enkel met een kritisch standpunt te maken. Bepaalde gegevens bevatten door
      de manier waarop ze worden meegedeeld vaak al een 'gekleurde' inhoud. Dat
      is geen verwijt, enkel een vaststelling. Aan elke onderzoeker om de
      gegevens steeds weer kritisch te benaderen en er een eigen interpretatie
      aan vast te knopen. Erover na te denken dus en niet alles klakkeloos over
      te nemen.

      --
      Groeten

      Patrick Vanhoucke