Re: Verlaat antwoord op bericht van Bernarda Kragten

  • c.morra
    Message 1 of 3 , Nov 11, 1999
      Bernarda,

      Bij het nakijken van mijn verzonden e-mails blijkt dat er een fout is
      opgetreden. De e-mail heb ik aan mezelf verzonden. Stom natuurlijk.
      Hierbij komt mijn bericht nog een keer.
      .

      Met vriendelijke groet,
      Carel

      Bernarda,

      Hartelijk dank voor je voortrefffelijke analyse over het ontstaan en
      gebruik van de naam Morra. Ik ben daar erg blij mee. Een heleboel in je
      verhaal is nieuw voor mij. Wat zo goed is in dit verhaal, is dat het zowat,
      naar mening, volledig is. Alles staat nu keurig op een rijtje.
      Als je toestemming geeft, wil ik dit verhaal door de vriend van mijn
      dochter in het Engels laten vertalen (dat is zijn tweede taal) en het onder
      jouw naam in de modiale nieuwsgroep van de onderzoekers naar de naam Morey
      en varianten plaatsen.
      Bij deze nieuwsgroep zijn meer dan 120 leden over de gehele wereld
      aangesloten. De leden sturen hun e-mails naar Geoffrey Williams in Nieuw
      Zeeland. Hij zet de gegevens in een dBase en stuurt de verzamelde e-mails
      in een bericht naar de leden. De leden kunnen aan hem vragen of hij
      gegevens heeft over een een Morey of varianten. Geoffrey maakt op dit
      moment met een van zijn zonen een reis om de wereld. Ik heb hem eergisteren
      ontmoet. Hij heeft zijn dBase met meer dan 45.000 records op mijn computer
      gezet. Wat deze nieuwsgroep zo leuk maakt, is dat vele leden verhalen over
      hun voorouders opsturen. Daar zijn prachtige, ontroerende en wrede verhalen
      bij. Veelal over emigratie en immigratie. Je leert ervan hoe de mensen in
      andere werelddelen (ook in Europa) leven en hebben geleefd.
      In de dBase zijn 15 verwijzingen naar de naam Mohr. Het is schitterend om
      de dBase door te bladeren en te zien hoe de naam Morey op zoveel
      verschillende manieren wordt geschreven. Als je de dBase ook wil hebben dan
      kan ik die op een CD branden en naar je toezenden.
      Als deze nieuwsgroep jou iets lijkt dan kun je je natuuurlijk ook zelf
      aanmelden en het vertaalde verhaal inbrengen. De leden zullen daar erg blij
      mee zijn.

      Ik heb met een Morra in Italie gecorrespondeerd die via een zijtak van 2
      pausen afstamde. Te weten: Gregory VIII (1187) en Vittory III (1027 1087).
      Helaas nog geen aansluiting met hen gevonden.

      Met vriendelijke groet,
      Carel

      -------------------

      From: "Bernarda Kragten" <bkr@...>

      Dag Carel,

      De naam MOR is al heel erg oud en varianten ervan komen overal voor.
      Als voornaam, bijnaam, achternaam, plaatsnaam (denk maar eens aan
      Sankt Moritz in Zwitserland). Het latijnse Maurus betekent "bewoner
      van Mauretani�", maar dat betekent niet dat jouw voorouder daar
      tweeduizend jaar geleden vandaan kwam.

      Mauritius was een vroeg christelijke martelaar, aanvoerder van een
      romeins leger dat christenen moest vervolgen in Noord Itali�,
      Zwitserland en Duitsland, maar omdat hij en zijn manschappen zelf het
      christelijke geloof hadden, weigerden zij en werden zij bij Gen�ve
      vermoord. In Istri� was er in de 3e eeuw een bisschop (en martelaar)
      Maurus, er zijn nog meer heiligen van die naam en was er ook niet ooit
      een bisschop van Morra?

      Ergens in het grensgebied tussen Itali� en Zwitserland zijn oude
      muurschilderingen gevonden die zouden terugleiden naar de naam MOR (en
      varianten). In de 14e eeuw was de naam MOR in Ostenrijk een doodgewone
      naam, die zich door migratie en veroveringen over heel Europa
      verspreidde en waardoor allerlei varianten ontstonden t.g.v. taal- en
      uitspraakverschillen. Mor, Morr, Mohr, Muhr, Moer, Muir, Maurer,
      Meure, Moore, Moir, Marr, Moyer, Mowery, Moor, de Moor, etc., al dan
      niet met het voorzetsel van (von) ervoor.

      Ook in het oud-keltisch komt de naam Mor voor. Het heeft dan
      betrekking op iets groots, iets uitgebreids, verhevenheid, hoogtepunt,
      trots, hoogmoed. Bij de oorsprong van de rivier de Mur in de Retrische
      Alpen woonden vijfduizend jaar geleden Kelten en dorpen langs die
      rivier kregen (keltische) namen als Muhr en Mur en Murau.

      De Romeinen hebben de Kelten in Europa vervolgd en grotendeels
      uitgeroeid, behalve in Ierland en sommige delen van de Britse
      eilanden. Hier komen afleiding van de naam (Moore, More, Moer, Meurer,
      Mauer, Mawyer) dan ook veelvuldig voor.

      En ja, MOR en allerlei varianten ervan betekent ook "moeras".

      Reeds in de middeleeuwen gebruikten o.a. kooplieden uit de
      handelssteden een geografische aanduiding bij hun naam, meestal in het
      latijn en met het latijse voorzetsel "de" ervoor. Voorbeelden zijn: de
      Harlem (van Haarlem), de Risuuic (van Rijswijk), d' Embrico (van
      Emmerik).

      In de 12e eeuw breidde dit gebruik zich uit tot burgers en boeren,
      waardoor (herkomst)namen zoals de de Foro (van de markt), de Ponte
      (van de brug), de Puete (van de put), de Fossa (van de sloot), de
      Cimitiero (van het kerkhof) en de Morra (van het moeras) ontsonden.
      Deze mensen woonden dus op, in of bij die bepaalde plek. Door het
      verlatiniseren klinken deze namen ons nu wat "buitenlands" in de oren
      en natuurlijk kan je woorden die er sterk op lijken terugvonden in
      italiaanse, spaanse, portugese en franse woordenboeken. Hetgeen nog
      niet wil zeggen dat je voorouders Spanjaarden of Portugezen waren,
      hoewel je dat ook weer niet mag uitsluiten.

      Verder kan je achternaam Morra ook ontstaan zijn uit een patroniem
      (van Moritz, Maurits e.d.), wat mij eigenlijk het meest waarschijnlijk
      lijkt of via een bijnaam afgeleid uit het woord mor of moor.

      Maar misschien is het wel niet zo ingewikkeld en kwam jouw
      Noordhollandse voorvader gewoon uit Friesland. Ik spreek (helaas) geen
      Fries, maar volgens mij is het Fries afgeleid van het keltisch en zo
      zou Morra (Fries Moarre) dus wel een keltisch woord kunnen zijn.
      Misschien dan wel een hoogte in plaats van een moeras?

      Groet,
      Bernarda.

      Onderzoek o.a. naar MOHR, HAANSTRA, DE VRIES.
    • Lex Bennink
      Message 2 of 3 , Nov 11, 1999
        Carel,

        Sorry, maar dit bericht verscheen al op 4 november bij mij in beeld. Je had het dus al eerder gestuurd aan "de groep". Vergissen kunnen we ons allemaal maar: dit kost wel erg veel downloadtijd, zeker als dergelijk lange berichten telkens volledig gequoot worden. Ik denk dat niemand hierbij gebaat is. Wil je (en dat geldt ook voor veel andere afzenders) allleen datgene quoten wat van belang is voor het antwoord? Dit scheelt een hoop schijfruimte, downloadtijd en zinloos lezen van telkens hetzelfde (overigens prima gestelde) stuk proza.

        Bedankt, ciao en groet, Lex Bennink

        |----------------------------------------------
        |Bernarda,
        |
        |Hartelijk dank voor je voortrefffelijke analyse over het ontstaan en gebruik van de naam Morra. Ik ben daar erg blij mee.

        >< KNIP
      • c.morra
        Message 3 of 3 , Nov 12, 1999
          Beste Lex,

          Bedankt voor je e-mail. Je schreef:
          >Vergissen kunnen we ons allemaal maar: dit kost wel erg veel downloadtijd,
          zeker als dergelijk lange >berichten telkens volledig gequoot worden.
          Je hebt volkomen gelijk. Marianne Teunis is het helemaal met jou eens en
          daar luister ik ook naar.

          Met vriendelijke groet,
          Carel