Re: Jacoba Colier, overleden Leeuwarden 12 september 1814

  • hanhugosmit
    Message 1 of 14 , Feb 2, 2006
      Beste Margriet,

      Even op Tresoar.nl gekeken. Daar vond ik een Jacoba Colier die in
      1793 te Leeuwarden trouwt met Cornelis Blokpoel. Zou jouw Jacoba wel
      kunnen wezen...

      Wat doorzoeken levert ook vermeldingen op van een Nicolaas Colier,
      ook wel Collier. Hij huwt als Callier.

      Een variant op die schrijfwijze - Calier- geeft in de R.K. dopen van
      Leeuwarden vele hits, waarinder in 1770 een Jacob Calier, als dochter
      van Adrianus Calier en Joanna Visscher.

      Wat denk je? Zou ze dit kunnen zijn?

      Groet,
      Hugo

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Margriet de Haan"
      <haengen@...> wrote:

      > Beste lezer,
      >
      > Op www.tresoar.nl vind ik:
      > Overlijdensakte Leeuwarden
      > Aangiftedatum 3 september 1814, akte nr. 411
      > Jacoba Colier, vrouw, overleden 12 september 1814
      > Oud 43 jaar, weduwe
      > NB: Datum aangifte moet waarschijnlijk 13 september zijn
      >
      > Zou in de overlijdensakte de naam van haar man worden genoemd?
      >
      > Ook ben ik beniuwd naar haar geboorteplaats en de namen van haar
> [...]
    • Appy de Vries
      Message 2 of 14 , Feb 2, 2006
        Margriet;
        Cornelis Blokpoel L.warden [soldaat]
        ondertr.10-05-1793 / getrouwd 26-06-1793
        [Gal.kerk]
        Jacoba Colier L.warden
        kinderen;
        Zara 09-11-/-13-11-1793 L.warden [Jac.kerk]
        Cornelis 13-11-/-19-11-1797 L.warden
        Maria 03-01-/-08-01-1800 L.warden
        doop van Jacoba niet gevonden,
        ben benieuwd wie haar ouders zijn ,
        ik heb Berendina Colier ,misschien een zus van
        Jacoba.
        Groetjes Appy.

        Message 3 of 14 , Feb 2, 2006
          Appy,

          probeer ook eens de variant "Calier"

          Ik vond daarmee deze:

          Leeuwarden, geboortejaar 1786, doopjaar 1786
          Leeuwarden, Doop R.K. par. Nieuwestad 1692-1812
          DTB: 1017
          Dopeling: Berendina
          Geboren op 15 oktober 1786
          Gedoopt op 16 oktober 1786 in Leeuwarden
          Dochter van Jacobus Calier en Harmina Hendriks

          Hugo

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Appy de Vries
          <appydevries@...> wrote:

> [...]
          > doop van Jacoba niet gevonden,
          > ben benieuwd wie haar ouders zijn ,
          > ik heb Berendina Colier ,misschien een zus van

          sinds 8 juli 1999 geposte berichten staat op

          naar:

          home insurance company American family home owner insurance
          > Multi family home for sale Single family home for sale
          Family home finance

          of Service.

        • Appy de Vries
          Message 4 of 14 , Feb 2, 2006
            Hugo;
            dit is super ,dus een katholieke fam.
            ben hier heel blij mee!
            groetjes Appy.

            <appydevries@...> wrote:

> [...]
            > doop van Jacoba niet gevonden,
            > ben benieuwd wie haar ouders zijn ,
            > ik heb Berendina Colier ,misschien een zus van

          • Dieter Kroon de
            Message 5 of 14 , Feb 2, 2006
              Margriet
              Kom morgen (Vrijdag) in Leeuwarden en zal voor je kijken
              vond dit ook nog
              Leeuwarden, doopjaar 1770
              Leeuwarden, Doop R.K. par. Nieuwestad 1692-1812
              DTB: 1017
              Dopeling: Jacoba
              Gedoopt op 23 juni 1770 in Leeuwarden
              Dochter van Adrianus Calier en Joanna Visscher

              Opm.: Jacobus Calier/Joanna Seck

              Dopeling: JAKOBJE
              Moeder : JOHANNA
              is nr 330 doop Leeuwarden
              Dieter

            • Margriet de Haan
              Message 6 of 14 , Feb 2, 2006
                Beste Dieter,

                Hartstikke bedankt alvast, voor het archiefonderzoek!

                Het gaat me dus om bevestiging c.q. completering van de gegevens van het
                gezin BLOKPOEL x COLIER, waarvan ik onder enig voorbehoud en met vraagtekens
                dit weet.

                Cornelis BLOKPOEL, soldaat (1793), Ned. Hervormd gedoopt op 04-10-1769 te
                's-Gravenhage, zoon van Cornelis BLOKPOEL en Sara OSMAN.

                Vermoedelijk huwde Cornelis BLOKPOEL ca. 1790 te 's-Gravenhage met Helena
                KOFFRAAN, geboren circa 1770, met wie hij zoon Cornelis (ged. 18-12-1791)
                kreeg, die zeer jong overleed.

                Wanneer Cornelis BLOKPOEL trouwt in Leeuwarden (otr./tr. 10-05/26-06-1793
                Ned. Hervormd) met Jacoba COLIER, zal hopelijk bij die inschrijving staan
                dat de bruidegom weduwnaar is van Helena KOFFRAAN of HOFFRAAN.

                Zoals reeds eerder vandaag werd voorgesteld, werd Jacoba COLIER
                waarschijnlijk of zeker gedoopt (RK) 23-06-1770 Leeuwarden (getuige(n):
                Jacobus Calier, Joanna Seck), overleden 12-09-1814 Leeuwarden op 44-jarige
                leeftijd, dochter van Adrianus COLIER en Joanna VISSCHER (alias SECK).

                In "Stadsbegraafboeken Leeuwarden 1687-1692, 1723-1805" pagina 103 wordt
                vermeld een begraven op 27-08-1800 op Oldehoofster van een kind van soldaat
                Blokpoel.

                In het gezin van Hendrik BLOKPOEL x Jacoba COLIER zijn naar mijn weten deze
                kinderen geboren:
                1. Zara, dienstmeid (1824), geboren 09-11-1793 Leeuwarden, gedoopt
                (Hervormd) 13-11-1793 Leeuwarden, overleden 05-07-1849 Groningen, gehuwd op
                03-10-1824 te Groningen met Jacob MUR, geboren 06-12-1799 Groningen, zoon
                van Jacob MUR en Reina WOLF.
                2. Johanna, geboren 09-01-1796, gedoopt (Hervormd) 12-01-1796 Harlingen.
                3. Cornelis, geboren 13-11-1797, gedoopt (Hervormd) 19-11-1797 Leeuwarden.
                4. Maria, geboren 03-01-1800, gedoopt (Hervormd) 08-01-1800 Leeuwarden.

                Hoe luidt de tekst van de (onder)trouw van Hendrik BLOKPOEL x Jacoba COLIER
                in 1793?

                Waar en wanneer is Hendrik BLOKPOEL overleden?

                Is de Jacoba COLIER die in 1814 te Leeuwarden overlijdt inderdaad weduwe van
                Hendrik BLOKPOEL?

                Komen Johanna BLOKPOEL (1796), Cornelis BLOKPOEL (1797) en Maria BLOKPOEL
                (1800) nog voor in bronnen uit Leeuwarden vroeg in de 19e eeuw? De
                familienaam wordt wel verbouwd tot (van) BLOPPOEL of BLOKSPOEL.

                Vriendelijke groet,
                Margriet de Haan

                ________________________________

                Message 7 of 14 , Feb 2, 2006
                  Hallo Ray,

                  Ik heb heel veel gegevens over Klaas Jans Sikkema,

                  Als je mij even je e-mail adres geeft dan kan ik dit zo naar je toe mailen.

                  Metr vr. groeten

                  Hessel de Vries..

                  Message 8 of 14 , Feb 6, 2006
                    Margriet
                    Jacoba Collier 12-09-1814 te Leeuwarden breidster weduwe van Cornelis
                    Blokpoel
                    overleden om 9.00 uur in huis nr 133 letter c geb en overl te Leeuwarden
                    Dan de ondertrouw
                    Cornelis blokpoel soldaat onder Regiment van ded Colonel de Petit beiden
                    hier zits.
                    trouw akte Herv kerk.
                    eerst hetzelfde als boven en dan zijn hun howelijksgeboden de eerste maal
                    gebroclameert den
                    twaalfde mei1793 de tweede maal den negentiende mei de derdemaal den zes en
                    twintigste mei dito en zijn dien zelven nademiddag in den Galieerkerk in hun
                    huwelijk bevestigt door
                    ds H Kuipers dit zijn de letterlijke teksten
                    Er stond nergens iets van een eerder huwelijk en ik kon er ook niets
                    overvinden,
                    verder kon ik niets vinden over hun nog over de kinderen wat je al niet
                    weet.
                    Het is niet veel maar sucses ermee
                    Dieter

                    <knip>

                  • Margriet de Haan
                    Message 9 of 14 , Feb 7, 2006
                      Beste Dieter,

                      Hartelijk dank voor je zoekactie!
                      Het resultaat is zeker weer een stap voorwaarts!

                      Vriendelijke groet,
                      Margriet de Haan

                      _____