Intro

  • wmhuisman@netzero.com
    Message 1 of 21 , Dec 9, 2000
      Hello:

      Pardon the english, I find it difficult to write in Dutch, though I
      can read it. I am Willem Huisman, research scientist for an
      immunogolgy company, in the San Diego, CA, USA area:
      Born in Nieuw Beijerland, just after the war. My family emmigrated to
      the america in 1952.

      the family names of intrest are:
      WAGENAAR from Heerenveen
      POST from Langezwaag
      BORGER from Hoornsterzwaag
      VONK from Nieuwenhoorn
      de VRIES from Oldelamer

      marriage of Gauke Jacobs Borger to Annegjen de Vries. This is also
      included in the 'kwartierstaat' of Tony Hofstee; the rest of the
      families are included in the 'van Belle-Wagenaar kwartiestaat' posted
      on Klaas Jansen web pages.

      Any additional information about the parents of Jacbjen Jans (Post)
      christrned 23 May 1792 at Langezwaag; and the parents of Ynske Jelles
      who married Oene Martinus (Wagenaar) on 16 May 1784 at Heerenveen
      would be apreciated.

      Willem
    • j.wagenaar
      Message 2 of 21 , Dec 10, 2000
        Hallo Willem en anderen,

        In mijn Wagenaar-genealogie komen de door jou genoemde namen voor.
        De ouders van Jacobjen Jans Post zijn:
        Jan Jans Post en Janna Everts Mooijweer.

        Jacobjen Jans Post en Christoffel Oenesz. Wagenaar kregen 9 kinderen.

        De ouders van Ynskje Jelles (Tasma) zijn bij mij ook (nog) niet bekend. Zij
        was de tweede vrouw van Oene Martinus Wagenaar. Oen huwde eerder met Froukje
        Meinders (uit dat huwelijk 1 kind). Uit het tweede huwelijk 5 kinderen.

        Welke info heb jij nog meer over de Wagenaars?

        Vriendelijke groeten,

        J. Wagenaar.
      • EBBEL BRANDS
        Message 3 of 21 , Dec 10, 2000
          Ik heb een Jelmer Popkes, gehuwd met Baukjen Jelles die in 1811/12 de naam
          Wagenaar aannam. Hij was gedoopt in Surhuisterveen, zoon van Popke Wijbes
          en Romkjen Jelmers (gehuwd 1746 in Surhuisterveen, 3 kinderen bekend) Popke
          is mogelijkerwijs eerder gehuwd met Aat Egberts in Wijnjeterp. Hij was een
          voerman. Iets meer over Popke bekend??
          vriendelijke groeten, ebbel
[...]

          of: http://go.to/frgen .
        • j.wagenaar
          Message 4 of 21 , Dec 10, 2000
            Popke komt niet in mijn Wagenaar-genealogie voor. Mijn Wagenaars zijn allen
            afkomstig uit Heerenveen, Lemmer, Sneek.
          • Pia Fjelltun
            Message 5 of 21 , Dec 11, 2000
              Hallo allemaal,
              Ik heb me net op deze lijst aangesloten, toen ik ontdekte dat voorouders van
              mij uit Friesland afkomstig zijn.
              De families waar ik me mee bezig houd zijn:

              Sloot, Lieuwe Johannes (uit weststellingwerf) getrouwd 1893 met
              Adema, Leentje (uit Bolsward)

              Adema, Sybolt Jarichs (uit Bolsward) getrouwd met
              van der Werf, Sybrigje Davids

              Sloot, Johannes Theunis (weststellingwerf?) getrouwd 1840 met
              Haarsma, Maria Lieuwes.
              Ik kan zijn ouders niet vinden.
              De vader van Maria word de ene keer Leo genoemd en de andere keer Lieuwe, is
              dit misschien een friese uitspraak of zo?

              Is er iemand op deze lijst die deze personen in zijn familie heeft, en mij
              verder terug kan helpen?
              (Voor 1811).

              Met vriendelijke groeten,
              Pia Fjelltun

              Message 6 of 21 , Dec 11, 2000
> [...]
                >dit misschien een friese uitspraak of zo?
                >
                >Is er iemand op deze lijst die deze personen in zijn familie heeft, en mij

                Dag Pia uit Noorwegen,

                Maria Haarsma, geb. 1 maart 1820 Weststellingwerf, d.v. Lieuwe Jans Haarsma
                en Christina Tjeerds Valkena.

                Leo is zijn RK doopnaam, Lieuwe zijn Friese roepnaam.

                Leo (Lieuwe) Jans Haarsma, geb. 22-03-1785 Franeker, overl. 27 dec 1836
                Weststellingwerf, z.v. Jan Alberts (Haarsma) en Maria Joannis Rutgermans.

                Chistina Tjeerds Valkena geb. 4 nov 1798 Nijlamer, overl. 6 mei 1883
                Weststellingwerf, d.v. Tjeerd Bontjes Valkena en Jantje Jans Plas.

                Als je meer wilt weten over deze tak Haarsma, kun je een mailtje sturen
                naar Alfons Santen <santen@...>. Leo Jans Haarsma is een van zijn
                kwartierstaatvoorouders.

                Veel plezier ermee,

                Marianne Hoogma
              • Pia Fjelltun
                Message 7 of 21 , Dec 13, 2000
                  Hallo Marianne,
                  Bedankt voor het vlugge antwoord. Ik heb de archieven van deze lijst wat
                  nagezocht en daar wat informatie gevonden over de familie Haarsma en een
                  homepage van dhr Alfons Santen (helaas kom ik er nu niet meer op.) (Vond
                  daar ook een persoon Haarsma gehuwd, terwijl ik gegevens had dat ze
                  overleden was met een jaar :)..)

                  Ik vraag me iets af over het gebruik van namen. Is het zo dat als mensen in
                  1811 een naam aangenomen hebben zij die naam ook voor 1811 al gebruikten? Ik
                  zie verschillende personen dat de achternaam gebruikt word vele generaties
                  terug als 1811.
                  Nederland ligt hiermee een 100 jaar voor noorwegen, waar de vaste achternaam
                  eerst ingevoerd werd aan het begin van 1900.

                  Ik zit een beetje vast met Lieuwe Johannes Sloot. Heb een bewijs van
                  overlijden aangevraagd uit Amsterdam. Daarop staat dat zijn ouders zijn:
                  Johannes Theunis Sloot getrouwd 1840 Maria Lieuwes Haarsma. Helaas staan er
                  bij de geboortes in Weststellingwerf geen ouders bij genoemd. Beide ouders
                  waren overleden op 23-04-1925. Maria heb ik nu gevonden, maar niet
                  "Theunis". Vermoed wel dat 4 "johannes" kinderen broertjes en zusjes kunnen
                  zijn, maar de ouders zijn dus niet vermeld.
                  Bij sommige kinderen staat dat ze in "Sloten" geboren zijn, als ik het goed
                  ontcijfert heb. Ligt dit ook in Friesland?
                  Verder vond ik een overleden Johannes Sloot in Weststelligwerf 3-3-1886, 69
                  jaar, gehuwd. Maar kan dus niet vinden of dat mijn Johannes is. Enig idee
                  hoe ik meer uit kan vinden?

                  Met groetjes, inderdaad uit noorwegen,
                  Pia

                • H. de Haan - Klijnstra
                  Message 8 of 21 , Dec 13, 2000
                    Message 9 of 21 , Dec 16, 2000
                      <Dag Pia uit Noorwegen,
                      <Leo is zijn RK doopnaam, Lieuwe zijn Friese roepnaam.

                      Hallo,
                      Is er ergens een site waar je kunt vinden wat Friese roepnaamen en
                      doopsnamen zijn?
                      Pia
                    • JHBJ Haarsma
                      Message 10 of 21 , Dec 17, 2000
                        Hallo Pia,

                        Veel informatie heb ik helaas niet voor je.
                        Maar in mijn genealogisch programma komt ook een SLOOT voor.
                        Durk Theunis Sloot, op 14-10-1870 gehuwd met Jantjen Ymes Haarsma
                        (geb.18-1-1840 / ovl ??)
                        Waarschijnlijk is Durk overleden voor 4-4-1876, want op die datum is de
                        geboorte aangifte gedaan van Gerritje Haarsma (dochter van Jantjen Ymes).
                        Jantjes Ymes is op 15-5-1879 opnieuw getrouwd.
                        Van Durk Theunis heb ik geen geboortedatum.

                        M.vr.gr.
                        Joep Haarsma

> [...]
                        > dit misschien een friese uitspraak of zo?
                        >
                        > Is er iemand op deze lijst die deze personen in zijn familie heeft, en mij

                      • J. Hendriks
                        Message 11 of 21 , Dec 17, 2000
                          Hallo, Pia en JoepJHBJ Haarsma wrote:

                          > Durk Theunis Sloot, op 14-10-1870 gehuwd met Jantjen Ymes Haarsma
                          > (geb.18-1-1840 / ovl ??)

                          Ik heb een Jantjen Ymes Haarsma van 18-1-1840 die met Pieter Sjoukes Bouma was
                          getrouwd op 3-6-1858.
                          Er waren van dit duo 8 kinderen.

                          > Waarschijnlijk is Durk overleden voor 4-4-1876, want op die datum is de
                          > geboorte aangifte gedaan van Gerritje Haarsma (dochter van Jantjen Ymes).
                          > Jantjes Ymes is op 15-5-1879 opnieuw getrouwd.

                          Met wie?
                          Zou dit dan de derde echtgenoot zijn?

                          > Sloot, Johannes Theunis (weststellingwerf?) getrouwd 1840 met Haarsma, Maria
                          > Lieuwes.

                          Dit is een Haarsma van de "noorderlijke tak. Van haar heb ik (nog) geen
                          gegevens.

                          vr.gr.
                          Jan Hendriks
                        • Pia Fjelltun
                          Message 12 of 21 , Dec 17, 2000
                            Hallo Joep,
                            Deze Durk Theunis heb ik ondertussen gevonden (maar geen geboorte). Dit zou
                            een broer kunnen zijn van mijn lijn, maar heb dit (nog) niet kunnen
                            bevestigen. Hij is overleden 11 maart 1874, 61 jaar oud en weduwnaar (????).
                            Zou dus geboren moeten zijn rond 1813.
                            Met vriendelijke groeten,
                            Pia

                            Message 13 of 21 , Dec 17, 2000
                              Ik denk dat dit een andere Jantjen Ymes Haarsma is. Deze was getrouwd met
                              Pieter van 1858 tot in ieder geval na 1877.
                              "Onze" Jantjen was op 13-10-1870 getrouwd en zou in 1874 weduwe geworden
                              zijn.
                              Ik vond wat raars op het internet. Een van de jantjen ws onze zou in
                              22-8-1868 een Frans gebaard hebben die de achternaam Haarsma krijgt,en deze
                              word in 1891 door de moeder erkent. Is dat normaal 23 jaar na de geboorte??
                              En waarom staat er weduwnaar bij Durk Sloots overlijden als hij getrouwd was
                              met Jantjen? (Datum klopt)

                              Groetjes,
                              Pia

                            • Erik Jansen
                              Message 14 of 21 , Dec 18, 2000
                                Ik heb evenens een jen Ymes Haarsma (18-01-1840)met twee huwelijken, één met
                                Durk Teunis Sloot in 1870 en met een mij onbekende man op 15 mei 1879.
                                Indien deze Jantje Ymes ook geboren is op 18-01-1840 dan is ze misschien wel
                                drie getrouwd geweest. Je spreekt van acht kinderen, welke ?

                                M.vr.gr. Erik Jansen

                                Message 15 of 21 , Dec 18, 2000
                                  Hoi Erik

                                  Den ene Jantje Ymes Haarsma is getrouwd 3-6-1858 met Pieter Sjoukes Bouma
                                  kinderen:
                                  Sjoerdje, 10-2-1860
                                  Joukjen, 29-1-1862
                                  Sjoukje, 10-12-1863
                                  Ijme, 21-8-1865
                                  Johannes, 27-5-1869
                                  Marijke, 21-10-1873
                                  Willemke, 20-5-1875
                                  Durkje, 22-3-1877.

                                  Die ander is getrouwd met Durk Theunis Sloot 13-10-1870, en word weduwe van
                                  hem 11-3-1874 (hij was 61 jaar)
                                  Ze krijgt nog een kind Gerritje, 4-4-1876, vader onbekend,
                                  en dan hebben we ook nog een Frans Haarsma met dezelfde moeders naam,
                                  geboren 22-8(?) 1868. Alle kinderen boven genoemd heten Bouma als
                                  achternaam, dus ik denk zeer sterk dat dit niet dezelfde persoon is.
                                  Groetjes,
                                  Pia
                                • J. Hendriks
                                  Message 16 of 21 , Dec 18, 2000
                                    Hallo, Erik,
                                    Dit heb ik nu (waarin de gegevens van Pia zijn verwerkt):
                                    1. Jantjen Ymes HAARSMA. Jantjen Ymes werd geboren in Gaasterland op 18 januari
                                    1840. geboorteakte Gaasterland aangiftedatum 20 januari 1840 blad 3.

                                    Zij huwde de eerste keer met Pieter Sjoukes BOUMA, op 3 juni 1858 in
                                    Gaasterland.

                                    Uit het huwelijk werden de volgende kinderen geboren:
                                    2 i. Sjoerdtje (1860-)
                                    3 ii. Joukjen (1862-1866)
                                    4 iii. Sjouke (1863-1938)
                                    5 iv. Yme (1865-)
                                    6 v. Johannes (1869-)
                                    7 vi. Marijke (1873-)
                                    8 vii. Willemke (1875-)
                                    9 viii. Durkje (1877-1879)

                                    Zij huwde de tweede keer met Durk Theunis SLOOT, op 14 oktober 1870.

                                    Uit het huwelijk werd het volgende kind geboren:
                                    10 i. Gerritje

                                    Graag controle met jouw gegevens.
                                    vr.gr.
                                    Jan Hendriks
                                  • Pia Fjelltun
                                    Message 17 of 21 , Dec 18, 2000
                                      Hoi Erik, Jan

                                      Dit kan toch niet? Ze kan toch niet trouwen en weduwe worden van Sloot
                                      terwijl ze nog 3 kinderen krijgt met haar echtgenoot?? En Gerritje kan niet
                                      van Durk zijn want Durk hij was al twee jaar dood.....
                                      Zie mijn laatste brief.
                                      Groetjes,
                                      Pia

                                      Message 18 of 21 , Dec 18, 2000
                                        J Wagenaar:

                                        I got the micro-film of the NHK marriage records for Heerenveen last
                                        saturday; I found the marriage registrations for Oenes Martinus &
                                        Ynske Jelles; Martinus Christoffels & Aaltje Reiners; Kristoffel
                                        Waagenaar & Maria P. Westers (12 May 1709 at Heerenveen). I scanned
                                        back as far as 1660 and found one other registration of interest on
                                        25 Aug 1689 the marriage of Christiaan Wagenaar and Tjaertje Jans
                                        (from Nijesloot?) the last entry was also listed in the IGI.
                                        I would appreciate any other details of the Wagenaar line.

                                        Willem
                                          het lijkt er inderdaad op dat het niet dezelfde persoon is (Jantjen), voor
                                          de zekerheid heb ik online de huwelijksaktes opgevraagd van beide Jantjes.
                                          Ik hoop binnen een week of twee meer te weten.

                                          M.vr.gr.

                                          Erik

                                          Message 20 of 21 , Dec 19, 2000
                                            Hallo Erik en Pia,
                                            Ik ben heel benieuwd naar dit onderzoek. Bij nader inzien blijken mijn
                                            gegevens ook niet zo helemaal te kloppen.
                                            Wacht in spanning af.
                                            vr.gr.
                                            Jan Hendriks

                                          • JHBJ Haarsma
                                            Message 21 of 21 , Dec 28, 2000
                                              Hallo Pia Fjelltun - Jan Hendriks - Erik Jansen,

                                              Ik hoop dat ik enig licht in de duisternis kan brengen.
                                              Het is begrijpelijk dat er wat verwarring is ontstaan.
                                              Bij de Haarsma's komt de naam Jantje(n) Ymes namelijk twee keer voor.

                                              1)
                                              Jantje Ymes Haarsma, geboren 5 april 1836 te Hemelumer-Oldeferd
                                              dochter van Yme Arends Haarsma en Joukje Joukes Bouma
                                              gehuwd in de gemeente Hemelumer-Oldeferd op 3 juni 1858 met Pieter Sjoukes
                                              Bouma.
                                              Uit dit huwelijk 8 kinderen.

                                              2)
                                              Jantjen Ymes Haarsma, geboren 18 januari 1840 te Mirns en Bakhuizen.
                                              dochter van Yme Franzes Haarsma en Hetske Durks Schaper
                                              Zij kreeg een kind van een onbekende vader;
                                              Frans Haarsma, geboren 22 augustus 1869 te Mirns en Bakhuizen.

                                              vervolgens gehuwd in de gemeente Gaasterland op 13 oktober 1870 met Durk
                                              Theunis Sloot, Durk overleed op 11-3-1874
                                              na dit huwelijk 1 kind: Gerritje Haarsma, geboren 4 april 1876 te Balk.
                                              (vader onbekend)

                                              vervolgens gehuwd in de gemeente Gaasterland op 15 mei 1879 met Harmen de
                                              Jong.
                                              kinderen uit dit huwelijk onbekend.

                                              Mochten jullie nog aanvullende informatie voor mij hebben dan houd ik mij
                                              aanbevolen.

                                              Tevens de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar en een gezond 2001.

                                              M.vr.gr.
                                              Joep Haarsma