Crooij/Wouters/Harngs

  • Carel de Vette
    Message 1 of 1 , Apr 21, 2006
      Bedankt Polyne,

      voor het zoeken naar Crooij in de doopboeken van Bolsward. Jammer dat je niets vond. De laatste dagen ben ik gaan snuffelen naar de familie van Clara Wouters. En ik vond toen in "de Nederlansche Leeuw" uit 1941 een heel artikel over de familie Wouters. Een aanrader voor andere Wouters-zoekers.
      Blijkt een Doopsgezinde Sneeker familie te zijn, Mennonisten, tegen bestuurlijke inmengingen en tegen alles wat militair of geweld is.

      Merkwaardig leek het mij dat Clara in 1789 met een Rooms katholieke militair trouwde en later een viertal zonen kreeg die ook allen militair werden! Andere literatuur leerde mij dat vooral eind 1700 het ledental van deze sekte sterk terugliep van 150.000 in begin 1700 naar 25.000 eind 1700. Zij waren zeer ijverig en werden welgesteld en wilden toen kennelijk wel belangrijke functies gaan bekleden. Velen werden toen Calvinistisch en zetten oude principes overboord. En 1790-1800 was natuurlijk ook een belangrijke tijd voor o.a. katholieken en doopsgezinden bij het verkrijgen van godsdienstvrijheid.

      De tak van Clara Wouters bleek ook nog een "valse tak" te zijn door een huwelijk in 1729 van een Maertje Wouters met een Idske Harings. Hun nakomelingen (waaronder Clara) noemden zich Wouters. Reden onbekend. In het artikel helaas niets over de kinderen van Clara. Ook over Herbajem en Franeker (een mogelijke inkwartieringsplaats voor Lubbert Crooij geen woord.

      Ik blijf zoeken!

      Carel de Vette