Cornelis Christiaanse (1819-1899)

  • Ger Christiaanse
    Message 1 of 1 , Apr 24 9:46 PM
      Beste mensen,

      Mijn over-over-grootvader Cornelis Christiaanse is op 2-11-1819 geboren te
      Leeuwarden. Alle volgende gebeurtenissen spelen zich in Leeuwarden af.

      Hij krijgt tussen 1820 en 1824 nog drie broers en een zuster die echter geen
      van allen ouder dan twee jaar worden.

      Zijn moeder, Adriana Flora Felkers, is overleden op 20-8-1825 en als zijn
      vader, Mattheus Christiaanse, op 31-10-1826 komt te overlijden is Cornelis,
      bijna 7 jaar oud, volgens mijn gegevens geheel alleen op de wereld.

      Cornelis Christiaanse heeft bij de loting van 1838 voor de Nationale Militie
      het nummer 133, op welk nummer hij op 8 april 1838 is ingelijfd geworden bij
      de 8e Afd. Infanterie en den tijd van vijf jaren hebbende gediend,
      behoorlijk uit den dienst ontslagen is.

      Zijn signalement is Lengte 1,664 m., Aangezicht vol, Voorhoofd lang, Oogen
      bruin, Mond groot, Kin rond, Haar en Wenkbraauwen zwart.

      Hij huwt (1) op 20-05-1849 te Leeuwarden, met als beroep zilversmid, met
      Seijke van der Hoek, huwt (2) op 13-11-1859 te Leeuwarden met Wyke Smits en
      huwt (3) 19-11-1862 te Leeuwarden met Beatrix Feenstra

      Uit deze drie huwelijken worden 6 kinderen geboren, waarvan een levenloos en
      een ander vrij jong gestorven.

      Wat mij bijzonder interesseert is hoe zijn leven er tussen 1826 en 1838 uit
      heeft gezien. Stond de wezenzorg in die jaren in Friesland op zo'n hoog peil
      ? Had hij toch familie die de zorg voor hem op zich nam. Gaarne tips in
      welke archieven ik meer over hem te weten kan komen.

      met vriendelijke groet,

      Ger Christiaanse