"Westra de Vries" (was: RE: Bijnema)

  • Munnik, E.J.
    Message 1 of 4 , Jan 21, 2006
      Beste Huib,

      Wijziging in Westra de Vries zal niet gaan, je mag alleen de achternaam van je moeder (en dus geen andere naam) vóór je eigen achternaam plaatsen, en dan alleen onder bepaalde voorwaarden (de achternaam van je moeder moet - binnen een bepaalde graad - met uitsterving bedreigd worden). Je kunt wel een thans onjuist gespelde familienaam laten wijzigen in de juiste spelling zoals die voorkwam in de aktes van de Burgerlijke Stand in de periode 1810-1838. Denk bijv. aan het gedoe van een paar jaar terug rond de Zeeuwse burgemeester (van Friese origine) Spa[h]r vd Hoek. Maar ook die vlieger lijkt me in jouw situatie niet op te gaan, aangezien je voorouders zelf die dubbele naam niet gevoerd hebben. Zie verder de website van het Ministerie van Justitie: http://www.justitie.nl/Images/Naamswijziging_tcm74-31531.pdf

      Hartelijke groeten,

      Ernst-Jan Munnik

      ________________________________

      Message 2 of 4 , Jan 21, 2006
        Beste Ernst-Jan,

        Dank voor je meedenken, je betoog is duidelijk, en de link naar het betreffende ministerie voor eventuele naamsverandering gaf verdere antwoorden.
        Ik heb naamsverandering nooit echt overwogen, maar wel eens met de gedachte gespeeld en dan kwam ik op zoiets als Westra-deVries. Ik heb begrepen dat het voor de laatste wetswijziging wel mogelijk was geweest, maar wilde dat toen ook niet.
        Ik ben wel nieuwsgierig hoe het destijds kon dat mijn voorvader zomaar een andere achternaam op kon geven als zijn vader hem gegeven had zonder dat daarvoor een akte opgemaakt werd. Maar kennelijk was dat in Grijpskerk in die tijd geen probleem.
        In ieder geval bedankt voor de uitgebreide informatie.

        Groetjes Huib de Vries

        Ps zou Huib de Frysk wel kunnen? haha

        Message 3 of 4 , Jan 21, 2006
          Beste Huub,
          Het is meer dan juist wat Ernst- Jan vermeldt.
          Er zijn omwegen om je (achternaam)naam in een ander land zoals V.S. te
          kunnen veranderen en weer terug te komen met een andere naam maar dit is
          jouw feestje.
          In Nederland is er sinds een paar jaren de mogelijkheid om b.v. het z.fg.
          "wettige/onwettige "enz. kind inderdaad de naam van de moeder te geven.
          Voor zover ik weet is HIER de factor van het met uitsterven van de
          familienaaam niet aan de orde.
          Het herstellen van de "echte' naam en de abusievelijk genoteerde naam door
          een nitwit ambtenaar is terug te draaien, als je daar de moeite en wat
          pecunia's (=geld)wilt neerleggen .
          Er zijn legio voorbeelden i d e19de eeuw dat achternamen veranderd werden
          in de originele schrijfwijze na tussenkomst van de rechter.
          In ieder geval komt er de Rechterlijke macht aan te pas.
          Voor zover ik weet zit je gauw in buurt van € 800/900 plus de latere kosten
          van veranderingen van automatische afschrijvingen enz. enz..
          Kortom, te vergelijken met een scheiding als je dus echt van achternaam wilt
          veranderen vvor zover mogelijk, zie boven.
          Anecdotisch wil ik hierbij vermelden dat alle Strijkstra"s eigenlijk
          Streektstra's zijn maar voor zover ik weet heeft nog geen van deze de
          behoefte gevoeld om dit terug te draaien.
          Het lijkt mij hier niet helemaal de juiste plek om dit te bediscusieëren,
          stap naar een advocaat en om te beginnen maar eerst naar een ambtenaar van
          burgerlijke stand.
          Hij zal het je niet vertellen, maar Friese voornamen werden vooral in de
          19de eeuw, die niet het boekje voorkwamen geweigerd.
          Dat de eigenwijze Friezen veel bleven houden aan de namen van hun voorouders
          is meer dan bijzonder.
          Het voorbeeld van de zoals Ernst aangaf zoals hier in Zeeland genoemde
          heer: Speer uit de Broek ,is meer dan anecdotisch , maar meer meer omdat
          zijn Opa van de Speer zichzelf meer status wilde geven.
          Eenvoud is de kenmerk van het ware: vermeld in je stamboom waar je vandaan
          komt enz.en voorzover mogelijk absoluut de juiste gegevens.\
          Latere geslachten kunnen dan doen en verder met de door U aangeleverde
          juiste gegevens.
          Ach, dit was het weer voor even.
          Vr.Gr.
          Pete Nanne Streekstra

> [...]

          >Groet, Hinke Woudt-Westra. (mijn voorvader schreef overigens zelf
          >Westrga, maar ja die ambtenaren deden maar wat in 1811:-)))

          insurance company American family home owner insurance
          Multi family home for sale Single family home for sale Family home
          finance

          Service.

          Download de gratis www.SPAMfighter.com vandaag nog!
        • Hinke Woudt
          Message 4 of 4 , Jan 22, 2006
            Hallo Huib,

            Zeker in het begin na de naamsaanneming kwam het nogal eens voor dat
            mensen zonder dat dat ergens genoteerd werd, zo weer een andere
            achternaam gebruikten. Of kinderen woonden ergens anders en vader nam
            een naam aan en de kinderen gebruikten een andere naam.
            Ik heb o.a. 3 broers, 1 noemt zich Jepkema, de ander Tjepkema en de
            derde kom ik bij een huwelijk van een dochter in 1839 nog tegen als de
            Boer, maar bij de geboortes van 2 andere kinderen en bij zijn overlijden
            is het Jepkema.
            Of van der Houw en de Jong, vader woont in Workum in 1811 en neemt de
            naam van der Houw aan, zijn zoon dan 12 jaar, woont niet bij hem en
            krijgt de naam de Jong, dit wordt overigens gemeld in een huwelijksebijlage.
            En zo zullen er vast nog heel veel voorbeelden zijn.

            En in principe zou mijn man zijn naam kunnen laten veranderen van Woudt
            naar Woud, de akte van naamaanneming is Woud. maar hij vindt de dt wel
            leuk dus dat blijft staan:-))

            groet, Hinke Woudt-Westra.