Betrouwbaarheid bronnen

  • Maikel Galama
    Message 1 of 1 , Jun 20, 2006
      Hoi allemaal,

      normaliter doe ik niet mee aan discussies over betrouwbaarheid van de bronnen, deze
      keer ligt het iets anders, ik maakte een opmerking naar Jos over de onbetrouwbaarheid
      van familieonderzoekers, doelende op mijzelf, ik gaf Jos de overlijdensdatum van de partner
      ipv de datum van de overledene zelf. Kort daarvoor ging het over de onbetrouwbaarheid
      van overlijdensaktes, vandaar, het was een grapje, ik heb het boetekleed aangetrokken,
      wetende dat dit iedereen wel eens overkomt. Wie heeft nog nooit 1816 ingetypt, met de
      bedoeling 1916 in te typen ? Maar zo ben ik er dus wel een beetje bij betrokken.

      En nu is het zomaar een serieus item !

      Ik wil er graag een heel klein beetje over zeggen, het is nl mijn ervaring dat in elke bron wel
      eens een foutje voorkomt, ook in de aktes van de burgerlijke stand. Als je dus heel serieus
      met de genealogie om wilt gaan, probeer dan zoveel mogelijk bronnen te verzamelen of te
      raadplegen en leg ze dan naast elkaar. Met name in de beginperiode van de burgerlijke
      stand wemelt het van de fouten, soms heel erg welkome fouten als het patroniem van de
      overledene niet meer bekend is bij de aangevers, maar wel dat van de vader ! Soms zijn de
      fouten niet welkom, als één en dezelfde persoon onder vijf verschillende namen voorkomt bijv.

      Bronnen die ik in de periode na 1812 veel gebruik, zijn natuurlijk de geboorte- huwelijks-
      en overlijdensakten, maar ook de huwelijksbijlagen, testamenten, memories van successie
      en de notariële aktes. Deze bronnen zijn bijna allemaal op het archief te vinden. Daarnaast
      gebruik ik heel veel foto's van grafstenen, bidprentjes en de kranteadvertenties, ook informatie
      die ik van andere onderzoekers heb gekregen vormen een welkome aanvulling op de gegevens.

      Pas als ik de diverse gegevens naast elkaar heb gelegd, maak ik de keuze over de
      betrouwbaarheid, meestal wordt dat vrij snel duidelijk. Als op de grafsteen en het bidprentje een
      geboortedatum staat van 25 april, en de geboorteakte meldt 27 april, dan is er een grote kans
      dat deze laatste datum genoemd is om een boete te voorkomen.

      Samengevat, wat let je om alle bronnen die je tot je beschikking hebt te gebruiken, bij verschillen
      kun je er toch gewoon een opmerking bij plaatsen ? Heel belangrijk, misschien wel belangrijker,
      vind ik het vermelden van bronnen.

      En nu ga ik weer gewoon de familie onderzoeken.

      Groetjes, Maikel Galama.