Keimpe Rienks - Nieske Veenstra

  • Ad Rienks
    Message 1 of 4 , Feb 1, 2006
      Hallo,

      Wil iemand voor mij kijken naar de volgende akte?

      Gemeente: Leeuwarden
      Soort akte: Huwelijksakte
      Aktenummer: 186
      Datum: 22-10-1871
      Bruidegom Keimpe Rienks
      Bruid Nieske Veenstra

      Wie zijn de ouders? Wanneer en waar zijn de echtelieden geboren?

      Vast bedankt, Ad Rienks

      Message 2 of 4 , Feb 2, 2006
        Ad,

        Zoou onderstaande Keimpe een mogelijkheid zijn?
        Baarderadeel, geboortejaar 1810, doopjaar 1810
        Britswerd en Wieuwerd, Doop Herv. gem. 1678-1812, DTB: 67
        Dopeling: Keimpe
        Geboren op 5 november 1810 in Britswerd
        Gedoopt op 2 december 1810 in Britswerd
        Zoon van Rienks Abes en Jantje Franzes

        Ik vond in Leeuwarden een overlijden van een 73-jarige Keimpe Rienks op 31-1-1884. Dat zou qua leeftijd precies kloppen......
        Maar 't is uiteraard een complete slag in de lucht!

        Met vriendelijke groet,
        Nynke van den Hooven.

        Datum: 22-10-1871
        Bruidegom Keimpe Rienks
        Bruid Nieske Veenstra

        Wie zijn de ouders? Wanneer en waar zijn de echtelieden geboren?

        Vast bedankt, Ad Rienks
        <knip>

      • Cor
        Message 3 of 4 , Feb 2, 2006
          Hallo Ad.
          Nynke slaat gaten in de lucht, ik zag in de huw. bijlagen...........................

          Keimpe Rienks wedn. van Tjitske Rienstra.
          Keimpe 61 jaar, * te Warga 12-02-1810 arbeider won. te Leeuwarden.
          Gedoopt Herv. gem. Warga 25-03-1810.
          Zoon van Watze Rienks en Richtje Joukes beide overl.
          Tjitske + 23-04-1870 te Leeuwarden.

          Nieske wed. van Dirk Lambartus Wendel.
          Nieske 42 jaar * 22-02-1829 te Bergum won. te Leeuwarden.
          Dr. van Marten Sjoerds Veenstra en Antje Folkerts Fennema beide overl.
          Dirk + 21-02-1870 te Leeuwarden.

          Succes er mee, Cor Seinstra.

          Message 4 of 4 , Feb 2, 2006
            Nynke en Cor,

            Bedankt! Ook Nynke; beter een gat in de lucht dan helemaal geen lucht!
            Zeer waarschijnlijk zijn Watze en Keimpe geen familie van mij. Ik denk ook dat die lijn uitgestorven is; ik heb verder geen kinderen van Keimpe of Watze kunnen vinden.
            Ik had tot nu toe gedacht dat iedereen die Rienks heet afstamt van 3 broers, die in 1811 in Hallum, Ferwerderadeel de naam Rynks aannemen. De spelling is bij hun nazaten geleidelijk veranderd in Rienks, en in Groningen kwamen ook nog wat nazaten voor met de namen Rinks of Rijnks.
            In Nederland komen nog wel enkele mensen voor die hun naam als Rynks of Rijnks spellen (het telefoonboek maakt hierin geen onderscheid!). Eigenlijk natuurlijk de goede Friese spelling; een y zonder puntjes. (Nynke is géén Nijnke).

            goeden avond verder,
            Ad Rienks