Sietske Hoogerhuis//genealogie//spreuk.

  • Pieke van der Schaaf.
    Message 1 of 2 , Nov 15, 1999
      Beste Sietske.
      Eal is nog steeds een gebruikt fries woord en het heeft de betekenis van
      Edel en ook hebben wij in het fries Ealman = Edelman.
      Wat betreft het familie wapen van de Pathuis kan ik je alleen verwijzen
      naar het het boek 'Familiewapens Drenthe, Friesland en Groningen'
      uitgegeven door Stubeg-Hoogezand in 1987. Ik kan je wel een beschrijving
      geven:
      "In goud op een grasgrond een jonge olijfboom alles van groen de kruin
      beladen met rode ronde kleine vuchten; in de kruin van de boom twee naar
      elkaar toege- wende staande witte duiven met rode poten en rode snavel.
      Helmteken: een rode lelie geplaatst voor drie gouden struisveren met een
      overslag van groen.
      Helmteken en wrong: groen, gevoerd van geel(goud).
      Wapenspreuk: EALE FRYA FRESENA.
      Wat betreft het ander gedeelte luid in goed Fries 'Ljeaver Dea as Slav';
      liever dood dan als slaaf. Deze spreuk staat ook op een memoriesteen
      op/bij de Reade klift in Gaasterland ter nagedachtenis van de overval
      van de Hollandse Graven op Friesland bij Warns. Zij werden tot hun
      schande teruggeslagen door die 'boeren' uit Friesland
      Wat betreft goed fries is er een rijmpje die als volgt klinkt: 'Butter,
      bread and green cheese; is good Inglisch and good Frize.'

      Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb, de groeten Pieke.
    • Sietske Hoogerhuis
      Message 2 of 2 , Nov 17, 1999
        Bedankt, Pieke!

        Je hebt zeker geholpen!!!