Friese taal, geschiedenis en cultuur

  • Sietske Hoogerhuis
    Message 1 of 6 , Nov 17, 1999
      Hallo allemaal, maar vooral Andrys, want mijn vraag is vooral gericht aan
      jou als lijsteigenaar.

      Op buitenlandse lijsten waar ik aan deelneem, worden behalve
      genealogie-vragen ook vaak vragen gesteld of discussies gehouden die over de
      geschiedenis en cultuur van de streek gaan. Zelf vind ik die onderwerpen
      altijd heel boeiend en leerzaam, maar door velen worden ze als "off topic"
      beschouwd. Ik geef toe dat ze vaak tot off topic discussies leiden, maar die
      worden wel weer afgestraft.

      (Voor degenen die niet weten wat de kreet "off topic" inhoudt: een onderwerp
      voor een bericht dat niet binnen de (directe) doelstelling van de lijst
      valt.)

      De afgelopen tijd heb ik eigenlijk zo'n "off topic" vraag naar de lijst
      geschreven. De betekenis en oorsprong van "Eala Frya Fresena". Ik heb daar
      ook fantastisch goed antwoord op gekregen, wat me weer verder heeft
      geholpen. Eerlijk gezegd, ik had geen andere lijst kunnen bedenken waar ik
      deze vraag naartoe had kunnen sturen. Maar het is natuurlijk geen echt
      genealogie onderwerp. Toch word je als genealoog voortdurend geconfronteerd
      met zaken als geschiedenis, cultuur, en o.a. wat Friesland betreft, ook de
      Friese taal.

      Voor mij is genealogie meer dan het terugvinden van mijn voorouders, ik wil
      ook graag meer over hun levensomstandigheden en achtergronden weten. Dat kan
      ik deels vinden in boeken. Maar die bieden mij niet de informatie die
      geboren en getogen Friezen mij kunnen leveren, of mensen die hier al veel
      van afweten. Met name ook mensen van wie de families al generaties lang in
      Friesland leven. En die mensen zitten wel veel op de Friesland-lijst.

      Wat ik graag wil weten, is of andere lijstdeelnemers dit soort vragen
      passend vinden binnen de lijst, en of jij als lijsteigenaar bezwaar hebt
      tegen dit soort zijpaadjes.

      Als het niet binnen deze lijst past, zou het dan een idee zijn om een aparte
      lijst in het leven te roepen over Friese geschiedenis en cultuur? Of bestaat
      er al een lijst waar je met dit soort onderwerpen terechtkunt?

      Als deze vraag van mij te veel "off topic" is, kap je me maar af, hoor. Maar
      ik wou hem toch graag "in de groep gooien".

      Met vriendelijke groet,

      Sietske Hoogerhuis <sietske.hoogerhuis@...>
    • Pieke van der Schaaf.
      Message 2 of 6 , Nov 17, 1999
        Mee eens. genealogie gaat verder dan alleen familie generaties. Pieke van der
        Schaaf.

      • Christoffer Boerema
        Message 3 of 6 , Nov 17, 1999
          Zeer geachte Frieslandminnaars,

          Nee, hiermee kan ik toch niet eens zijn. Ik vindt het prima dat mensen met
          elkaar babbelen over streek en geschiedenis, maar dan wel in de daarvoor
          bedoelde nieuwsgroepen. Ik bedoel daarmee bv. soc.genealogy.benelux, waarin
          in de Nederlandse taal over het gehele genealogie-pakket wordt gesproken en
          waarin je vanuit een lijst een keuze kunt maken. Deze nieuwsgroep genereert
          mailtjes naar mensen PERSOONLIJK. Deze mensen hebben dus geen keuze meer in
          het wel of niet willen ontvangen van berichten. Ikzelf heb friesche
          voorouders uit Leeuwarden, Dokkum, vele andere plaatsen en spreek geen woord
          fries. Ik wil best eens iets weten over friesland(streek, plaats, gebruik),
          maar alleen wanneer het m�j uitkomt. Ik koop dan een boek of zet een bericht
          in de daarvoor genoemde nieuwsgroep.

          Ik ben lid geworden van deze groep om te kijken of ik iets te bieden heb aan
          voorouders (h�, leuk geformuleerd) en of iemand ander mij iets te bieden
          heeft. Alle andere (en kijk nou eens naar de titel van dit onderwerp) heeft
          niets, maar dan ook niets met genealogie als zodanig te maken.

          Groetjes,
          Christoffer

          >Mee eens. genealogie gaat verder dan alleen familie generaties. Pieke van
          der
          >Schaaf.

          Maar

        • Kor Hylkema
          Message 4 of 6 , Nov 17, 1999
            Geen bezwaar tegen dit soort zaken.
            Maar er is ook een goede nieuwsgroep voor: news:alt.culture.friesland.frysk

            Groet

            Kor Hylkema
            www.fryslan.org

          • Cornélius Boekema
            Message 5 of 6 , Nov 17, 1999
              Hallo Sietske,

              Ik ben het met je eens dat genealogie niet alleen betekent namenlijsten met
              datums aan elkaar te rijgen. Geografiese gegevens en volksgebruiken enz. geven
              'n achtergrond welke we soms nodig zijn om bepaalde gegevens beter te begrijpen.

              Van de andere kant, soms is de verwijzing naar 'n andere bron voldoende om wat
              verder te komen. Ik geef hier ��n op welke interessante gegevens over Frysl�n
              verschaft (cultureel, politiek, geografies e.d.):
              http://members.tripod.com/~redbad.
              We hoeven het niet helemaal eens te zijn met de opinies van de opstellers van
              deze "side", maar het is zeker de moeite waard om raad te plegen.
              vr.gr.
              Cor

              Sietske Hoogerhuis a �crit :

              Message 6 of 6 , Nov 17, 1999
                Hallo Corn�lius,

                ik had deze site net ontdekt, dankzij Kor Hylkema en zijn verwijzing naar de
                nieuwsgroep, voor jouw bericht binnenkwam. Vroeg me net af, of ik me niet
                moest gaan verdiepen (en wellicht zelfs mengen) in de discussie over de
                "pompebleden". Nou moet toch elke Fries wel geinteresseerd zijn :-)

                Bedankt!
                Ik zend mijn antwoord naar de lijst, omdat er wellicht meer geinteresseerden
                zijn. Anders had ik het netjes "prive" teruggestuurd.