Stemgerechtigden Ferwerderadeel 1800-1810

  • Ad Rienks
    Message 1 of 2 , Apr 2, 2006
      Goede morgen beste mensen,

      Op de site van "De Sneupers" heb ik een excel-bestand gedownload met namen " Alphabetische naamlijst der stemgeregtigen in de onderscheidene dorpen van de Grietenij Ferwerderadeel ter benoeming van drie kandidaten ter vervulling van de vacature in de Grietenijeraad van Ferwerderadeel. Periode 1800-1810"
      De laatste kolom is het "getal der stemmen". Wat betekent dit? Is het afhankelijk van het aantal personen in een huishouding, of een maat van de welstand, wellicht?

      groeten, Ad Rienks

    • hzijlstra
      Message 2 of 2 , Apr 2, 2006
        Beste Ad,

        Ik heb het de maker van de lijst gevraagd maar hij weet het ook niet
        precies. Stemmen waren vaak gekoppeld aan het hornleger (vroeger:
        plaats waar het hoornvee, ja vroeger hadden koeien nog hoorns,
        gehouden wordt) en het land. Echter, mogelijk heeft het aantal
        volwassen bewoners ook nog enige invloed. De elite in Friesland
        kocht vaak land puur voor het stemrecht zodat ze automatisch gekozen
        werden en elkaar de lucratieve zaakjes konden toespelen. Ik hoop dat
        je hier wat aan hebt.

        Groetnis,
        Hans (webmaster van genoemde site)
        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Ad Rienks" <kwibus@...>