soldatensite

  • Rian
    Message 1 of 9 , Feb 16, 2006
      Dag mensen,

      Ik wil even laten weten dat de soldatensite loopt als een trein sinds
      de verhuizing (3x zoveel bezoekers).
      Wat er toegevoegd is: alle soldaten ooit in Lochem getrouwd; en er is
      een begin gemaakt met de complete Tresoarboeken omtrent
      soldatenhuwelijken in Friesland, verder zijn er nieuwe bronnen
      bijgekomen, het hotel des invalides in Parijs (19e eeuw) en de
      gelukkigen die in 1857 nog in leven waren en een medaille kregen van
      Napoleon.
      De Isissen blijven natuurlijk een rijke bron, nog lang niet uitgeput,
      Brabant is nu eenmaal mijn thuisbasis.
      Verder zijn toegevoegd allerlei soldatenhuwelijken in dorpen in de
      buurt van garnizoensplaatsen in Overijsel, Baronnen- en
      baronnessenhuwelijken en nog veel meer.
      Voor degene die dat nog niet gedaan hebben: het wordt tijd dat u weer
      eens een kijkje neemt! http://soldaten-genealogie.nl/index.html

      Met vriendelijke groet,
      Rian Dirksen
    • Andrys Stienstra
      Message 2 of 9 , Feb 17, 2006
        Kijk ook eens op http://www.friezen-onder-napoleon.nl/.

        Andrys Stienstra

        http://www.andrysstienstra.nl

        Message 3 of 9 , Feb 17, 2006
          Dag Andrys,

          Deze link is meer dan welkom. Bedankt!
          De Napoleontische tijd blijk toch de "moeilijkste" periode te zijn,
          ik heb er ook moeite mee en zelfs Wil Hermsen van Dutch Regiments
          vindt die periode moeilijk.
          Ik ga de link bekijken en erbij zetten.

          Vriendelijke groet,
          Rian Dirksen

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Andrys Stienstra"
          <andrys@...> wrote:

          > Kijk ook eens op http://www.friezen-onder-napoleon.nl/.
          >
          > Andrys Stienstra
          >
          > http://www.andrysstienstra.nl

        • reyacta
          Message 4 of 9 , Feb 19, 2006
            Hi Rianne,

            Ik kan zo gauw niet vinden of je deze links kent:

            http://members.lycos.nl/WarkumsErfskip/id170.htm
            (workumers onder Napoleon).
            De maker Paasman is dezelfde als van friezen-onder-napoleon, alleen
            staan er meer gegevens (zegt hijzelf in de inleiding).

            en deze zag ik ook niet bij Bronnen:
            http://www.angelfire.com/vt/sneuper/main.html
            Via 'Indexen' kom je bij diverse lijsten (Dokkumers,
            Noord-Oost-Friezen, Kollumers etc. in het leger van Napoleon).

            Margreet.

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Rian" <riandirksen@...>
            wrote:

> [...]
            > De Napoleontische tijd blijk toch de "moeilijkste" periode te zijn,
            > ik heb er ook moeite mee en zelfs Wil Hermsen van Dutch Regiments

          • riandirksen
            Message 5 of 9 , Feb 19, 2006
              Dag Margreet,

              Nu staan die links er wel bij, weliswaar niet onder bronnen (ik heb er nog
              niets van gebruikt), maar wel bij Meer Soldaten.
              Hartelijk bedankt.

              Vriendelijke groet,
              Rian Dirksen

              From: "Hans van Veen" <Hans@...>
              2. Re: stamboom
              From: Ronn Boef <ronnboef@...>
              3. Koolstra
              From: "Ray Laurens Koolstra" <ray1954@...>
              4. Alle Sjoerds
              From: "J.Spanjaard" <j.spanjaard@...>
              5. sprengelmeyer/klaver
              From: Appy de Vries <appydevries@...>
              6. Re: Re: Tresoar dopen voor 1812
              From: "jacobushannema" <j.hannema@...>
              7. Re: Alle Sjoerds
              From: jan de Vries <illias20042000@...>
              8. Re: soldatensite
              From: "reyacta" <mvh@...>
              9. Re: Alle Sjoerds
              From: "J.Spanjaard" <j.spanjaard@...>
              10. Mijn Site weer volledig aangevuld met ca. 2000 nieuwe vondsten
              From: "Anton Musquetier" <musquetier@...>
              11. +Overlijdensadvertentie's Balkster Courant en Sneeker Nieuwsblad
              From: "Anton Musquetier" <musquetier@...>
              12. weduwe van wie?
              From: Anthony Hofstee <ahofstee@...>
              13. Re: sprengelmeyer/klaver
              From: "Rita Veeken - Ritsma" <rritsma@...>
              14. Re: sprengelmeyer/klaver
              From: Appy de Vries <appydevries@...>
              15. Re: weduwe van wie?
              From: "Tjeerd Pieter Inia" <tp.inia@...>
              16. Militair-Douanebeampte 1800/1830-HENGE-HEINTJE-D'ELDEREN-VAN
              ELDEREN
              From: Léglise <fa451692@...>

              Message: 1
              Date: Sun, 19 Feb 2006 13:25:42 +1300
              From: "Hans van Veen" <Hans@...>
              Subject: stamboom

              Hi

              "Iemand" had vanmorgen (voor mij) dus waarschijnlijk gisteren voor één
              jullie eem mailtje met de medeling dat hij zijn gegevens op het web had
              ondergebracht bij ??????????? Ik dacht dat het www.stamboom.nl was maar dat
              klopt niet.

              Ik heb het adres geopend en vond een enorme hoeveelheid gegevens op naam

              Het kan ook iemand uit yahoo Zuid-Holland zijn geweest

              Wie kan zich iets herinneren en weet het address nog; ik zag ertussen een
              mogelijk toepasselijke naam maar ik heb het adres kennelijk weggegooid.

              Met dank

              Hans van Veen

              Message: 2
              Date: Sun, 19 Feb 2006 08:46:42 +0100
              From: Ronn Boef <ronnboef@...>
              Subject: Re: stamboom

              Ik denk dat je http://www.stambomen.net/ bedoelt.

              Gr.
              Ronn

              Hans van Veen schreef:

> [...]
              >

              >Wie kan zich iets herinneren en weet het address nog; ik zag ertussen een
              >mogelijk toepasselijke naam maar ik heb het adres kennelijk weggegooid.

              Message: 3
              Date: Sun, 19 Feb 2006 19:16:30 +1100
              From: "Ray Laurens Koolstra" <ray1954@...>
              Subject: Koolstra

              Can someone help me with the death dates of the following please
              Hering Visser b 22 Jul 1885 died ??????
              Froukje Meinderts Koolstra b 18 Nov 1882 Died ????

              Hope someone knows something

              Ray Koolstra
              Australia

              Message: 4
              Date: Sun, 19 Feb 2006 10:45:39 +0100
              From: "J.Spanjaard" <j.spanjaard@...>
              Subject: Alle Sjoerds

              Weet iemand met wie Alle Sjoerds getrouwd is geweest of wie zijn ouders
              waren?

              Alle Sjoerds, Alle was boer te Lippenhuizen, geboren te Lippenhuizen (Frl)
              geboren, rond 1530, overleden voor 1600, hoogstens 70 jaar oud.

              Alle Sjoerds wordt genoemd (als Alle Sywrdtsz) in de belastingregisters van
              de zg. Personele Impositie van Opsterland. Hij wordt daarin aangeslagen voor
              1 Car.gld.

              Vriendelijke groeten, Jan en Roelie Spanjaard

              http://www.spanvis.nl

              Message: 5
              Date: Sun, 19 Feb 2006 11:13:16 +0100
              From: Appy de Vries <appydevries@...>
              Subject: sprengelmeyer/klaver

              Medesp;
              wie zou voor mij dit huwelijk weten en waar
              deze Frederick vandaan komt?

              Frederick Sprengelmeyer /Sprenkelmayer/Klaver
              geh.??
              Gerd[t]je Hoppes Klaver 30-03/30-05-1790
              Opeinde [Smallingerland]
              d.v. Hoppe Hoppes en Trijntje Jans.
              Frederick en Gerd[t]je kregen kinderen,
              mij bekend;
              Grietje geb.31-12-1816 overl07-01-1817
              L.warden.
              Maria 10-09-1818 L.warden [nu vader Klaver]
              Trijntje geb.21-12-1821 [Menaldumadeel]
              alles is welkom!
              groetjes Appy.

              Message: 6
              Date: Sun, 19 Feb 2006 10:36:03 -0000
              From: "jacobushannema" <j.hannema@...>
              Subject: Re: Re: Tresoar dopen voor 1812

              Goedenmorgen Heren Stienstra en Steendam .

              Dank voor Uw beider antwoord : wilt U hem beterschap
              wensen .

              Met vriendelijke groeten ,
              Jacobus Hannema .

              Message: 7
              Date: Sun, 19 Feb 2006 03:46:14 -0800 (PST)
              From: jan de Vries <illias20042000@...>
              Subject: Re: Alle Sjoerds

              Beste Jan en Roelie,
              Misschien wel bekend, maar hierover is in Tresoar een boek te vinden waar
              ook niet meer over Alle Sjoerds in staat dan al bekend is. Het is een
              gedegen werk, dus verwacht ik ook dat het wel eens moeilijk kan worden meer
              te vinden. Voor de volledigheid, dit is het boek:
              Gen. 1235
              "Hoe het in één familie kan verkeren". Parenteel van Alle Sjoerds, boer,
              geb.
              circa 1530 te Lippenhuizen. De meeste nazaten van Alle Sjoerds zijn
              afkomstig van Zuid-Oost Friesland.
              Met. Index.
              Door:J.P. Coehoorn.
              Drachten, 2000.

              Vriendelijke groeten,
              Jan de Vries
              http://members.home.nl/jvries

              Message: 8
              Date: Sun, 19 Feb 2006 11:57:07 -0000
              From: "reyacta" <mvh@...>
              Subject: Re: soldatensite

              wrote:

> [...]
              > De Napoleontische tijd blijk toch de "moeilijkste" periode te zijn,
              > ik heb er ook moeite mee en zelfs Wil Hermsen van Dutch Regiments

              Message: 9
              Date: Sun, 19 Feb 2006 13:47:35 +0100
              From: "J.Spanjaard" <j.spanjaard@...>

              Hallo Jan,

              Dank je wel voor je reactie, en ja dat boek is mij ook bekend, maar ik heb
              vernomen dat daar alleen maar namen in staan, dus zal het inderdaad wel
              moeilijk worden, maar wie weet komt er een treffer.

              Vriendelijke groeten Roelie

              Date: Sun, 19 Feb 2006 13:32:37 -0000
              From: "Anton Musquetier" <musquetier@...>
              Subject: Mijn Site weer volledig aangevuld met ca. 2000 nieuwe vondsten

              Mijn Site is weer volledig aangevuld met ca. 2000 nieuwe vondsten

              http://members.home.nl/musquetier/

              Sinds het jaar 2000 ben ik bezig met het Provinciaal Bestuurlijk
              archief van Friesland 1813-1924 te onderzoeken , dit archief is niet
              geindexeerd .
              Ik noteer daarom dan ook alle vondsten (met een korte
              beschrijving/onderwerp) die belangrijk kunnen zijn voor de
              genealoog,
              In dit archief is iedereen die wat met de Provincie Friesland te
              doen heeft gehad vermeld(en dat zijn personen van door heel
              NEDERLAND EN BELGIE dus niet alleen Friezen, Wat zit er zoal in dit
              archief ?, een enkele vermelding , het aanvragen van vergunningen,
              veel handgeschreven brieven met handtekeningen en volledige
              belastingdossiers, lijsten met alle inwoners van een dorp,
              verklaringen van de Geneesheren als er weer eens een besmettelijke
              ziekte was geconstateerd, sollicitatie brieven voor b.v. een functie
              als Ambtenaar, Veldwachter, Burgemeester enz. enz. Wezen en
              Vondelingen , Bedelaars, Kolonisten, Schippers en Veldwachters dus
              een Luilekkerland voor de Genealoog die wat meer van zijn voorouders
              wil weten dan alleen maar de namen en datums.
              en het resultaat van dit onderzoek vind u op mijn web-site
              http://members.home.nl/musquetier/
              Met Vriendelijke groet van
              Anton Musquetier

              Message: 11
              Date: Sun, 19 Feb 2006 15:12:13 -0000
              From: "Anton Musquetier" <musquetier@...>
              Subject: +Overlijdensadvertentie's Balkster Courant en Sneeker Nieuwsblad

              +Overlijdensadvertentie's Balkster Courant en Sneeker Nieuwsblad

              SnNbl (wk 7)
              16-02-2006, pag.15 (3 adv.) Jelly Oosterman. Overleden: 10-02-2006.
              (Directie en Collega's van het Antonius Ziekenhuis te Sneek).

              SnNbl (wk 7)
              16-02-2006, pag.15 (3 adv.) Reinder (Rein) de Lange. Overleden: 10-
              02-2006, Sneek. Crematie: 14-02-2006, Goutum. Geboren: 21-12-1926,
              Sneek. Leeftijd: 79 jaar. Partner: Lies Westerdijk.

              SnNbl (wk 7)
              16-02-2006, pag.15 (1 adv.) Hidde Menzo Kingma Boltjes. Overleden:
              05-02-2006, Sneek. Geboren: 13-01-1940, Amsterdam. Leeftijd: 66
              jaar.

              SnNbl (wk 7)
              16-02-2006, pag.15 (2 adv.) Johannes Veenstra. Overleden: 02-2006,
              Sneek.

              SnNbl (wk 7)
              16-02-2006, pag.15 (3 adv.) Willem Scholten. Overleden: 11-02-2006,
              Sneek. Begrafenis: 14-02-2006, Sneek. Geboren: 29-09-1949, Sneek.
              Leeftijd: 56 jaar. Partner: Aaltje Zeemans. (31 jaar gehuwd).

              BC (wk 7)
              16-02-2006, pag.4 (1 adv.) Tjeerd Hoekstra. Overleden: 12-02-2005.
              (In Memoriam 12-02-2005--12-02-2006).

              BC (wk 7)
              16-02-2006, pag.4 (2 adv.) Adriaan Casper Hofma. Overleden: 14-02-
              2006, Oudemirdum. Begrafenis: 20-02-2006, Balk. Leeftijd: 88 jaar
              (Geboren ± 1918). Partner: Saapke Reineman (overl. 04-01-1994).

              BC (wk 7)
              16-02-2006, pag.4 (3 adv.) Jantje van der Molen. Overleden: 13-02-
              2006, Oudemirdum. Begrafenis: 18-02-2006, Oudemirdum. Geboren: 15-07-
              1924, Rottum. Leeftijd: 81 jaar. Partner: Auke van der Veen (overl.
              28-10-1990).

              BC (wk 7)
              16-02-2006, pag.4 (3 adv.) Jantje Faber. Overleden: 12-02-2006,
              Sneek: 17-02-2006. Geboren: 09-06-1925, Nijemirdum. Leeftijd: 79
              jaar. Partner: Pieter Smit (overl. 05-05-1999).

              BC (wk 7)
              16-02-2006, pag.4 (2 adv.) Engelina Effing. Overleden: 07-02-2006,
              South Hazelton B.C. Canada. Leeftijd: 82 jaar (Geboren ± 1924).
              Partner: Johannes Pelsma.

              BC (wk 7)
              16-02-2006, pag.3 (3 adv.) Jacobje (tante Jap) Jorritsma. Overleden:
              09-02-2006, Oudemirdum. Partner: Sieger Boersma (overl.).

              BC (wk 7)
              16-02-2006, pag.4 (1 adv.) Jochum de Vries

              Met Vriendelijke groet van
              Anton Musquetier

              Mijn site al eens bezocht ?, U zult verrast zijn, met zoveel
              gegevens, o.a. duizenden toevallige vondsten,
              een Luilekkerland voor de Genealoog die wat meer van zijn voorouders
              wil weten.
              http://members.home.nl/musquetier/ (Up-date 19-02-2006)

              U bent om wat voor reden ook, niet in staat naar het archief in
              Friesland te komen, maar wilt toch copieen van stukken? zie;
              http://groups.yahoo.com/group/frieslandcopie

              Uitgaande berichten worden gescand met Norton Antivirus

              Message: 12
              Date: Sun, 19 Feb 2006 12:30:37 -0500
              From: Anthony Hofstee <ahofstee@...>
              Subject: weduwe van wie?

              Van wie is zij weduwe? Thanks. Tony

              Overlijdensakte Tietjerksteradeel, 1819
              Aangiftedatum 16 april 1819, blad nr. 10
              Aattje Durks, vrouw, overleden 15 april 1819
              Oud 78 jaar, weduwe
              Dochter van Durk Joukes en Aukje Pieters

              Message: 13
              Date: Sun, 19 Feb 2006 18:54:22 +0100
              From: "Rita Veeken - Ritsma" <rritsma@...>
              Subject: Re: sprengelmeyer/klaver

              Hallo Appy,

              Misschien niet veel, maar op de website van Jan Klaver
              http://www.familie-klaver.nl/ wordt de echtgenoot Frederik Jaspers Klaver
              genoemd, dus vader heette Jasper Klaver of Sprengelmeijer.

              Groetjes, Rita

              Date: Sun, 19 Feb 2006 19:16:13 +0100
              From: Appy de Vries <appydevries@...>

              Hallo Rita;
              onder deze naam ook al geprobeerd,
              zonder succes helaas!
              maar vriedelijk dank voor jouw reactie.
              groetjes Appy.

[...]

              insurance company American family home owner insurance
              Multi family home for sale Single family home for sale Family home
              finance

              Service.

              Message: 15
              Date: Sun, 19 Feb 2006 18:25:52 -0000
              From: "Tjeerd Pieter Inia" <tp.inia@...>
              Subject: Re: weduwe van wie?

              Beste Anthony,

              Aatje Durks ook Attje / Atje Dirks, is geboren volgens de overl. acte
              te Stiens (rond 1743). Zij heeft gewoond te Stiens, Ryptsjerk en
              Oentsjerk. Op 17 mei 1767 trouwt ze te Oentsjerk met Hendrik Douwes
              van der Heide. (zoon van Douwe Hendriks en Grietje Liepkes). Een
              kleindochter van hen (Jitske Durks van der Veen) trouwt met Ruurd Jans
              Deelstra.

              met vriendelijke groet,

              Tjeerd P. Inia
              tp.inia(-at-)12move.nl
              http://home.12move.nl/tp.inia

              Message: 16
              Date: Sun, 19 Feb 2006 18:31:37 -0000
              From: Léglise <fa451692@...>
              Subject: Militair-Douanebeampte 1800/1830-HENGE-HEINTJE-D'ELDEREN-VAN
              ELDEREN

              Bonjour à toutes et tous.

              Dans ma généalogie, j'ai Charles Borromée HENGE. Il est
              baptisé à Enspel (Rhénanie-Palatinat), le 19 juin 1781
              (j'ai son baptême). Son père est Godefroid. Sa Mère est
              Anne Marie (MILLERS ?). Il est venu en Belgique où il a eu beaucoup
              de descendants. Il était militaire, puis il est devenu douanier. En
              Belgique, son nom est devenu HEINTJE ou HEINTZE.

              Goedendag aan iedereen.

              In mijn généalogie, heb ik Charles Borromée HENGE. Hij wordt
              te Enspel (Rijnland-Pfalz) gedoopt, op 19 juni 1781 (ik heb zijn doop).
              Zijn vader is Godefroid. Zijn Moeder is Anne Marie (MILLERS?). Hij is in
              België gekomen waar hij vele afstammelingen heeft gehad. Hij was
              militair, vervolgens is hij douanebeambte geworden. In België, is
              zijn naam HEINTJE of HEINTZE geworden.

              Je connais son état-civil mais pas sa vie militaire :

              HENGE Charles Borromée : né à Enspel (Allemagne, ancien
              Duché de Nassau, actuellement en Rhénanie-Palatinat) ,
              19/06/1781.
              HEINTJE (HENGE) Charles (Borromée) X D'ELDEREN Catherine, entre
              1822 et 1824.
              Elle : native de Louvain (St. Pierre), 10/05/1790 ; + Wez-Velvain
              (près de Tournai),22/03/1867. Son père : Antoine ; sa mère :
              Catherine PEETERS. Je connais son ascendance (Leuven).

              Lui : ° Enspel (Allemagne, Duché de Nassau) , 19/06/1781 ; j'ai
              son baptême

              A l' Etat-Civil. (son décès , naissance et mariage de se
              enfants.) : le plus souvent "HEINTJE" ; parfois "HEINTZE" ; à son
              baptême : "HENGE" ; il est aussi parfois dit natif de Montebar (dans
              la même région, mais c'est faux ; mais le nom Montebar et le
              Duché de Nassau sont cités plusieurs fois ; pourquoi
              ??...Militaire dans le Régiment de Nassau ?).

              Autres possibilités de régiments : Régiment de Clèves et
              Régiment de Berg.

              Il est garde-frontière à Lamain (près de Tournai, Belgique,
              alors hollandaise) en 1822 . Il est employé des douanes à
              Ramegnies-Chin (près de Lamain) en 1824 . Il est ensuite toujours
              douanier à Ramegnies-Chin jusqu'en 1829 au moins (La Belgique est
              hollandaise jusque 1830)

              Il est décédé à Wez-Velvain (près de Tournai),
              10/05/1859.

              Ik ken zijn burgerlijk-stand maar niet zijn militair leven: HENGE
              Charles Borromée: ontstaan uit Enspel (Duitsland, vroeger Hertogdom
              van Nassau, nu in Rijnland-Pfalz), 19/06/1781. HEINTJE (HENGE) Charles
              (Borromée) X van ELDEREN Catherine, tussen 1822 en 1824.

              Zij: geboren te Leuven (St Pieter), 10/05/1790; + Wez-Velvain (dichtbij
              van Tournai), 22/03/1867. Zijn vader: Antoine; zijn moeder: Catherine
              PEETERS. Ik ken zijn klimmen (Leuven).

              Hem: ° Enspel (Duitsland, Hertogdom van Nassau), 19/06/1781; ik heb
              zijn doop. Op de Burgerlijk-Stand (zijn overlijden, geboorte en huwelijk
              om kinderen...) : meestal "HEINTJE"; soms "HEINTZE"; aan zijn doop:
              "HENGE"; er wordt eveneens soms gezegd:geboren in Montebar (in hetzelfde
              gebied, maar het is vals; echter de naam Montebar en het Hertogdom van
              Nassau worden verschillende keer aangehaald waarom??... Militair in het
              Regiment van Nassau?).

              Andere mogelijkheden van regimenten: Regiment van Clèves en Regiment
              van Berg.

              Hij is wachter-grens te Lamain (dichtbij Doornik, België, dan
              Nederlands) in 1822.

              Hij wordt werknemer (douanebeampte) van de douanes aan Ramegnies-Chin
              (dichtbij Lamain) in 1824. Hij is vervolgens altijd douanebeampte te
              Ramegnies-Chin tot 1829 aan minder (België is Nederlands tot 1830)

              Hij is te Wez-Velvain (dichtbij Doornik), op 10/05/1859 overleden.

              Le Musée de la Douane en Belgique et le Musée de la Douane aux
              Pays-Bas n'ont rien le concernant.

              Het Museum van de Douane in België en het Museum van de Douane in
              Nederland hebben niets over hem.

              Het National Archief van Den Haag heeft niets gevonden

              Connaissez-vous quelqu'un qui s'intéresse aux familles
              D'ELDEREN (VAN ELDEREN) ?

              Je recherche depuis très longtemps leur mariage, mais sans succès,
              sur le territoire hollandais entre 1822 et 1824.

              Kent u iemand die zich voor de families D' ELDEREN interesseert (VAN
              ELDEREN)? Ik zoek sinds zeer lang naar hun huwelijk, maar zonder succes,
              op Nederlands grondgebied tussen 1822 en 1824.

              Connaissez-vous quelqu'un (ou une association) qui
              s'intéresse aux douaniers en Belgique?

              Kent u iemand (of een vereniging) die zich voor de douanebeambten in
              België interesseert?

              Connaissez-vous quelqu'un (ou une association) qui
              s'intéresse aux militaires ET DOUANIERS de cette époque ?
              (Régiment de Nassau / de Clèves / de Berg , début 19ème
              siècle)

              Kent u iemand (of een vereniging) die zich voor de militairen EN
              DOUANEBEAMPTEN van dit tijdperk interesseert? (Regiment van Nassau
              en/of van Clèves of den Berg , BEGIN 19de EEUW)

              Un très grand merci pour votre aide.

              Heel erg bedankt voor uw hulp.

              Pascal LEGLISE , Tournai (Doornik)

              (fa451692@...)

              (Historique de la région de Enspel :

              La région de Enspel était possession du Prince d'
              Orange-Nassau jusque 1806. En 1806, la région devient possession du
              Grand Duché de Berg. En 1808, le Grand Duché de Berg devient
              français. En 1813, la région devient de nouveau possession du
              Prince d' Orange Nassau. Wilhem van Nassau-Orange devient Roi des
              Pays-Bas en 1815.

              Het historische overzicht van het gebied van Enspel:

              Het gebied van Enspel was bezit van de Prins van Orange-Nassau tot 1806.
              In 1806 wordt het gebied bezit van het Grote Hertogdom van Berg. In
              1808, wordt het Groothertogdom van Berg Frans. In 1813, wordt het gebied
              opnieuw bezit van de Prins van Orang-Nassau. Wilhem Van Nassau-Orange
              wordt Koning van Nederland (in 1815.)

            • hzijlstra
              Message 6 of 9 , Oct 31, 2006
                L.S.

                De heer Paasman, bekend van zijn onderzoek naar Soldaten in het leger
                van Napoleon, heeft sinds kort een nieuwe site opgezet. Hierin weer een
                lijst met namen van Friezen, die in dit geval deelnamen aan de
                Tiendaagse Veldtocht (1831). Wellicht deed een familielid van u mee!

                Check het op http://www.friezen-in-de-tiendaagse-veldtocht.nl

                Groetnis,
                Hans
              • A.G Musquetier
                Message 7 of 9 , Oct 31, 2006
                  Al eens gekeken op de site van Rian Dirksen http://soldaten-genealogie.nl/
                  De site voor Soldaten ook veel Friese.

                  Met vriendelijke groeten

                  http://members.home.nl/musquetier/ (Up-date 26-10-2006)

                  U bent om wat voor reden ook, niet in staat naar het archief in Friesland te komen, maar wilt toch copieen van stukken? zie;
                  http://groups.yahoo.com/group/frieslandcopie

                  Schippers :

                  Uitgaande berichten worden gescand by AVG Edition.

                  Message 8 of 9 , Nov 1, 2006
                    Hans, bedankt voor de tip op deze site.
                    Kwam drie namen tegen van DOLSTRA's
                    Blijkt dat Hendrik Teyes DOLSTRA staat vermeld terwijl hij eigenlijk de
                    achternaam DALSTRA heeft gehad. Kwam trouwens regelmatig voor dat beide
                    achternamen doorelkaar werden gehaald en gebruikt, ook bij de toenmalige BS.

                    Groeten
                    Tabe