Re: [Friesland-genealogy] Originele aktes BS Ylst in te zien op Tresoar

  • J.Wagenaar
    Message 1 of 8 , Mar 4, 2006
      Nu werkt het prima. Bedankt.

      ----- Original Message -----
      From: "Andrys Stienstra" <andrys@...>
      To: <Friesland-genealogy@yahoogroups.com>
      Sent: Saturday, March 04, 2006 8:19 PM
      Subject: RE: [Friesland-genealogy] Originele aktes BS Ylst in te zien op
      Tresoar

      Sorry, de link is inderdaad niet goed. Deze wel: http://tinyurl.com/fed6x

      En anders gewoon even via de website van Tresoar (www.tresoar.nl) ->
      Voorouders.

      Andrys Stienstra

      http://www.andrysstienstra.nl

      -----Oorspronkelijk bericht-----
      Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      [mailto:Friesland-genealogy@yahoogroups.com] Namens J.Wagenaar
      Verzonden: zaterdag 4 maart 2006 20:16
      Aan: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Tresoar

      De aktes kan ik op de site niet openen. Die geeft daar geen
      keuzemogelijkheid voor.

      Message 2 of 8 , Mar 4, 2006
        Hallo Andrijs

        En de Huwelijksbijlagen komen die er ook op (op deze proef) anders moet men nog naar het Tresoar toe,
        want in principe geven deze bijlagen de meeste informatie.

        Met Vriendelijke groet van
        Anton Musquetier

        Mijn site al eens bezocht ?, U zult verrast zijn, met zoveel gegevens, o.a. duizenden toevallige vondsten,
        een Luilekkerland voor de Genealoog die wat meer van zijn voorouders wil weten.
        http://members.home.nl/musquetier/ (Up-date 19-02-2006)

        U bent om wat voor reden ook, niet in staat naar het archief in Friesland te komen, maar wilt toch copieen van stukken? zie;
        http://groups.yahoo.com/group/frieslandcopie

        Schippers :

        Uitgaande berichten worden gescand met Norton Antivirus
[...]

      • Will J van Dreven-Lieuwes
        Message 3 of 8 , Mar 5, 2006
          ik zit met een volkomen raadsel! Misschien kan iemand mij daarmee helpen.
          LIEUWE (JENTIES of JETTJES) LIEUWES geb.29 oct 1744 te Workum en overl.13
          dec 1820 in Amsterdam (loods)(Dit was zijn eerste huwelijk met
          AAGJE GILLES MESDAG (geb ? overl voor 1771)
          Zijn tweede huwelijk vond plaats op 25 aug 1771 (waarsch Amsterdam) met
          TRIJNTJE SYTTES geb te Makkum (hier bij een dr Jetske Lieuwes de Boer geb
          1778 in Altena en stierf 31 maart 1816 te Workum.(tr. Johannes Durks)
          Hij zat bepaald niet stil of kon niet alleen zijn, en trouwde
          AAGJE HEERES (Heerings) geb. 21 oct 1751 in Hindelopen, en stierf voor 1802
          zij kregen 5 kinderen allen geb te Amsterdam en trouwde voor de 4e keer met
          GRIETJE(Margareta) WIPPERMAN geb 17 feb 1750 te Amsterdam - overl. 7 oct
          1820 te Amsterdam (waarschijnlijk geen kinderen)

          MIJN vraag: Jaren geleden was in 4 dagen in Leeuwarden, had mezelf
          'opgesloten' in het archief totdat ik zijn vader resp grootvader vond die is
          JENTJE LIEUWES geb 14 april 1720 geb te HEEG overl voor 1774 tr met
          AAGJE(Antje)JELLES geb 8 aug 1721 te Workum overl bef 1774 (kregen 4
          kinderen nl.
          Lieuwe Jettjes (Jenties) Lieuwes geb 29 oct 1744 Workum
          Fetje Jetjes Jenties Lieuwes geb 23 mei 1748 te Workum
          Doede Jenties Lieuwes geb 29 jan 1753 te Workum over. 6 mar 1753 Workum
          Jelle Jentjes Lieuwes geb 21 sep 1755 te Workum overl 13 jan 1826 Workum
          ZIJN vader is:
          LIEUWE HOTJES geb 28 jun 1699 en tr.
          RINCK REINERS geb. 3 feb 1697 (krijgen 7 (voor mij bekend) kinderen
          nl Jentje Lieuwes geb 14 apr 1720 te Heeg
          Reinier Lieuwes geb 15 dec 1723 Workum
          Eecke Lieuwes (dr) geb 1725 te Workum
          Hotsje Lieuwes geb 1726 te Workum
          Trijntje Lieuwes (dr) geb 1727 te Workum
          Jetske Lieuwes (dr) geb ?
          Gooitjen Lieuwes geb ?
          en nu komt het: LIEUWE zijn vader is dus HOTJE HOYTIES geb 1626 (waarsch
          Workum)getr met ? en krijgen 7 kinderen
          nl. Hotje HOtties geb 1649
          Sijttie Hotties geb 5 mar 1652
          Freerk Hotties geb 3 jan 1654
          Feyke Hotties geb 30 aug 1693
          LIEUWE HOTJES (spelling!) 28 jun 1699
          Gatje Hotties zn geb ?
          Gerk Hotties zn geb ?
          Die Hotje Hoyties (1626) zijn vader blijkt HOYTY LIEUWES geb 1595 te zijn
          te Workum en getr ? en krijgen mij bekend 4 kinderen
          nl. Lieuwe HOyties geb 1618
          Ansko Hoyties geb 1620 te colderwolde
          HOTJE HOYTIES geb 1626 waar?
          Tryn LIEUWES geb ?

          Waar krijg ik dan verdere gegevens, als ALLE spellingen van
          Hoyties-Hotties-Hotjes-etc anders zijn
          Betekent het ook dat bijv die Ansko zijn kinderen dan Ansk'es' gaat heten en
          die Lieuwe Hoyties zijn kinderen Lieuwes?
          en zoals boven die Freerk zijn kinderen FREERKS als achternaam krijgen?
          wat een uitzoekerij MAAR misschien heeft een van u hiervoor een oplossing,
          of een ezelsbruggetje om dit euvel op te lossen. en misschien waar ik zou
          moeten kijken?
          Zeer dankbaar voor elk 'meedenkertje'
          Groet uit Zuid afrika met een nog altijd 35C graden!

          Willemine
        • reyacta
          Message 4 of 8 , Mar 9, 2006
            Willemine,

            Voor al die Hotyes-schrijfwijzen is de NamenThesaurus:
            (Tresoar>voorouders>hulpbronnen>namenthesaurus)
            ik zal hieronder copieren wat ze bv. bij Hotjes zeggen.

            En verder is het inderdaad puzzelen, en krijgen die kinderen anske,
            freerk en lieuwe inderdaad anskes, lieuwes en freerks.
            Je kunt ze gelukkig herkennen tussen de anderen omdat ze dan een hot*
            vernoemen. Het is wel oppassen met dubbelen, en een Jan Hendriks of
            Jan Pieters terugvinden is extra moeilijk.

            Napoleon vond het blijkbaar ook een gepuzzel, en heeft in 1811
            achternamen ingevoerd.
            Wel grappig dat je daar in 1595 nog achterkomt, (zover kun je alleen
            in Sneek terug) daar zit dus iedereen mee te hannessen - daarom ook al
            die fora met vragen.

            Margreet.
            Hoofdvorm: HOTSES (patronym)

            Schrijfvorm(en): Hatsos, Hoatses, Hodses, Hodtses, Hoethies,
            Hoetses, Hoetthies, Hoetthyes, Hoetzes, Hoitses, Hoittzes,
            Hoitzes, Hooitses, Hootjes, Hootses, Hortjes, Hortses,
            Hortsis, Hotgens, Hoths, Hoties, Hotjes, Hotsedr, Hotsens,
            Hotses, Hotsesdr, Hotsesz, Hotseszn, Hotsezn, Hotsis,
            Hotsisdr, Hotsjes, Hotskes, Hotsos, Hotsses, Hotssis,
            Hotteses, Hotthies, Hotthyes, Hotties, Hottiesdr, Hottjes,
            Hottjesdr, Hottses, Hottsjes, Hottyes, Hottzes, Hotyes,
            Hotzedr, Hotzes, Hotzesdr, Hotzesz, Hotzeszn, Hotzezn,
            Hotzies, Hotzis, Hoythies, Hoyties, Hoytses, Hoyttges,
            Hoytthies, Hoytties, Hoyttyes, Hoytzes

            Op internet kun je gelukkig makkelijker zoeken met Hot*, Hoit*of
            Hoet* - in de officiele boeken lukt dat niet, dan moet je alle
            schrijfwijzen nakijken.

            O, verder terug lukt soms via de Quaclappen of allerlei eigendoms- en
            belastingsboeken.

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Will J van
            Dreven-Lieuwes" <vandreve@...> wrote:

> [...]
            > moeten kijken?
            > Zeer dankbaar voor elk 'meedenkertje'
            > Groet uit Zuid afrika met een nog altijd 35C graden!

          • Will J van Dreven-Lieuwes
            Message 5 of 8 , Mar 9, 2006
              Enorm bedankt Margreet - ik ga (en zal altijd blijven) zoeken..
              bizonder moeilijk indeed!
              Will