geertje de roos, jan wessels de roos x Aukje Brants

  • Esther van Rems-Dijkstra
    Message 1 of 8 , Jan 24, 2006
      Hallo,

      Een vraagje van een beginner.
      Mijn voorouders Eeuwe schreuder Nauta en Geertje de Roos. Ik heb van Geertje de Roos, via via de ouders achterhaalt en ben nu aan het zoeken naar de rest van het gezin. Ik zoek dus op Genlias en kom de onderstaande actes tegen, hoe groot is de kans dat dit het gezin van Geertje de Roos is? Of is het gewoon handig om maar gewoon de aktes op te vragen en maar zien??
      Ik vind het zo toevallig dat de namen hetzelfde zijn (of enigszins gelijkend)
      Dit zijn de gegevens van Geertje de Roos:

      Geertje de Roos is geboren op 21 maart 1815 in Veenwouden, dochter van Jan Wessels de Roos en Auke Brants. Geertje is overleden op 4 juli 1870 in Sneek, 55 jaar oud. Geertje trouwde, 25 jaar oud, op 10 december 1840 in Leeuwarden met Eeuwe Schreuder Nauta, 23 jaar oud. Eeuwe Schreuder is geboren op 30 april 1817 in Sneek, zoon van Hette Eeuwes Nauta en Trijntje Jans Fijlstra. Eeuwe Schreuder is overleden op 4 december 1886 in Amsterdam, 69 jaar oud.

      Kinderen van Geertje en Eeuwe Schreuder:
      1 Trijntje Nauta, geboren op 17 september 1842 in Sneek.
      2 Anna Maria Nauta, geboren op 1 april 1844 in Sneek.
      3 Aaltje Nauta, geboren op 18 augustus 1846 in Sneek.
      4 Jantje Nauta, geboren op 12 mei 1849 in Sneek.
      5 Hetto Nauta, geboren op 27 december 1851 in Sneek. Hetto is overleden op 29 januari 1934 in Leeuwarden, 82 jaar oud. Hetto trouwde, 24 jaar oud, op 20 mei 1876 in Leeuwarden met Anna Maria Krekelaar.
      6 Sybren Nauta, geboren op 5 januari 1855 in Sneek. Sybren is overleden op 12 november 1902 in Amsterdam, 47 jaar oud. Sybren trouwde, 30 jaar oud, op 10 september 1885 in Amsterdam met Catharina Wentholt.
      Gegenereerd met Aldfaer versie 3.3.2 op 24-01-2006 16:54
      Groeten,

      Esther van Rems

      *********************************************************************************************
      Gemeente: Dantumadeel
      Soort akte: Geboorteakte
      Aktenummer: B 39
      Aangiftedatum: 01-08-1818
      Kind Wessel de Roos
      Geslacht: M
      Geboortedatum: 29-07-1818
      Vader Jan Wessels de Roos
      Moeder Akke Brants

      Gemeente: Dantumadeel
      Soort akte: Geboorteakte
      Aktenummer: B 26
      Aangiftedatum: 03-04-1821
      Kind Jitske de Roos
      Geslacht: V
      Geboortedatum: 01-04-1821
      Vader Jan Wessels de Roos
      Moeder Akke Brandts Brandtsma

      Gemeente: Dantumadeel
      Soort akte: Geboorteakte
      Aktenummer: B 67
      Aangiftedatum: 16-10-1824
      Kind Brandt de Roos
      Geslacht: M
      Geboortedatum: 16-10-1824
      Vader Jan Wessels de Roos
      Moeder Akke Brandts Brandtsma

      Gemeente: Dantumadeel
      Soort akte: Geboorteakte
      Aktenummer: B 43
      Aangiftedatum: 27-08-1828
      Kind Sjoukje de Roos
      Geslacht: V
      Geboortedatum: 26-08-1828
      Vader Jan Wessels de Roos
      Moeder Akke Brandts Brandtsma

      Gemeente: Dantumadeel
      Soort akte: Geboorteakte
      Aktenummer: B 30
      Aangiftedatum: 02-04-1831
      Kind Albert de Roos
      Geslacht: M
      Geboortedatum: 01-04-1831
      Vader Jan Wessels de Roos
      Moeder Aukje Brants Brantsma

      Gemeente: Dantumadeel
      Soort akte: Overlijdensakte
      Aktenummer: B 28
      Aangiftedatum: 23-07-1861
      Overledene Jan Wessels de Roos
      Geslacht: M
      Overlijdensdatum: 21-07-1861
      Partner Relatie: weduwnaar
      Nadere informatie Leeftijd: 73 jaar

      Gemeente: Dantumadeel
      Soort akte: Overlijdensakte
      Aktenummer: A 125
      Aangiftedatum: 14-10-1882
      Overledene Gertje Jans de Roos
      Geslacht: V
      Overlijdensdatum: 12-10-1882
      Vader Jan Wessels de Roos
      Moeder Akke Brands Brandsma
      Partner Relatie: weduwe
      Nadere informatie Leeftijd: 67 jaar

      Gemeente: Dantumadeel
      Soort akte: Overlijdensakte
      Aktenummer: A 137
      Aangiftedatum: 03-07-1888
      Overledene Albert Jans de Roos
      Geslacht: M
      Overlijdensdatum: 29-06-1888
      Vader Jan Wessels de Roos
      Moeder Akke Brants Wybenga
      Partner Relatie: gehuwd
      Nadere informatie Leeftijd: 57 jaar

      Gemeente: Dantumadeel
      Soort akte: Overlijdensakte
      Aktenummer: A 71
      Aangiftedatum: 20-05-1902
      Overledene Sjoukje Jans de Roos
      Geslacht: V
      Overlijdensdatum: 18-05-1902
      Vader Jan Wessels de Roos
      Moeder Akke Brandts Brandtsma
      Partner Relatie: weduwe
      Nadere informatie Leeftijd: 73 jaar

      Transcriptie losse inleg bij en aansluitend op de Volkstelling 1829 zoals aanwezig in het gemeentearchief Dantumadeel.
      H. Combs

      Volkstelling 1829 Zwaagwesteinde. Lijst der inwoners, beroepen etc.
      Huisnr. Namen Ouderdom Geboorteplaats Burgerlijke staat Beroep Gezindheid
      (P =protestant Rk = R. katholiek, Isr..= Israeliet; NB.= tot geen vanbovengenoemde behorende).

      19.
      de Roos, Jan Wessels 42 Westergeest gehuwd Arbeider P.
      Brandsma, Aukje Brants 40 Zwaagwesteinde gehuwd zonder beroep P.
      de Roos, Wessel Jans 11 Zwaagwesteinde jongmans zonder beroep P.
      de Roos, Brandts Jans 5 Zwaagwesteinde jongmans zonder beroep P.
      de Roos, Maaike Jans 16 Zwaagwesteinde jonge dochter zonder beroep P.
      de Roos, Jitske Jans 8 Zwaagwesteinde jonge dochter zonder beroep P.
      de Roos, Sjouwkje Jans 1 Zwaagwesteinde jonge dochter zonder beroep P.
      Message 2 of 8 , Jan 24, 2006
        Esther,

        Het lijkt me dat je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunt aannemen dat onderstaande in Dantumadeel geboren kinderen dezelfde ouders hebben
        Geertje de Roos, geboren 18 maart 1815 Dochter van Jan Wessels de Roos en Aukje Brants

        Wessel de Roos, geboren 29 juli 1818 Zoon van Jan Wessels de Roos en Akke Brants

        Jitske de Roos, geboren 1 april 1821 Dochter van Jan Wessels de Roos en Akke Brandts Brandtsma

        Brandt de Roos, geboren 16 oktober 1824 Zoon van Jan Wessels de Roos en Akke Brandts Brandtsma

        Sjoukje de Roos, geboren 26 augustus 1828 Dochter van Jan Wessels de Roos en Akke Brandts Brandtsma

        Albert de Roos, geboren 1 april 1831 Zoon van Jan Wessels de Roos en Aukje Brants Brantsma

        Dat Akke ook Aukje genoemd wordt is niet zo vreemd. Wat me wél verbaast, is dat geen van de kinderen van Eeuwe Nauta en Geertje de Roos de naam Akke of Jan draagt. Het zou overigens kunnen zijn dat Jantje naar haar opa van moeders kant is vernoemd, maar voor het overige zie ik alleen de vernoeming van Trijntje (oma van vaders kant) en Hetto (opa van vaders kant).

        Zeker in het begin van de 19de eeuw moet je rekening houden met niet gestandaardiseerde spelling van namen maar ook met onwennigheid van Friezen m.b.t. het gebruik van een achternaam.

        Zie bijv de huwelijksakte van Jan en Akke:

        Huwelijksakte Kollumerland c.a. (mairie Oudwoude), 1813
        Man: Jan Wessels Roozinga
        Vrouw: Akke Brands
        Datum: 8 april 1813, akte nr. 7

        Het zou aardig zijn om de huwelijkse bijlagen bij deze akte eens in te zien. Daarmee heb je waarschijnlijk ook gelijk de wederzijdse ouders van het bruidspaar 'te pakken'.

        Ik vond overigens maar één Akke/Aukje in de dopen van Dantumadeel en die werd op 26-05-1780 geboren als dochter van Brant Minnes en Meike Riemers. In 1811 echter neemt in Dantumadeel ene Brant Minnes de naam Wybenga aan en ik vermoed dus dat de in 1842 overleden Akke Brants Wybenga de betreffende persoon is. En ook al wordt die naam door de aangevers van Albert Jans de Roos genoemd als zijnde de naam van zijn moeder, dan hebben zij zich waarschijnlijk vergist, want er is ook een overlijden te vinden van Akke Brants Brantsma en dat was Alberts moeder. Frappant is wel dat beide vrouwen omstreeks dezelfde tijd geboren moeten zijn......

        Met vriendelijke groet,
        Nynke van den Hooven.

        Gegenereerd met Aldfaer versie 3.3.2 op 24-01-2006 16:54
        Groeten,

        Esther van Rems
        <knip>

      • h.vries66
        Message 3 of 8 , Jan 24, 2006
          Hallo Esther,

          Hier wat bgegevens voor je

          met br. gr.

          Hessel de Vries

          Genealogie van Wessel Sijgers

          Bestand:C:\PG30\NL\DATA\DAN

          Datum:24-01-2006

          Selectie:'Personen in genealogie van Wessel Sijgers [12082]'

          Sortering:Per tak

          I.1Wessel Sijgers.

          Gehuwd voor de kerk op 16-05-1785 te Westergeest. Beide van Westerrgeest met
          Maaike Riemers.

          Uit dit huwelijk:

          1.Jan Wessels de Roos (zie II.1 op blz. ?).

          II.1Jan Wessels de Roos, Landbouwer, geboren op 26-11-1789 te Dantumawoude,
          gedoopt op 03-01-1790 te Dantumawoude, overleden op 21-07-1861 om 05.00 uur
          te Zwaagwesteinde op 71-jarige leeftijd.

          Gehuwd op 23-jarige leeftijd op 04-08-1813 te Kollumerland met Aukje Brants
          Brantsma, geboren rond 1789 te Zwaagwesteinde, overleden op 03-08-1959 om
          13.00 uur te Zwaagwesteinde, dochter van Brant Alberts Brantsma en Gertje
          Franses.

          Uit dit huwelijk:

          1.Geertje Jans de Roos, geboren op 18-03-1815 om 22.00 uur te
          Zwaagwesteinde, overleden op 12-10-1882 om 08.00 uur te Zwaagwesteinde op
          67-jarige leeftijd.

          Gehuwd op 23-jarige leeftijd op 15-04-1838 te Dantumadeel met Klaas Douwes
          de Bruin, 22 jaar oud, Kramer, geboren op 17-12-1815 om 11.00 uur te
          Zwaagwesteinde, overleden op 04-08-1878 om 12.00 uur te Zwaagwesteinde op
          62-jarige leeftijd. Overleden ten huize nr. 25, zoon van Douwe Freerks de
          Bruin, Kramer, en Trijntje Klases Tol.

          2.Wessel Jans de Roos, geboren op 29-07-1818 om 15.00 uur te Zwaagwesteinde.

          3.Brant Jans de Roos, geboren op 16-10-1824 om 04.30 uur te Zwaagwesteinde.

          4.Sjoukje Jans de Roos, geboren op 26-08-1828 om 15.00 uur te
          Zwaagwesteinde.

          5.Albert Jans de Roos, geboren op 01-04-1831 om 05.00 uur te Zwaagwesteinde.

          6.Jitske Jans de Roos, geboren op 01-04-1831 om 05.00 uur te Zwaagwesteinde.

          Gegenereerd met Aldfaer versie 3.3.2 op 24-01-2006 16:54
          Groeten,

          Esther van Rems

          *********************************************************************************************

        • P. Schakel
          Message 4 of 8 , Jan 26, 2006
            Groepsgenoten
            Ben gisteren in Leeuwarden de akte wezen lezen van:
            Eeuw schreuders Nauta *30.04.1817 te Sneek X Geertje de Roos * 21.12.1810
            te Leeuwarden
            akte Huwelijk 10.12 1840 LWN # 173
            ouders Hette Nauta en Trijntje Fijlstra te Sneek
            Pieter Jelles de Roos en Anna Marie van der Werf te leeuwarden
            Hoop je geholpen te hebben
            vr gr P.Schakel

            Gegenereerd met Aldfaer versie 3.3.2 op 24-01-2006 16:54
            Groeten,

            Esther van Rems
            <knip>

          • Esther van Rems-Dijkstra
            Message 5 of 8 , Jan 26, 2006
              Ha, mijn vorige mail kun je dus vergeten!
              HEEL ERG BEDANKT!!!

              esther
              *********************************************************************************************

              Gegenereerd met Aldfaer versie 3.3.2 op 24-01-2006 16:54
              Groeten,

              Esther van Rems
              <knip>

            • alicebakewell
              Message 6 of 8 , Jan 26, 2006
                hello,
                ik heb in mijn gegevens de volgende informatie Jan Wessels De Roos
                getrouwt met Akke Brands Brandsma zij hebben volgens mij 6 kinderen
                Maaike geb.>17-5-1813
                Wessel geb. 29-7-1818
                Jitske geb. 1-4-1821
                Brand geb.16-10-1824
                Sjoukje geb.26-8-1828
                Albert geb.1-4-1831.
                Ik heb verder geen notatie van gertje dus ik denk niet dat zij hier bij
                hoor.In het bevolkings register van Zwaagwesteinde 1829 huis # 19,
                Jan Wessels De Roos,42 Arbeider.Aukje Brands 40. Wessel Jans 11,Brandts
                Jans 5,Maaike Jans 16, Jitske Jans 8, Sjoukje Jans 1. Albert was toen
                dus nog niet geboren. Alice bakewell
                Message 7 of 8 , Jan 26, 2006
                  Alice e.a.

                  Geertje hoort m.i. wel degelijk in het rijtje thuis. En Maaike was me nog niet eerder opgevallen, maar kennelijk moest Jan erg aan zijn achternaam wennen:-):
                  Geboorteakte Dantumadeel (mairie Veenwouden), 1813
                  Aangiftedatum 23 mei 1813, blad nr. 14
                  Maayke Rosinga, geboren 17 mei 1813
                  Dochter van Jan Wessels Rosinga en Akke Brands Brandsma

                  Als je in de geboortes van Dantumadeel zoekt op [jan wessels] bran*
                  dan vind je het hele rijtje kroost van dit echtpaar.

                  Mogelijk had Geertje in 1829 een 'dienstje' had en woonde niet meer bij haar ouders. Dan kan het zijn dat ze in het dienstbodenregister voorkomt....

                  Met vriendelijke groet,
                  Nynke van den Hooven.

                  Message 8 of 8 , Jan 26, 2006
                    Goedenavond speurders,

                    Alice zegt in haar schrijven, dat zij denkt dat Geertje (Gertje) niet in het
                    rijtje kinderen hoort uit het huwelijk van Jan Wessels de Roos met Akke
                    (Aukje) Brands Brandsma. Onderstaand het bewijs, dat dat wel het geval is.
                    Zie de gegevens uit Tresoar bij geboorte en overlijden van deze Geertje
                    (Gertje):
                    Geboorteakte Dantumadeel (mairie Veenwouden), 1815 - aangiftedatum 21 maart
                    1815, blad nr. 12: Geertje de Roos, geboren 18 maart 1815, dochter van Jan
                    Wessels de Roos en Aukje Brants.
                    Overlijdensakte Dantumadeel, 1882 - aangiftedatum 14 oktober 1882, akte nr.
                    125: Gertje Jans de Roos, overleden 12 oktober 1882, oud 67 jaar, weduwe,
                    dochter van Jan Wessels de Roos en Akke Brands Brandsma.

                    Hartelijke groeten,
                    Lukas Cazemier,
                    www.westerkwartier.info