privacy regels.

  • Tabe Dolstra
    Message 1 of 16 , Jan 7, 2006
      Beste Hinke en andere forumleden.

      Jouw opmerking is zeker niet OT. Het euvel wat jij beschrijft komt steeds
      weer terug. In het algemeen wordt er te weinig aandacht geschonken aan de
      privacy van de mensen. Overigens betreft de privacy alleen levende personen.
      Maar daarnaast vind ik dat men in het algemeen ook rekening moet houden met
      het verstrekken van gegevens van overleden personen. Ik heb daar zelf ook
      leergeld voor betaald. Ongevraagd had ik een foto van een grafsteen van een
      pas overleden DOLSTRA op mijn site gezet. Ik dacht in mijn onschuld dat dat
      geen kwaad kon. Nou, ik heb het geweten..... Inmiddels wijzer geworden vraag
      ik per mail toestemming voor het publiceren van gegevens van levende
      personen, maar ook (bij nabestaanden) van overleden personen. Persoonlijk
      vind ik het niet erg dat informatie vanaf mijn site wordt overgenomen, maar
      wees dan zo fatsoenlijk om aan bronvermelding te doen. Ook dat mis ik vaak
      bij andere genealogische sites. En let op mijn woorden : Dit onderwerp komt
      met zekere regelmaat terug op dit forum.

      Met vriendelijke groeten

      Tabe Dolstra

      www.dollenindetijd.nl

    • Pieter
      Message 2 of 16 , Jan 7, 2006
        Beste mensen,

        Tabe ik ben het met je eens. En dit is onvoorstelbaar interessante
        materie. Met de komst van het Internet, zijn we ook gedwongen om onze
        ideeën over auteursrecht en eigendom van informatie te herzien. Het
        maakt daarbij niets uit of je wel of niet een bronvermelding
        gebruikt, of dat de toepassing wel of niet commercieel is, of dat de
        oorspronkelijke auteur zijn rechten wel of niet heeft laten
        registreren.

        Het auteursrecht wordt op het Internet op een dusdanige schaal
        geschonden dat dit schijnbaar oogluikend wordt toegestaan, maar het
        blijft juridisch strafbaar. Ik heb zelf een (niet genealogische) site
        met veel fotomateriaal dat mij meestal door anderen wordt
        aangeleverd. Ik probeer dan altijd de fotograaf/ copyright houder te
        achterhalen, maar soms lukt dat niet. Daardoor krijg ik meerdere
        malen per jaar zeer intimiderende e-mails van meestal Amerikaanse
        advocatenkantoren, die dreigen met strafsommen met heel veel nullen,
        en daarna verwijder ik de foto in kwestie natuurlijk, want het is
        uiteraard een schending van het auteursrecht.

        Strikt genomen moet je een (getekende) toestemmingsverklaring van de
        houder van het auteursrecht hebben, voordat je iets überhaupt veilig
        kunt publiceren. Ik zie op menig genealogische site foto's staan
        waarvan het vrijwel zeker is dat het auteursrecht geschonden wordt.
        Het is een interessante discussie of iemand auteursrecht kan claimen
        op genealogische informatie (immers vaak is deze informatie
        grotendeels gekopieerd uit bijvoorbeeld de registers van de
        Burgerlijke Stand). Ik denk niet dat iemand dergelijke informatie
        voor zichzelf kan claimen. Maar de vorm waarin het gepresenteerd is
        uiteraard wel (tekst/ lay out/ toelichtingen ed.).

        Wat betreft privacy. Volgens mij is informatie uit de Burgerlijke
        Stand en bijvoorbeeld uit de registers van de Kamer van Koophandel
        geen rechterlijke schending van privacy? Sterker nog, dit is juist de
        functie van dergelijke registers. Of iemand moet naar "redelijkheid
        en billijkheid" kunnen aantonen dat hem/ haar aanzienlijke schade is
        aangedaan door publicatie van dergelijke informatie.

        Maar er is natuurlijk ook nog zoiets als "fatsoen". Het is ondoenlijk
        om voor iedere persoon uit een genealogie alle betrokken verwanten te
        identificeren en toestemming te vragen. En het is ondoenlijk om voor
        ieder persoon in te schatten welke emoties er zijn met betrekking tot
        voorouders. Denk alleen maar aan WO-I en WO-II (onlangs weer eens
        fijntjes geïllustreerd). Maar denk ook aan echtscheidingen van
        voorouders, bastaardkinderen, criminele voorouders, huwelijk met
        naaste verwanten, psychisch medische problemen. Allerlei zaken
        (waarvan de genealoog in eerste instantie misschien geen weet heeft)
        die men zich tot op de dag van vandaag persoonlijk kan aantrekken.
        Dus volgens mij hoort dergelijke informatie (uit
        fatsoensoverwegingen) niet op het Internet en dient een online
        genealogie nooit verder te gaan dan ca. 1900.

        Ik betrap mijzelf ook regelmatig op een soort
        ongemakkelijk "familiegevoel". Bijvoorbeeld onjuiste informatie over
        voorouders, of bijvoorbeeld (schijnbaar onopzettelijke) incomplete
        informatie. Er zijn heel wat genealogische publicaties uit vooral de
        jaren 1950-1970 die toch minstens de schijn hebben gekleurd of
        gefilterd te zijn. En hoewel het over voorouders van 2 of 3 eeuwen
        terug gaat, kan ik me daar nog steeds over opwinden. Maar gelukkig is
        er koffie!

        Pieter Hartmans

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Tabe Dolstra"
        <tabe@d...> wrote:

> [...]
        zelf ook
        > leergeld voor betaald. Ongevraagd had ik een foto van een grafsteen
      • Hinke Woudt
        Message 3 of 16 , Jan 7, 2006
          Beste mensen,

          Bedankt voor jullie reacties. Gegevens die iemand gebruikt die openbaar
          zijn heb ik (meestal) geen moeite mee, maar inderdaad kan ook dat nog
          afhangen van wat voor soort informatie het betreft of je het wel of niet
          gebruikt. Maar waar ik me nog steeds over verbaas en vooral verbolgen
          over ben is dat mensen die mij totaal niet kennen, gegevens over mij en
          mijn gezin zonder meer op internet zetten en dan ook nog denken dat ik
          dat 'fijn' vind. Ik kan er echt met mijn verstand niet bij dat je dat
          ongevraagd doet, nog afgezien van de privacy wetgeving vind ik dat ook
          vooral een stuk fatsoen. En als ik mijn gegevens voor iedereen zichtbaar
          op internet wil hebben, dan doe ik dat zelf wel.

          Maar goed, ik kan me er kwaad over blijven maken maar dat heeft geen zin
          (ik lust geen koffie:-))), dus ik ga de site in de gaten houden. Vandaag
          waren de gegevens nog niet verwijderd, helaas.

          Ik hoop in ieder geval dat mensen die dit lezen en van plan zijn
          gegevens te publiceren, hoe en waar dan ook, zich goed realiseren wat ze
          wel en niet zomaar ergens kunnen en mogen neer zetten.

          Groet, Hinke Woudt-Westra.

        • Huib de Vries
          Message 4 of 16 , Jan 7, 2006
            Pieter en Dik en verdere lezers.

            Ik ben het natuurlijk met jullie eens dat privacy van mensen natuurlijk zoveel mogelijk beschermt moet zijn en worden, en dat gegevens over levende personen slechts in overeenstemming met de persoon opgenomen kunnen worden in de genealogische gegevens verzameling, waarvan meteen vermeld moet worden dat deze gegevens mogelijk ooit op een of andere manier gepubliceert gaan worden.
            Maar hoe ligt deze zaak juridisch dan? Ik kan in de privacy wetgeving vinden hoe met levende personen zoals hierboven beschreven omgegaan dient te worden.
            Maar vervolgens kom je dan met gegevens over overleden personen meteen een stuk moeilijker te zitten. Want de privacy wetgeving heeft het dan over natuurlijke personen, zonder daar duidelijk een omschrijving van te geven, en daar bedoel ik mee dat een natuurlijk persoon wel omschreven wordt, maar ik kon niet terug vinden of dat nu een dode of levende persoon is. In mijn beleving maakt het wel uit of het iemand betreft die pas overleden is dan wel iemand die voor de oorlog overleed. Immers bij nabestaanden kan alles wat gepubliceerd wordt vlak na een overlijden emotioneel veel moeilijker acceptabel zijn dan iemand die voor de oorlog overleed.
            Hier komt dan fatsoen om de hoek kijken. Maar dat kan een ieder invullen zoals hem dat op dat moment juist lijkt. Ik bedoel als je de nabestaanden kent zul je er anders mee om gaan als wanneer het vreemden zijn.
            In ieder geval is mijn dilemma wat kun je vrij publiceren over overleden personen.
            En wat kan een nabestaande claimen over het al of niet publiceren van gegevens van een ouder, en dan gaat het niet over fatsoen, of wat je er met een nabestaande in redelijkheid over af kunt spreken, maar wat mag dan wel van de wetgever, en wat niet. Dat kon ik niet terugvinden.

            Vriendelijke groeten Huib de Vries

            <tabe@d...> wrote:

> [...]
            zelf ook
            > leergeld voor betaald. Ongevraagd had ik een foto van een grafsteen

          • Mr. Hein Walsweer
            Message 5 of 16 , Jan 7, 2006
              In tegenstelling tot in Frankrijk zijn doden in Nederland vogelvrij.
              De wettelijke bescherming van de privacy heeft alleen betrekking op levende
              personen.

              <tabe@d...> wrote:

> [...]
              zelf ook
              > leergeld voor betaald. Ongevraagd had ik een foto van een grafsteen

              insurance company American family home owner insurance
              Multi family home for sale Single family home for sale Family home
              finance

              Service.

            • Polyne de Graaf
              Message 6 of 16 , Jan 7, 2006
                Hoi medespeurders,

                Er is wel wetgeving hoor. Eeen klein stukje van
                http://www.voorouders.net/ hier onder.
                Hoeveel van de onder ons publicerende genealogen heeft zich
                eigenlijk aangemeld bij het CBP?

                Copietje:

                Privacy
                Sinds de invoering van de Wet Bescherming Persoonsgegevens is het
                voor genealogen niet meer toegestaan om zomaar gegevens over nog
                levende personen openbaar te maken. Wilt u toch levende personen in
                uw stamboom opnemen, dan moet u voldoen aan een aantal voorwaarden.
                Allereerst moet u zich aanmelden bij het College Bescherming
                Persoonsgegevens (CBP) in Den Haag. Verder moet u toestemming hebben
                van de betreffende personen. Deze regels gelden ook als u gegevens
                deelt met andere onderzoekers. Alleen wanneer uw collega-genealoog
                zelf ook is aangemeld bij het CBP is het voldoende om de betreffende
                personen te informeren. Wel hebben zij het recht om uw gegevens over
                hen in te zien, te laten wijzigen of zelfs te laten verwijderen.

                Let op: zolang u niet aan de voorwaarden voldoet, mag u op geen
                enkele manier gegevens over levende personen aan anderen
                verstrekken, dus ook geen namen en zelfs geen relaties
                met 'naamloze' personen! En dit geldt ook voor gegevens die u uit
                openbare archieven of uit bijvoorbeeld familieberichten in kranten
                hebt verkregen.

                Vindt u dit alles te ingewikkeld, dan kunt u er ook voor kiezen om
                gegevens over levende personen alleen voor eigen gebruik te
                verzamelen. Wanneer u gegevens met anderen deelt of publiceert,
                filtert u gewoon alle personen er uit die na 1906 geboren zijn en
                van wie u geen overlijdensdatum hebt. Met de meeste genealogische
                programma's hebt u dat snel voor elkaar.

                einde copietje.
                Polyne
              • Dik Groenhuizen
                Message 7 of 16 , Jan 7, 2006
                  Je zegt, Mr Hein, dat de doden vogelvrij zijn, maar waarom dan de
                  regels voor privacy dat er 50 jaar na overlijden de overlijdensaktes
                  pas weer open mogen?? Dan zie ik deze regeling of wet niet als
                  vogelvrij maar als een fatsoensnorm van gemeente/Rijk aan de
                  emotionele kant van die regeling/wet.
                  In de meeste gevallen is ook niet zo dat er alleen nazaten van de
                  familielijn van jezelf zijn, er zijn ook b.v. broers en zussen van
                  de overledene en in de ergere gevallen ook nog ouders. En deze
                  mensen zullen dan geconfronteerd worden met mensen die 'hun'
                  gegevens 'zomaar de wereld in jagen. Misschien ben ik daarzelf wel
                  een beetje te voorzichtig en gevoelig voor om dit naar buiten te
                  brengen. Wat zou men ervan vinden wanneer er een stamboom geplaatst
                  werd en daar staan gegevens over ouders van een persoon die daar
                  door andere oudere personen mee wordt aangevallen, zo van 'zat dat
                  zo bij jullie familie, had ik niet gedacht van..... want die heb ik
                  goed gekend', en dat zijn dan de eerste schreden die het dorp
                  doorgaan. Snappen julie wat ik bedoel??? en als het een beetje
                  tegenzit leven er nog broers en/of zussen.... Wanneer je de stamboom
                  in het boek hebt heb je het in handen of je de gegevens bloot legt
                  aan personen, of je laat het boek in de kast staan omdat je daar
                  geen prijs op stelt dat bepaalde gegevens boven water komen.
                  Voorbeeld: De grootvader zou vroeger aangesloten zijn bij de NSB en
                  je vindt dat erg van hem, hebt een schaamtegevoel, komt op internet,
                  vrienden lezen het die niets daarover weten, en dan??? Dan heb je
                  een stempel, zo van... 'die zoon van ... die toen bij de NSB
                  was.....'In het ergste geval ga je veel om met familie van een
                  slachtoffer....
                  Daarom doden direkt vogelvrij op internet?????. Dan alleen in
                  geb/overl.data en meer niet.
                  Ik hoop niet dat dit verhaaltje te langdradig is maar het zijn wel
                  feiten waarmee jezelf nog mee te maken kunt hebben/krijgen.
                  Het zijn niet alleen regels, wetten en fatsoen dat de klok klinkt
                  maar voor mij geldt medegevoeligheid voor anderen die jezelf niet
                  kent en toch familie is van de overledene die daar geen prijs op
                  stellen.
                  Misschien graaf ik wel te diep ben ik te voorzichtig.........

                  groeten Dik van
                  http://groups.msn.com/Genealogen-Palace
                  http://groups.msn.com/Veluwschedialekgroep

                  --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Mr. Hein Walsweer"
                  <heinwalsweer@w...> wrote:

> [...]
                  vogelvrij.
                  > De wettelijke bescherming van de privacy heeft alleen betrekking

                • Hinke Woudt
                  Message 8 of 16 , Jan 7, 2006
                    Bedankt Polyne, dit is een handig overzicht en geeft voor mij aan dat ik
                    voortaan niet zomaar meer gegevens van na 1905 aan anderen stuur. Of ik
                    stuur dit stukje even mee, kan ook nog:-)

                    Groet, Hinke

                  • Mr. Hein Walsweer
                    Message 9 of 16 , Jan 7, 2006
                      Dat is een regeling in het kader van de Archiefwet.
                      De Wet Bescherming Persoonsgegevens stelt geen beperkingen aan het
                      publiceren van persoonsgegevens van overledenen.

                      <heinwalsweer@w...> wrote:

> [...]
                      vogelvrij.
                      > De wettelijke bescherming van de privacy heeft alleen betrekking

                    • Huib de Vries
                      Message 10 of 16 , Jan 7, 2006
                        Nou Polyne, Voorouders.net is een hele mooie en goed site.
                        ik heb er vlug even koppen snellend doorheen gegraasd, maar Wat Hein schreef over het vogelvrij zijn van de doden word er wel min of meer in bevestigd. Echter er wordt dan verwezen naar de officiele site van CBP, en er even vlug doorlezend wordt dat nu juist niet met zoveel woorden bevestigd.
                        Wat ik wil zeggen is dat er wel vaker dingen beweerd worden, en misschien ook wel waar kunnen zijn, maar ik heb het niet kunnen vinden in een website van een officiele daartoe bevoegde instantie.
                        Misschien moet ik het op mijn gemak nog eens doorlezen en kom ik het dan tegen, maar als je het zo stellig beweerd dat "de doden vogelvrij" zijn is het prettig om erbij te vermelden waar dat dan te vinden is. Mijn doel is dan ook in deze materie volstrekte helderheid te krijgen, zodat ik voor mezelf goed op een rijtje heb wat mag en wat niet mag, en dat wil ik dan ook aan anderen die al of niet belang bij een publikatie hebben duidelijk kunnen maken door naar de betreffende artikelen in de wetgeving te kunnen verwijzen.

                        Polyne de Graaf schreef:

> [...]
                        > van wie u geen overlijdensdatum hebt. Met de meeste genealogische
                        > programma's hebt u dat snel voor elkaar.

                      • Hugo de Vries [gen]
                        Message 11 of 16 , Jan 7, 2006
                          Handleiding
                          http://www.justitie.nl/images/handleidingwbp_tcm74-38038.pdf?refer=true&them
                          e=green
                          Groet,
                          Hugo

                          Hugo de Vries
                          http://gen.kibrahacha.com
                          Families: de Vries (Schermerhorn, Spaarndam, Amsterdam), Joha (Eupen,
                          Friesland, Leiden), van Asperen (Streefkerk, Sliedrecht, Alblasserdam),
                          Kaal/Karel (Wehl, Renkum), de Vries (Amsterdam, Paramaribo), Brook (Sneek,
                          Paramaribo), Abendanon (St. Eustatius, Paramaribo), Robles de Medina
                          (Spanje, Paramaribo); also Fernandes, Vieira, da Silva, Rosiers (54,400+
                          individuals)
                          On November 11, 2006 you might be visitor number 400,000 to
                          http://kibrahacha.com

                          Polyne de Graaf schreef:

> [...]
                          > van wie u geen overlijdensdatum hebt. Met de meeste genealogische
                          > programma's hebt u dat snel voor elkaar.

                          Service.

                        • Will J van Dreven-Lieuwes
                          Message 12 of 16 , Jan 8, 2006
                            Een vraagje aan alle gewaardeerde leden van de groep

                            Is er, bijv, een mogelijkheid, om ALS er een Gedcom gestuurd wordt naar
                            programma's zoals geneanet, genlias , my family,,en nog vele anderen etc dat
                            er een UITSLUITING komt van zeg, bijv geen 'hedendaagse - tot i.e. 75 jaar
                            terug'-gegevens ??
                            Het is moeilijk denk ik voor een ieder, die een 'stamboom' heeft, dit eerst
                            te gaan uitsorteren, en apart te zetten etc... en dan als gedcom te
                            versturen.. het lijkt me ook beslist een onmogelijke zaak en vaak niet
                            wenselijk, om van heden tot bijv 75 jaar terug (als die mensen nog leven)
                            LIVING in te vullen, dan ben je alle namen kwijt..

                            Graag uw mening
                            Willemine

                            Polyne de Graaf schreef:

> [...]
                            > van wie u geen overlijdensdatum hebt. Met de meeste genealogische
                            > programma's hebt u dat snel voor elkaar.

                            Service.

                          • Esther van Rems-Dijkstra
                            Message 13 of 16 , Jan 8, 2006
                              Hallo,

                              Er bestaat een programma Res Privata, gewoon te downloaden, die je kunt gebruiken, dan worden alle personen tot een bepaalde geboortedatum eruit gelaten. Op de manier waarop jij wilt, bijv wel de namen, maar geen data, of alleen als kind aangegeven maar verder geen gegevens.
                              Ik heb het gevonden op www.stamboom.nl
                              Ik ben nog maar net bezig, maar dat heb ik in elk geval wel begrepen. Niet iedereen is er maar van gediend genoemd te worden op internet.

                              Groeten,

                              Esther van Rems, Bolsward
                              leest en schrijft Nederlands en engels, begrijpt Frysk
                              *********************************************************************************************

                              Polyne de Graaf schreef:

> [...]
                              > van wie u geen overlijdensdatum hebt. Met de meeste genealogische
                              > programma's hebt u dat snel voor elkaar.

                              Service.

                            • Hugo de Vries [gen]

                                Polyne de Graaf schreef:

> [...]
                                > van wie u geen overlijdensdatum hebt. Met de meeste genealogische
                                > programma's hebt u dat snel voor elkaar.

                                Service.

                              • Clemens Ros
                                Message 15 of 16 , Jan 8, 2006
                                  Beste Huib en andere onderzoekers,

                                  Je vraagt om informatie van een bevoegde instantie. DE bevoegde instantie is
                                  uiteraard de overheid en deze heeft op de website www.overheid.nl een
                                  mogelijkheid om alle wet- en regelgevingen na te lezen. Deze informatie
                                  wordt ook steeds uptodate gehouden.
                                  Op de homepage van de website is een link naar "wet- en regelgeving" en na
                                  het intikken van "bescherming persoonsgegevens" vind je doorverwijzingen
                                  naar de "Wet bescherming persoonsgegevens" en de AMvB's en KB's die daarop
                                  betrekking hebben.
                                  Overigens heb ik in de Wet niets kunnen vinden over de toepassing ervan op
                                  gegevens van overleden personen. In art. 9 lid 3 wordt wel iets gezegd over
                                  gegevens voor historische doeleinden.
                                  Hopelijk draagt deze melding bij aan verdere duidelijkheid over
                                  privacy-gegevens.

                                  Met vriendelijke groet,
                                  Clemens Ros

                                  Wat ik wil zeggen is dat er wel vaker dingen beweerd worden, en misschien
                                  ook wel waar kunnen zijn, maar ik heb het niet kunnen vinden in een website
                                  van een officiele daartoe bevoegde instantie.
                                  <knip>.
                                  vriendelijke groeten Huib de Vries.

                                  <knip>
                                • Will J van Dreven-Lieuwes
                                  Message 16 of 16 , Jan 8, 2006
                                    Meteen gedownload...en in werking gesteld..
                                    ENORM bedankt allemaal
                                    Willemine

                                    Polyne de Graaf schreef:

> [...]
                                    > van wie u geen overlijdensdatum hebt. Met de meeste genealogische
                                    > programma's hebt u dat snel voor elkaar.

                                    Service.