Re: [Friesland-genealogy] geboorte duitsland

  • Peter Nanne Streekstra
    Message 1 of 3 , Apr 24, 2006
      Lieve Cor en Grietje,
      Na al wat jaren onderzoek gedaan te hebben, niet allleen digitaal, maar ook
      met twee leesbrillen op in Leeuwarden(Tresoar) in de geneloagische
      mannelijke lijn heb ik met meer dan middelmatige belangstelling je mailtje
      gelezen.

      Het gaat hier om Heinrich Nattermann,(getrouwd met Gertrud Heider) mijn
      grootvader, (vader van mijn moeder)Ritter des Eisernes Kreuzes, gesneuveld
      (als held)=overleden(= na een buikschot zonder antibiotica aan het Oostfrond
      na 6 weken ),in 1916, ik meen ergens in Polen.
      De Duitse Ambassade in Den Haag kon mij niet helpen met verder enz..

      Ook Uw mailtje met batchfiles(ik begrijp er niets van) en links., enz. en
      zoeken en zoeken hielpen mij niet verder.
      Mijn moeder,( zonder direct aantoonbaar Joods te zijn, is op de fiets(sic!,
      ik wil mijn moeders fiets terug) in 1933 naar Amsterdam gevlucht en met mijn
      vader =Streekstra getrouwd omdat zij als halve wees en als
      verzetstrijdster(net zoals haar moeder( in 1933 al door had dat zij niet
      hoorde bij de Duitsers die "ess nicht gewusst haben".,
      Jawel,mijn moeder sprak wel eens over dat zij hoorde bij de bekende
      Natternnans'
      familie.
      Er is een Nattermann in 1946 geadopteerd en heeft een adelijke titel
      gekregen in Zwitseraland. maar dat is hier even niet belangrijk..

      En hier, o hier, waarde medegenealogen,

      Zij, mijn moeder heeft overleefd, beschuldigd van hoogverraad,(CPN), gewoon
      even gearresteerd door Amsterdamse agenten in opdracht van een hogere=SD)
      omdat zij, na de Weteringschans in Amsterdam, Oranjehotel Scheveningen enz.
      Frauengefángnis Hamm aangaf dat zij een Nederlandse Natterman met EEN N was
      geen Nattermann met TWEE N's. met hulp van de eenarmige
      directeur,veteraan uit WO1.
      De Gestapo zocht een Gertrud Nattermann met twe NN's dus dus de Natterman
      met een N stond even niet in hun boekje,jawel, van dat soort dingen..

      Welnu,
      Bent U op zoek hoever Uw naam teruggaat in de historie,verwacht niet te veel
      voor 1811,
      Bent U op zoek naar wie U bent en waarom U zo bent, aanvaardt dan Uw
      genealogische konsekwensies.(zeer zeker ook grotendeels voor de
      moeders),maar toch in die in die zin:
      Aartje naar zijn vader: appel valt niet ver van de stam; erfelijk belast
      enz.

      Hard gesproken?,
      Welnee,
      Alles wijst erop, tegenwoordig wetenschappelijk onderbouwd, dat wie wij nu
      zijn 50 % genealogisch bepaald is en de rest =50% door omgeving=opvoeding
      e.d..
      MAAR, wij blijven wel verantwoordelijk voor onze daden, zoals neergelegd in
      de Neurenbergsche processen.
      Het hebben van een "slechte jeugd/andere cultuur enzovoort wordt nu veel
      minder geaccepteerd dan eerst.
      Goed,
      Even terug naar de Friese genealogie:
      Voor zover heb ik kunnen nagaan, even voorbijgaand aan het wel of niet naar
      Engeland en terug remigreren, bestond /bestaat dat wij nu de " Friezen
      noemen, uit een zeer beperkt aantal families en gezinnen dat sterk genoeg
      was om te kunnen overleven( jazelfs als Frisia Magna in de annalen vermeld
      te worden) ten Noorden van datgene wat nu de moerasdelta van de grote
      rivieren genoemd wordt/ was en dat geeft mijns insziens aan waarom de
      Friezen over de hele wereld en zelfs ook op deze site elkaar herkennen.
      Welnu,
      Als U ergens ter wereld een eigenwijze, zeer aanwezig persoon, niet erg
      onsympatiek mens tegen komt en U vraagt of zijn en/of haar een Friese
      grootmoeder/beppe had, dan geef ik U een goede kans van slagen om deze vraag
      bevestigend beatwoord te krijgen,
      Het is niet anders dan dat het is.
      even snel.
      fr.gr.