re: Riemersma

  • Jean Riemersma
    Message 1 of 12 , Dec 19, 2000
      t.a.v. Frouwkje v/d Schaaf

      Hallo Frouwkje,
      Wat betreft de ouders van Wipkjen Folkerts stuur ik je direct aan je
      email adres de stamboom van Riemer Johannes (ongev. 1730) op. Deze
      stamboom bevat 450 personen en is te groot om hem hier uit te printen.
      Deze tak van de Riemersma's staat op het moment wel in de
      belangstelling, dit is de vijfde vraag over deze familie die ik in de
      laatste veertien dagen heb beantwoord.

      vriendelijke groeten, Jean Riemersma
    • Jean Riemersma
      Message 2 of 12 , Dec 19, 2000
        t.a.v Akkie Wytsma

        Hallo Akkie,

        Ik zag je antwoord aan Frouwkje en zag daar een onvolkomenheid.
        De ouders van Trijntje Folkerts zijn volgens mijn informatie niet Melle
        Wolters Sipma. Deze zijn de ouders van Trijntje Melles Sipma, die met
        een zoon van Riemer Johannes is getrouwd, nl. Folkert Riemers. Trouwens
        de patroniem klopt ook niet.
        Van Trijntje Folkerts en Riemer Johannes heb ik nog geen voorouders, dat
        moet nog uitgezocht worden.
        Mocht je meer informatie willen hebben, laat het me dan weten.

        Wat beteft je vraag over Hendrik Folkerts de Vries en Tjaltje (Tjaktje
        is waarschijnlijk een tikfout) Riemersma het volgende:
        Tjaltje Klazes Riemersma is geboren rond 1764 en overleden op 7-10-1831
        te IJlst (akte 21).
        Wat betreft Klaas Riemersma en Saakje, de namen heb maar nog geen
        voorouders en andere data. Die moet ik nog uitzoeken. Van de dochter heb
        ik ook niets, en daar ik alle Riemersma's verzamel houd ik me aanbevolen
        voor verdere informatie.
      • Pieke en Frouwkje
        Message 3 of 12 , Dec 20, 2000
          Ik wou graag Detje; Jan; Hamoen en Jaen bedanken voor de informatie over
          de fam, Riemersma. Ik heb de volgende maand om wat uittezoeken en het
          een en ander te verwerken in mijn kwartierstaat.

          Mvg. Frouwkje
        • M.Haijema
          Message 4 of 12 , Dec 21, 2000
            Beste Jean,
            Ook ik heb Wipkjen Folkerts Riemersma in mijn bestand staan, via haar kom ik
            terecht bij de familie's Haarsma en Van der Wier, dus, ook ik ben erg
            geïnteresseerd in de stamboom van Riemer Johannes. Zou je die ook aan mij
            willen sturen ? Mijn e-mailadres is haijema@...
            Op mijn thússide http://www.geocities.com/gelske.geo staan diverse
            stamreeksen. Misschien zit daar nog wel een contact in.
            De vriendelijke groeten van Marten Haijema

[...]

            of: http://go.to/frgen .
          • Harry Snijder
            Message 5 of 12 , Jun 12, 2002
              Hallo Jean,
              Als je 't goed vindt zal ik je zo spoedig mogelijk op jouw eigen emailadres berichten over wat ik heb over Trijntje Remmelts Riemersma.
              Groeten,
              Harry Snijder, Diemen.

            • h. woudt
              Message 6 of 12 , Oct 20, 2009
                Dag Douwe,

                Bedankt Douwe, je stamt dus af van een broer van 'mijn' Klaas. Ik ben
                er nog niet aan toegekomen maar misschien is het mogelijk om de
                kinderen van Douwe Sjoerds en Janke te volgend ik heb 9 gevonden.
                Gezien de vernoeming zouden ze de ouders van Sjoerd Douwes kunnen
                zijn.
                In de quotisatie vond ik:

                Quotisatiekohieren 1749

                Douwe Sjoerdsz, Hennaarderadeel
                Plaats: Oosterend
                Omschrijving: gemeen boer
                Gezin volw: 3 en kind: 6
                Aanslag: 45-19-0
                Verhoging:
                Vermogen:
                Bron: Hennaarderadeel, fol. 9

                Gestandaardiseerde naam: DOUWE (m) / DOUWTJE (v) SJOERDS

                Misschien komt Douwe voor in het Boerderijenboek van van der Meer maar
                ik ben momenteel niet thuis en kan dat nu niet nakijken. Komend
                weekend weer.

                Nu ga ik eerst verder vakantie vieren:-)

                groet, Hinke Woudt-Westra
                Boussac Frankrijk

                Dag Hinke,

                Mijn beppe is een nazaat van
                Jacob Sjoerds (Riemersma) geboren 1-12-1786 in Britswerd, getrouwd met
                Antje Tjeerds van Dijk op 4-12-1814 Rauwerderhem.
                dan
                Sjoerd Jacobs Riemersma, geboren 9-2-1820 Rauwerd, getr. Trijntje
                Lieuwes Kamstra op 31-5-1849 Rauwerderhem
                dan
                Lieuwe Sjoerds Riemersma, geboren 13-5-1853 Rauwerd, getr. Klaaske
                Pieters Wiersma 6-5-1880 Rauwerderhem
                dan
                Trijntje Riemersma, geb.18-5-1888 Rauwerd, getr. Hendrik Stellinga op
                30-5-1912 Rauwerderhem en dat is mijn pake!

                Bedankt voor je suggestie,

                Douwe Stellinga

              • h. woudt
                Message 7 of 12 , Oct 20, 2009
                  En omdat ik het niet kon laten:-), hierbij het bewijs.

                  groet, Hinke.

                  *Memories van Successie*

                  Kantoor Franeker, overl. jaar 1823

                  Overledene : Sieuwkje Douwes
                  Overleden op: 27 februari 1823
                  Wonende te : Lutkewierum
                  Tekst:
                  vrouw van Sible Harmens Hiemstra, rentenier te Rien o/Lutkewierum (erft
                  vruchtgebruik); geen kinderen; zuster van Antje Douwes Riemersma (vrouw van
                  Douwe Minnes, te Oosterend), wijlen Sjoerd Douwes (man van wijlen Fokeltje
                  Dirks; vader van Douwe, onderwijzer Britswerd, Dirk, kuiper Grouw, Klaas,
                  arbeider Winsum, Janke, te Wieuwerd, Klaaske, te Deersum, Jakob, timmerknecht
                  Rauwerd, Jetske, te Jorwerd en Jan Sjoerds Riemersma, timmerman Britswerd),
                  wijlen Trijntje Douwes (vrouw van wijlen Pieter Benedictus; moeder van
                  Benedictus Pieters Riemersma, timmerman Hijlaard) en wijlen Taetje Douwes
                  (vrouw van wijlen Anne Lolkes, in leven te Sybrandeburen; moeder van Lolke,
                  bakker Franeker/landbouwer Lollum, Douwe, arbeider Oosterlittens, Jakob, boer
                  Allingawier/Dronrijp en Grietje Annes Wytsma, vrouw van Hendrik Gerbens Tap,
                  timmerman Irnsum); legaten voor Sieuwkje Jans Riemersma, te Britswerd en
                  Sieuwke Jakobs Wytsma, te Allingawier (elk fl. 100,-). Saldo fl. 5.400,90. (in
                  deze memorie doet haar man en in memorie 4009/2537 doen erfgenamen van het
                  blooteigendom aangifte)

                  Er behoorde onroerend goed tot de nalatenschap

                  Bron:
                  Memories van successie 1818-1842
                  Toegangsnr. : 42
                  Inventarisnr. : 4008
                  Dagregisternr.: 2212
                  Op microfilm nr. 81 raadpleegbaar op de studiezaal van Tresoar

                  Klik hier <http://www2.tresoar.nl/memories/pdf/4008.pdf> voor plaats
                  van akte op film

                • Douwe
                  Message 8 of 12 , Oct 21, 2009
                    Dag Hinke,

                    Hierbij het bewijs, schrijf je. Het bewijs waarvan? dat Douwe Sjoerds en Janke Jans in de familie Riemersma thuishoren? Waar haal je dat dan uit??
                    Ik neem aan, dat Sieuwkje Douwes een zus is van mijn Sjoerd Douwes?

                    groet

                    Douwe

                    Message 9 of 12 , Oct 21, 2009
                      Dag Hinke,

                      Ik heb gezocht op Tresoar en heb 2 mogelijke kandidaten gevonden voor het ouderschap van Douwe Sjoerds, geboren circa 1710 in Hennaarderadeel, gehuwd met Janke Jans 2-9-1736 Oosterend.
                      Weet jij het juiste echtpaar te vinden??
                      De derde, Douwe Minnes, heb ik erbij gezet, omdat in je vorige mail over de successie sprake was van een Douwe Minnes. Is dat de zelfde??

                      groet

                      Douwe
                      1)Hennaarderadeel, dopen, geboortejaar 1699, doopjaar 1699Dopeling: DouweGeboren op 1 december 1699Gedoopt op 10 december 1699 in ItensKind van Sioerd Douwes en Attje PytersOpm.: De dopeling is overleden op 27 december 1774Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):Dopeling : DOUWE of DOUWTJEVader : SJOERD DOUWESMoeder : AATJE PIETERSBron:Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)Herv. gem. Itens en Hennaard, doop 1647-1810Inventarisnr. : DTB 3912)Hennaarderadeel, dopen, doopjaar 1711Dopeling: DouweGedoopt op 23 oktober 1711 in WelsrijpKind van Sioerd Douwes en Geertje SibrensOpm.: De moeder is de minne van de dominee en woont in de achterkamer bij de domineeGestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):Dopeling : DOUWE of DOUWTJEVader : SJOERD DOUWESMoeder : GEERTJE SIEBRENSBron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)Herv. gem. Welsrijp en Baijum, doop 1622-1716Inventarisnr. : DTB 400 3)Hennaarderadeel, dopen, doopjaar 1763Dopeling: DouweGedoopt op 21 september 1763 in RoodhuisKind van Douwe Minnis en Ybeltje PaulusAanwezig: Sjoerd GossesOpm.: Doopnaam is DominicusGestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):Dopeling : DOUWE of DOUWTJEVader : DOUWE MINNESMoeder : IEBELTJE PAULUSAanwezige : SJOERD of SJOERDJE GOSSESBron:Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)R.K. par. Roodhuis, doop 1748-1811Inventarisnr. : DTB 406

                    • h. woudt
                      Message 10 of 12 , Oct 21, 2009
                        Douwe je vroeg om de ouders van Sjoerd Douwes. Ik vond een ouderpaar
                        waarvan ik dacht dat dat goede kandidaten waren. In de memorie wordt
                        dit niet met zoveel woorden bevestigd maar er staat duidelijk in dat
                        Sieuwkje een zus is van Sjoerd Douwes gehuwd met Fokeltje. Als je op
                        Tresoar de kinderen van Douwe Sjoerds en Janke Jans op zoekt vind je
                        een aantal van hen genoemd in de memorie van successie. Dit lijkt mij
                        voldoende bewijs dat 'jouw' Sjoerd Douwes een zoon is van Douwes
                        Sjoerds en Janke Jans. Verder zoeken kan natuurlijk nooit kwaad:-)

                        groet, Hinke.

                        Message 11 of 12 , Oct 21, 2009
                          Douwe, ik heb even vluchtig gekeken maar volgens mij zijn er nog meer
                          mogelijkheden. Ik heb nu even geen tijd maar het handigst is om te
                          kijken of je gezinnen kunt samen stellen en aan de hand van vernoeming
                          een stapje verder kunt komen. Mogelijk was Douwe zijn moeder een
                          Riemke maar ook Trijntje, of zelfs Jetske of Sjuke zou kunnen.

                          Message 12 of 12 , Oct 21, 2009
                            Dag Hinke,

                            Ik vind het inderdaad ook genoeg bewijs. Dank je voor het meedenken...

                            groet,

                            Douwe