Re: [Friesland-genealogy] Klaas Andries Sikkema

  • Anthony Hofstee
    Message 1 of 14 , Feb 1, 2006
      DTB nr: 704, 1679 - 1811
      Vermelding: Attestatie afgegeven 5 februari 1803, Bergum
      Man: Klaas Andries, Akkerwoude
      Vrouw: Sjoukjen Jans, onder Bergum

      Gestandaardiseerde namen: KLAAS ANDRIES en SJOUKJE JANS
      NB: attestatie naar Damwoude om te trouwen in de Vermaning

      Children born in Dantumadeel. Tony

    • Anthony Hofstee
      Message 2 of 14 , Feb 1, 2006
        Overlijdensakte Dantumadeel, 1865
        Aangiftedatum 23 januari 1865, blad nr. 3
        Klaas Andries Sikkema, man, overleden 21 januari 1865
        Oud 81 jaar, weduwnaar

        Overlijdensakte Dantumadeel, 1854
        Aangiftedatum 28 december 1854, blad nr. 34
        Sjoukje Jans Feenstra, vrouw, overleden 26 december 1854
        Oud 70 jaar, gehuwd

        Familienamen 1811

        Sikkema, Klaas Andries, Wouterswoude

        k. Aukjen 4, Andries 2, Jan 1

        Mairie Dantumawoude, fol. 77

        Use the Tresoar site, baptisms before 1812 to see if you can find the
        baptism/birth. Tony

        Message 3 of 14 , Feb 1, 2006
          Ray, you are not likely to find the forebears of Klaas and Sjoukje
          because they are probably Mennonite (doopsgezind). Tony

        • Margriet de Haan
          Message 4 of 14 , Feb 2, 2006
            Beste lezer,

            Op www.tresoar.nl vind ik:
            Overlijdensakte Leeuwarden
            Aangiftedatum 3 september 1814, akte nr. 411
            Jacoba Colier, vrouw, overleden 12 september 1814
            Oud 43 jaar, weduwe
            NB: Datum aangifte moet waarschijnlijk 13 september zijn

            Zou in de overlijdensakte de naam van haar man worden genoemd?

            Ook ben ik beniuwd naar haar geboorteplaats en de namen van haar ouders?

            Wie kan me verder helpen?

            Bij voorbaat dank!

            Vriendelijke groet,
            Margriet de Haan

          • hanhugosmit
            Message 5 of 14 , Feb 2, 2006
              Beste Margriet,

              Even op Tresoar.nl gekeken. Daar vond ik een Jacoba Colier die in
              1793 te Leeuwarden trouwt met Cornelis Blokpoel. Zou jouw Jacoba wel
              kunnen wezen...

              Wat doorzoeken levert ook vermeldingen op van een Nicolaas Colier,
              ook wel Collier. Hij huwt als Callier.

              Een variant op die schrijfwijze - Calier- geeft in de R.K. dopen van
              Leeuwarden vele hits, waarinder in 1770 een Jacob Calier, als dochter
              van Adrianus Calier en Joanna Visscher.

              Wat denk je? Zou ze dit kunnen zijn?

              Groet,
              Hugo

              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Margriet de Haan"
              <haengen@...> wrote:

> [...]
              >
              > Zou in de overlijdensakte de naam van haar man worden genoemd?
              >
              > Ook ben ik beniuwd naar haar geboorteplaats en de namen van haar

            • Appy de Vries
              Message 6 of 14 , Feb 2, 2006
                Margriet;
                Cornelis Blokpoel L.warden [soldaat]
                ondertr.10-05-1793 / getrouwd 26-06-1793
                [Gal.kerk]
                Jacoba Colier L.warden
                kinderen;
                Zara 09-11-/-13-11-1793 L.warden [Jac.kerk]
                Cornelis 13-11-/-19-11-1797 L.warden
                Maria 03-01-/-08-01-1800 L.warden
                doop van Jacoba niet gevonden,
                ben benieuwd wie haar ouders zijn ,
                ik heb Berendina Colier ,misschien een zus van
                Jacoba.
                Groetjes Appy.

                Message 7 of 14 , Feb 2, 2006
                  Appy,

                  probeer ook eens de variant "Calier"

                  Ik vond daarmee deze:

                  Leeuwarden, geboortejaar 1786, doopjaar 1786
                  Leeuwarden, Doop R.K. par. Nieuwestad 1692-1812
                  DTB: 1017
                  Dopeling: Berendina
                  Geboren op 15 oktober 1786
                  Gedoopt op 16 oktober 1786 in Leeuwarden
                  Dochter van Jacobus Calier en Harmina Hendriks

                  Hugo

                  --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Appy de Vries
                  <appydevries@...> wrote:

> [...]
                  > doop van Jacoba niet gevonden,
                  > ben benieuwd wie haar ouders zijn ,
                  > ik heb Berendina Colier ,misschien een zus van

                  Leeuwarden 12 september 1814

> [...]
                  >
                  > Zou in de overlijdensakte de naam van haar man worden genoemd?
                  >
                  > Ook ben ik beniuwd naar haar geboorteplaats en de namen van haar

                  sinds 8 juli 1999 geposte berichten staat op

                  naar:

                  home insurance company American family home owner insurance
                  > Multi family home for sale Single family home for sale
                  Family home finance

                  of Service.

                • Appy de Vries
                  Message 8 of 14 , Feb 2, 2006
                    Hugo;
                    dit is super ,dus een katholieke fam.
                    ben hier heel blij mee!
                    groetjes Appy.

                    <appydevries@...> wrote:

> [...]
                    > doop van Jacoba niet gevonden,
                    > ben benieuwd wie haar ouders zijn ,
                    > ik heb Berendina Colier ,misschien een zus van

                  • Dieter Kroon de
                    Message 9 of 14 , Feb 2, 2006
                      Margriet
                      Kom morgen (Vrijdag) in Leeuwarden en zal voor je kijken
                      vond dit ook nog
                      Leeuwarden, doopjaar 1770
                      Leeuwarden, Doop R.K. par. Nieuwestad 1692-1812
                      DTB: 1017
                      Dopeling: Jacoba
                      Gedoopt op 23 juni 1770 in Leeuwarden
                      Dochter van Adrianus Calier en Joanna Visscher

                      Opm.: Jacobus Calier/Joanna Seck

                      Dopeling: JAKOBJE
                      Moeder : JOHANNA
                      is nr 330 doop Leeuwarden
                      Dieter

                    • Margriet de Haan
                      Message 10 of 14 , Feb 2, 2006
                        Beste Dieter,

                        Hartstikke bedankt alvast, voor het archiefonderzoek!

                        Het gaat me dus om bevestiging c.q. completering van de gegevens van het
                        gezin BLOKPOEL x COLIER, waarvan ik onder enig voorbehoud en met vraagtekens
                        dit weet.

                        Cornelis BLOKPOEL, soldaat (1793), Ned. Hervormd gedoopt op 04-10-1769 te
                        's-Gravenhage, zoon van Cornelis BLOKPOEL en Sara OSMAN.

                        Vermoedelijk huwde Cornelis BLOKPOEL ca. 1790 te 's-Gravenhage met Helena
                        KOFFRAAN, geboren circa 1770, met wie hij zoon Cornelis (ged. 18-12-1791)
                        kreeg, die zeer jong overleed.

                        Wanneer Cornelis BLOKPOEL trouwt in Leeuwarden (otr./tr. 10-05/26-06-1793
                        Ned. Hervormd) met Jacoba COLIER, zal hopelijk bij die inschrijving staan
                        dat de bruidegom weduwnaar is van Helena KOFFRAAN of HOFFRAAN.

                        Zoals reeds eerder vandaag werd voorgesteld, werd Jacoba COLIER
                        waarschijnlijk of zeker gedoopt (RK) 23-06-1770 Leeuwarden (getuige(n):
                        Jacobus Calier, Joanna Seck), overleden 12-09-1814 Leeuwarden op 44-jarige
                        leeftijd, dochter van Adrianus COLIER en Joanna VISSCHER (alias SECK).

                        In "Stadsbegraafboeken Leeuwarden 1687-1692, 1723-1805" pagina 103 wordt
                        vermeld een begraven op 27-08-1800 op Oldehoofster van een kind van soldaat
                        Blokpoel.

                        In het gezin van Hendrik BLOKPOEL x Jacoba COLIER zijn naar mijn weten deze
                        kinderen geboren:
                        1. Zara, dienstmeid (1824), geboren 09-11-1793 Leeuwarden, gedoopt
                        (Hervormd) 13-11-1793 Leeuwarden, overleden 05-07-1849 Groningen, gehuwd op
                        03-10-1824 te Groningen met Jacob MUR, geboren 06-12-1799 Groningen, zoon
                        van Jacob MUR en Reina WOLF.
                        2. Johanna, geboren 09-01-1796, gedoopt (Hervormd) 12-01-1796 Harlingen.
                        3. Cornelis, geboren 13-11-1797, gedoopt (Hervormd) 19-11-1797 Leeuwarden.
                        4. Maria, geboren 03-01-1800, gedoopt (Hervormd) 08-01-1800 Leeuwarden.

                        Hoe luidt de tekst van de (onder)trouw van Hendrik BLOKPOEL x Jacoba COLIER
                        in 1793?

                        Waar en wanneer is Hendrik BLOKPOEL overleden?

                        Is de Jacoba COLIER die in 1814 te Leeuwarden overlijdt inderdaad weduwe van
                        Hendrik BLOKPOEL?

                        Komen Johanna BLOKPOEL (1796), Cornelis BLOKPOEL (1797) en Maria BLOKPOEL
                        (1800) nog voor in bronnen uit Leeuwarden vroeg in de 19e eeuw? De
                        familienaam wordt wel verbouwd tot (van) BLOPPOEL of BLOKSPOEL.

                        Vriendelijke groet,
                        Margriet de Haan

                        ________________________________

                        Message 11 of 14 , Feb 2, 2006
                          Hallo Ray,

                          Ik heb heel veel gegevens over Klaas Jans Sikkema,

                          Als je mij even je e-mail adres geeft dan kan ik dit zo naar je toe mailen.

                          Metr vr. groeten

                          Hessel de Vries..

[...]

                        • Ray Laurens Koolstra

                            Message 13 of 14 , Feb 6, 2006
                              Margriet
                              Jacoba Collier 12-09-1814 te Leeuwarden breidster weduwe van Cornelis
                              Blokpoel
                              overleden om 9.00 uur in huis nr 133 letter c geb en overl te Leeuwarden
                              Dan de ondertrouw
                              Cornelis blokpoel soldaat onder Regiment van ded Colonel de Petit beiden
                              hier zits.
                              trouw akte Herv kerk.
                              eerst hetzelfde als boven en dan zijn hun howelijksgeboden de eerste maal
                              gebroclameert den
                              twaalfde mei1793 de tweede maal den negentiende mei de derdemaal den zes en
                              twintigste mei dito en zijn dien zelven nademiddag in den Galieerkerk in hun
                              huwelijk bevestigt door
                              ds H Kuipers dit zijn de letterlijke teksten
                              Er stond nergens iets van een eerder huwelijk en ik kon er ook niets
                              overvinden,
                              verder kon ik niets vinden over hun nog over de kinderen wat je al niet
                              weet.
                              Het is niet veel maar sucses ermee
                              Dieter

                              <knip>

                            • Margriet de Haan
                              Message 14 of 14 , Feb 7, 2006
                                Beste Dieter,

                                Hartelijk dank voor je zoekactie!
                                Het resultaat is zeker weer een stap voorwaarts!

                                Vriendelijke groet,
                                Margriet de Haan

                                _____