Engelbertus Dirckx/Dircks

  • Rian
    Message 1 of 1 , Feb 28 4:17 PM
      Dag mensen,

      Ik ben nog steeds op zoek naar de afkomst van:

      Mijn oudst bekende voorvader Engelbertus Dirckx was in 1736 gelegerd
      in Maastricht. De huwelijksakte van 1736 (dank aan Marcel Dirks)
      luidt:

      "Engel Diricx weduwnaar corporaal in de compagnie van de heer
      capitein Barbin de Telliers met Maria Catharina Huijsens geboortig
      van Gronsfelt beide woonende alhier". Het regiment Vicouse/Marvillars)
      lag vóór Maastricht (1734-1737) in Nijmegen (1731-1734) en dáárvoor
      in Emden (1728-1731)

      In 1747 duikt hij weer op (in een ander regiment) in Bergen op Zoom
      daar wordt 6 weken vóór de val van Bergen op Zoom zoon Jacobus
      geboren, moeder nog steeds MC Huijsens. (Isis BoZ).

      In 1768 duikt hij op in Loon op Zand (Isis Tilburg), als MC Huijsens
      overlijdt en Engel kort daarna trouwt met Francijn van Wanrooy. Hij
      is dan gepensioneerd sergeant.

      Mijn familie Dirksen heeft sinds <1768 in Kaatsheuvel (gemeente Loon
      op Zand N.B.) gewoond.

      Waar komt Engelbertus oorspronkelijk vandaan/waar is hij bij het
      leger gegaan?
      Wie was zijn eerste vrouw?
      Wie kan mij verder helpen of kan kijken/zoeken/heeft een cd van
      Maastricht/Nijmegen/Emden etc. en terug de geschiedenis in?

      Hij kan uit Limburg, België, ZW-Duitsland komen, maar ook uit de
      omgeving van Nijmegen, en ook uit de omgeving van Emden, Oost-
      Friesland, of gewoon uit Friesland.

      Nog enkele notities:
      -Na het overlijden van zijn 3e? vrouw is hij spoorloos, in 1822
      overlijdt er in Breda wel een Engelbertus Dircks, maar dan zou hij
      ruim over de 100 jaar moeten zijn geweest.
      -In 1752 trouwt er in Büren(Duitland) ene Engelbertus Dircks.

      Het is niet duidelijk wat/waar hij gedaan/geweest is tussen 1736 en
      1747, noch tussen 1747 en 1768, en ook niet na 1789 toen zijn 3e?
      vrouw Francijn overleed.
      In de Isissen BoZ, Tilburg, Brabant en Breda heeft hij ook niet méér
      kinderen gekregen, het vermoeden rijst dat hij na 1747 zijn vrouw
      Huijsens heeft geparkeerd in Loon op Zand en verder is getrokken met
      het een of andere regiment.

      WIE WEET ER IETS MEER?

      Zie website
      http://www.geocities.com/stamboomriandirksen/dirksen.html

      Alvast met veel dank en met vriendelijke groet,
      Rian Dirksen
      http://soldaten-genealogie.nl/