Extract persoonslijsten - verblijfplaats

  • Andrys Stienstra
    Message 1 of 5 , Mar 4, 2006
      Als er op de bij het CBG aangevraagde "Extract persoonslijsten" staat:

      INSCHRIJVING
      PK-gemeente Achtkarspelen
      PK volledig geconverteerd PK-gegevens volledig meegeconverteerd

      VERBLIJFPLAATS
      Gemeente van inschrijving: Achtkarspelen
      Datum inschrijving: 07-01-1950
      Ingangsdatum geldigheid: 04-03-2003

      VERBLIJFPLAATS (historisch)
      Gemeente van inschrijving: Achtkarspelen
      Datum inschrijving: 07-01-1950

      Hoe moet ik dat uitleggen? Ik neem aan dat de datum in 1950 de eerste
      vermelding in het bevolkingsregister / op de originele persoonskaart is,
      maar wat is die tweede datum? De laatste mutatie (verhuizing binnen de
      gemeente)?

      Andrys Stienstra

      http://www.andrysstienstra.nl
    • Ankoypenga
      Message 2 of 5 , Mar 4, 2006
        Beste Andrys,
        Ik ben nu een week lid en word overspoeld met mail. Ik wil alleen graag weten wie me kan helpen met het verder nazoeken van de familie IJ/Ypenga. Tot 1700 lukt het, maar hoe kan ik echt verder geraken?
        Met vriendelijke groet,
        anko ypenga, hoogeveen.

        Message 3 of 5 , Mar 4, 2006
          Andrys,

          De info die bij het CBG terug te vinden is, luidt:
          "- verblijfplaats, de (laatste) verblijfplaats en de datum van vestiging
          aldaar.
          - verblijfplaats (historisch). Een of meer eerdere woonplaatsen. Hierbij
          moet in aanmerking genomen worden dat het niet verplicht was oude
          adresgegevens van de persoonskaarten over te brengen op de persoonslijsten.
          In veel gemeenten is dat dan ook niet gebeurd. De gegevens ten aanzien van
          de woongemeenten zullen daarom doorgaans niet verder teruggaan dan de
          situatie per 1 oktober 1994. Hetzelfde geldt voor gegevens met betrekking
          tot een eventuele vestiging in en terugkomst uit het buitenland."

          En de door jou gevraagde term komt niet voor.
          Is de datum niet heel toevallig gelijk aan de overlijdensdatum?

          Met vriendelijke groet,
          Nynke van den Hooven.

[...]

          <knip>
        • Andrys Stienstra
          Message 4 of 5 , Mar 4, 2006
            Hoi Nynke,

            Nee, de datum is niet gelijk aan de overlijdensdatum. Het komt eigenlijk op
            alle extracten voor. Ik heb hier een ander voorbeeld:

            VERBLIJFPLAATS
            Gemeente van inschrijving LEEUWARDEN
            Land vanwaar ingeschreven Indonesië
            Datum vestiging in Nederland 23-08-1950
            Ingangsdatum geldigheid 28-07-1982

            En nog één:

            VERBLIJFPLAATS
            Gemeente van inschrijving FERWERDERADEEL
            Datum inschrijving 01-01-1999
            Ingangsdatum geldigheid 14-11-2000

            Ik had zelf ook al bij het CBG gekeken, maar kon het daar niet vinden.

            Message 5 of 5 , Mar 4, 2006
              Andrys,

              Het draagt niet veel bij, maar desalniettemin. De ingangsdatum geldigheid blijkt veelvuldig in de Gemeentelijke Basis Administratie te worden gebruikt:
              "De GBA werkt met een ingangsdatum geldigheid die niet altijd is af te leiden uit de akten van de BS / latere vermeldingen BS. Voorbeelden zijn ontkenning vaderschap of voornaamswijziging. Bij het opmaken van een BS akte wordt geen datum ingang geldigheid opgenomen in de akte en overgedragen bij inschrijving van dat feit in de GBA." Tsja...??

              Kennelijk worden de volgende rubrieken in de GBA bijgehouden:

              Categorie 01/51 naamsgegevens persoon

              Categorie 02/52 en 03/53 oudergegevens

              Categorie 04/54 nationaliteit

              Categorie 05/55 huwelijk

              Categorie 06/56 overlijden

              Categorie 07 inschrijving

              Categorie 08/58 verblijfplaats

              Categorie 09/59 kinderen

              Categorie 10/60 verblijfstitel

              Categorie 11/61 gezagsverhouding

              Categorie 12 reisdocument

              Categorie 13 kiesrecht

              Categorie 14/54 afnemersindicatie

              Categorie 21/71 verwijzing

              En elke categorie kent een 'ingangsdatum geldigheid".....

              Schiet dus nóg niet veel op!

              Met vriendelijke groet,
              Nynke van den Hooven.