van der Schaaf - Koopmans

  • Anthony Hofstee
    Message 1 of 3 , Apr 3 9:33 PM
      Wie weet de overlijdensdatum van Arjen Douwes van der Schaaf (geb.
      1815) en van zijn vrouw Maaike Dirks Koopmans (geb. 1814).? Arjen
      was zoon van Douwe Pieters en Maaike was dochter van Dirk Sydzes. Thanks. Tony

      Message 2 of 3 , Apr 4 3:54 AM
        Tony,

        Arjen is in ieder geval in 1857 hertrouwd en in 1881 met echtgenote Antje
        Romkes van der Wal, dochter Aukje, dochter Trijntje en haar echtgenoot Jan
        Wybrens Groenveld en zoon Wybren, Jan's broer Frederik Wybrens Groenveld en
        diens echtgenote Antje Wobbes Steensma en (vermoedelijk een neef?) Douwe
        Jelles van der Schaaf richting Amerika gegaan:

        Bevolking Menaldumadeel
        Arjen Douwes van der Schaaf, Gardenier
        geb: 25 december 1815
        Gekomen van Beetgum
        Vertrokken naar Noord Amerika, 23 maart 1881

        Bevolking Menaldumadeel
        Trijntje Arjens van der Schaaf
        geb: 11 juli 1859
        Gekomen van Engelum
        Vertrokken naar Noord Amerika, 23 maart 1881

        Bevolking Menaldumadeel
        Aukje Arjens van der Schaaf
        geb: 28 juli 1861
        Gekomen van Beetgum
        Vertrokken naar Noord Amerika, 23 maart 1881

        enz.

        Maaike Dirks Koopmans moet dus tussen november 1855 (geboorte zoon Jelle) en
        augustus 1857 (huwelijk met Antje van der Wal) zijn overleden.
        Dan vermoed ik dat er ergens een fout is gemaakt, want de volgende akte zou
        heel goed 'passen':

        Overlijdensakte Menaldumadeel, 1856
        Aangiftedatum 7 februari 1856, akte nr. 21
        Maaike Durks Koopal, vrouw, overleden 7 februari 1856
        Oud 41 jaar, gehuwd

        Met vriendelijke groet,
        Nynke van den Hooven.

[...]

        <knip>
      • Anthony Hofstee
        Message 3 of 3 , Apr 4 4:48 AM
          Thanks Nynke. I will try to track Arjen down in the USA. Hopefully
          someone will take a look at the death of Maike Durks (Dirks) Koopal
          to see if this is the elusive Maaike Dirks Koopmans. Tony