Re: nogmaals: Wildschut x Hoekstra en Wildschut x Stroo(i)sma en Ellens

  • reyacta
    Message 1 of 10 , May 1, 2006
      Hoi Wim,

      Ik bedoel dat hij de gegevens van zijn eventuele 2e vrouw die ertussen
      past, MOEST overleggen bij zijn 3e huwelijk, ALS ze getrouwd waren.
      Zoals haar overlijden.
      Net zoals ze altijd de ovl-aktes van de ouders moesten meenemen, om te
      bewijzen dat die geen toestemming meer konden geven. Want dat moest
      ook beneden de 25-30.
      Het is niet genoeg als iemand alleen maar zegt 'nee hoor, ik pleeg
      geen bigamie' of 'ik ben weduwnaar'. Alles moet aangetoond. Het moest
      toch ook als iemand weggelopen was of vermist werd en mensen wilden
      hertrouwen?
      Als die gegevens dus ontbreken in de bijlagen ..
      Ik kan beter vragen: waren de gegevens van de eerste vrouw er wel?

      Ongetrouwd samenwonen kwam wel voor. Maar dat kom je dan denk ik in de
      aktes van de trouwende kinderen wel weer tegen - 'indertijd
      echtelieden' als ze getrouwd waren, of 'indertijd huislieden' oid als
      niet.

      Ik heb trouwens wel meer overlijdensaktes waar alleen de laatste vrouw
      genoemd wordt, terwijl daar wel aantoonbare eerdere huwelijken waren.
      Dat zegt ook niet meteen iets dus.
      Staat vrouw 1, x 1873 wel bij Hendrik II?
      Margreet.

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "W.L.B. Wilschut"
      <wlb.wilschut@...> wrote:

      > Dag Margreet,
      >
      > De "relatie" van Hendrik 1 met Stroo(i)sma past precies tussen de 2
      huwelijken van Hendrik 2.
      > Naast, of liever door, het ontbreken van informatie wordt de indruk
      gewekt, dat Hendrik 1 en Hendrik 2
      > één en dezelfde persoon is. Maar daarvoor ontbreekt (nog) het bewijs.
      > Op grond van gevonden informatie is Hendrik 1 geboren circa 1844
      (waar = onbekend) en Hendrik 2 op 5-11-1844 te Wymbritseradeel. Dat
      voedt nogeens de gedachte, dat beide Hendrikken één en dezelfde
      persoon zijn. Dat wordt echter weersproken door het feit, dat in de
      overlijdensakte van Hendrik 2 de naam van de vrouw/relatie van Hendrik
      1 niet voorkomt.
      > Van bigamie zal geen sprake zijn. Maar kende men in die tijd ook al
      de relatievorm "latten"? En, inderdaad, misschien kregen zij, niet
      getrouwd zijnde, kinderen.

      > Ik zoek rustig verder.
      > Groeten,
      > Wim.
      KNIP>KNIP
    • W.L.B. Wilschut
      Message 2 of 10 , May 1, 2006
        Dag Margreet,
        Ik bedoel dat hij de gegevens van zijn eventuele 2e vrouw die ertussen past, MOEST overleggen bij zijn 3e huwelijk, ALS ze getrouwd waren.
        Zoals haar overlijden. Die 2e vrouw komt nergens bij huwelijk met 3e vrouw, zijn of haar overlijden, in de huwelijkse bijlagen van 3e huwelijk naar voren.
[...]
        Ik kan beter vragen: waren de gegevens van de eerste vrouw er wel? Ja, bij het 3e huwelijk.

        Ongetrouwd samenwonen kwam wel voor. Maar dat kom je dan denk ik in de aktes van de trouwende kinderen wel weer tegen - 'indertijd
        echtelieden' als ze getrouwd waren, of 'indertijd huislieden' oid als niet. Dat heb ik ook nergens aangetroffen.

        Ik heb trouwens wel meer overlijdensaktes waar alleen de laatste vrouw genoemd wordt, terwijl daar wel aantoonbare eerdere huwelijken waren.
        Dat zegt ook niet meteen iets dus.
        Staat vrouw 1, x 1873 wel bij Hendrik II? Jazeker! Vrouw Sytske Hoekstra x Hendrik 1 kom ik nergens tegen. Alleen bij de geboorte van hun 3 kinderen. Nergens enige verwijzing naar een eerder huwelijk met Stroo(i)sma.
        Zolang het tegendeel niet blijkt moet ik ingeval van Hendrik 1 uitgaan van een ongehuwd samenwonen of een hendrik, die wel opvallen veel overeenkomsten heeft met Hendrik 2.
        Margreet.
        Groeten,
        Wim.

        --- <wlb.wilschut@...> wrote:

> [...]
        > Van bigamie zal geen sprake zijn. Maar kende men in die tijd ook al de relatievorm "latten"? En, inderdaad, misschien kregen zij, niet

      • reyacta
        Message 3 of 10 , May 2, 2006
          Hoi Wim,

          Misschien vind je meer in de Memories van Successie?
          Ik ben er helaas nog niet in thuis, dus kan niet 'even' voor je
          nakijken. Iemand anders misschien?
          Ik kan zo gauw niet de voogdijboeken na 1811 in Harlingen vinden.
          Notarieel archief misschien.

          groet, margreet

          <wlb.wilschut@...> wrote:

          > Dag Margreet,

        • W.L.B. Wilschut
          Message 4 of 10 , May 2, 2006
            Dag Margreet,

            De beantwoording van je vorige mail had ik in rood gedaan achter jouw diverse opmerkingen/tips. Ik had er niet bij stilgestaan, dat rood niet overkomt. Vandaar dat mijn reactie een beetje verdwaald stond in jouw mail.
            Dank voor je onderstaande tip (memories van successie). Daarmee kan ik nog eens aan de slag.

            Message 5 of 10 , May 3, 2006
              Dag Wim,

              Ik had ze wel gevonden, hoor - je reacties. Maar zag zo 1-2-3 niet dat
              ik daar nog op door kon gaan, of iets anders na kon kijken.
              De memories staan op film, per grote stad - la 706/7 of 8.

              Groet, margreet