Re: Kuperus

  • J. de Boer
    Message 1 of 24 , Jan 3, 2006
      Uit onderzoek is gebleken dat er in Nederland tenminste 35
      verschillende families de naam Kuperus of Cuperus dragen.
      Zelf heb ik in de genealogie van mijn vrouw verschillende
      personen staan met de naam Jacob Kuperus. Ze zijn afkomstig
      uit Steggerda en Noordwolde uit een kuipersfamilie aldaar.
      Er is destijds (in 1992) een boekje van gemaakt door ene
      H. Kuperus met de titel: "Een kuipersfamilie in Steggerda".
      Het is in te zien in de studiezaal van Tresoar in Leeuwarden.
      Het pand waarin het kuipersbedrijf tot ongeveer 1930 plaatsvond
      is rond 1990 afgebroken.

      Een andere vrij grote tak Kuperus uit de Stellingwerven is
      "Een schippersfamilie uit Noordwolde". Beschreven door D.F.C. Kuperus.
      Veel voorkomende voornamen: Johannes en Halbe. Een aantal personen
      uit deze familie heb ik destijds min of meer perongeluk in mijn
      kladbestanden genoteerd, maar bij nader onderzoek bleken ze
      niet aan te sluiten bij genoemde kuipersfamilie.

      Met vriendelijke groet,
      Jan de Boer

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Goanita" <goanita@h...>
      wrote:

      > Hallo.
      >
      > Ten eerste wil ik een ieder een geweldig 2006 toewensen.
      >
      > Maar daar mail ik natuurlijk niet alleen voor ;-))
      >
      > Volgens mij heb ik in deze groep de naam Kuperus wel eens voorbij
      zien
      > komen.
      > Ik weet niet meer door wie, vandaar deze oproep.
      >
      > Wie belangstelling heeft voor Jacob Kuperus kan mij mailen ik heb
      namelijk
      > iets leuks ontdekt.
      >
      > gr Goanita.

    • Goanita
      Message 2 of 24 , Jan 4, 2006
        Bedankt voor de info Jan.

        Ik denk dat ik mijn berichtje in de verkeerde groep heb geplaatst.
        Ik hoopte iemand blij te kunnen maken met mijn fonds maar hier zit waarschijnlijk niemand die Jacob Kuperus uit Wolvega in de familie heeft.

        Gr Go

        Message 3 of 24 , Jan 4, 2006
          Dag Go,

          Ik heb een Klaas Kuperus (1806 - 1867) & Albertje Hendriks Hollander (1807 -
          1870) in mijn betand.
          Klaas werd in Steggerda geboren. Enig aanknopingspunt met jouw Jacob
          Kuperus?
          Ik vond het overigens w�l interessant wat je de groep meedeelde hoor.

          Groeten, Margaret

        • Goanita
          Message 4 of 24 , Jan 5, 2006
            Hoi Margaret.

            Ik weet niet of deze Jacob bij Klaas hoort.
            Ik doe geen onderzoek naar Kuperus,
            ik heb gewoon iets gevonden wat wel leuk zou zijn voor de nazaten van Kuperus.
            Gr Go
            Ik heb een Klaas Kuperus (1806 - 1867) & Albertje Hendriks Hollander (1807 -
            1870) in mijn betand.
            Klaas werd in Steggerda geboren. Enig aanknopingspunt met jouw Jacob
            Kuperus?
            Ik vond het overigens wél interessant wat je de groep meedeelde hoor.

            Groeten, Margaret

            <knip>

          • Appy de Vries
            Message 5 of 24 , Jan 5, 2006
              Goanita;
              is het zo bijzonder dat de groep ,
              dit niet mag weten?
              misschien komt dan jouw nazaat
              zich wel melden !!
              n.a.v. jouw privé mail; 02-02-2006 is het archief weer open,en Duurswoude ligt in Opsterland!
              ik had je al eerder verwacht ![afspraak Oct.2005]
              groetjes Appy.

              Message 6 of 24 , Jan 5, 2006
                Hoi Appy.

                Nee het is niet zo bijzonder dat niemand dit mag weten.
                Het is een verkoopakte van een schip.
                De reden dat ik geen details vermeld had is omdat ik niet denk/dacht dat
                mensen die geen belang bij Jacob hebben ook geen belangstelling voor de
                details hebben.

                gr Go

                ps ik had zo graag willen komen helaas loopt niet altijd alles zo als ik
                wil.

[...]

                insurance company American family home owner insurance
                Multi family home for sale Single family home for sale Family home
                finance

                Service.

                YAHOO! GROUPS LINKS

                Visit your group "Friesland-genealogy" on the web.

              • An Kooreman
                Message 7 of 24 , Oct 8, 2008
                  Hallo  mede sneupers.
                  Uit de verhalen van mijn moeder ( zij is 90 ) moet er binnen de fam. een zekere Jordie of Jorke Kuperus geweest zijn. Vertrokken naar Amerika en daar verongelukt.
                  Volgens mijn moeder was zijn vader Jacob Sjoerds Kuperus. Maar zij kan zich vergissen.
                  Hoe ik ook zoek  ik kan die fam met Jorke en eventuele broers en zusters niet vinden. Jorke zou omstreeks 1900  geboren moeten zijn. (Kuperus - Marsum )

                  Komt dit iemand bekend voor ?
                  Gr
                  Anjolien

                • Irene Visser
                  Message 8 of 24 , Oct 9, 2008
                    Hoi,

                    zou dit de geboorte zijn van Jacob?

                    Misschien dat je hiermee verder kan zoeken,
                    gevonden via tresoar.

                    Geboorteakte Menaldumadeel, 1878
                    Aangiftedatum 7 mei 1878, akte nr. 147
                    Jacob Kuperus, geboren 6 mei 1878
                    Zoon van Sjoerd Jans Kuperus en Akke Jacobs Visser

                    groetjes Irene.

                    2008/10/9 An Kooreman <kooreman@...>

> [...]
                    > Hoe ik ook zoek ik kan die fam met Jorke en eventuele broers en
                    > zusters niet vinden. Jorke zou omstreeks 1900 geboren moeten zijn. (Kuperus

                  • Irene Visser
                    Message 9 of 24 , Oct 9, 2008
                      het huwelijk,

                      gr. Irene.
                      denk dat je dan geen geboorte vinden kan, zie maar naar huwelijksdatum.

                      Huwelijksakte Franekeradeel, 1903Man : Jacob Kuperus, oud 25 jaar,
                      geboren te Marssum, gemeente MenaldumadeelOuders: Sjoerd Jans
                      Kuperus en Akke Jacobs VisserVrouw : Aagje Smit, oud 28 jaar, geboren
                      te TzumOuders: Jorke Sytzes Smit en Akke Sierks JouwsmaDatum : 21 mei
                      1903, akte nr. 22

                    • An Kooreman
                      Message 10 of 24 , Oct 9, 2008
                        Dan zou er  uit dat Huwelijk  van Jacob  en Aagje  ook een Jorke geboren moeten zijn en die zal dan wel naar Amerika vertrokken zijn. Volgens mij  moet daar dan ook een Akke geboren zijn  die bij haar vader Jacob in Marsum is blijven wonen. In mijn geheugen staat een Akke Kuperus  met Omke Japic( vader en dochter) wonend in Marsum bij het Popta slot. Ik ga weer op zoek Bedankt!

> [...]

                        > Aangiftedatum 7 mei 1878, akte nr. 147
                        > Jacob Kuperus, geboren 6 mei 1878
                        > Zoon van Sjoerd Jans Kuperus en Akke Jacobs Visser

                      • Irene Visser
                        Message 11 of 24 , Oct 9, 2008
                          Misschien dat je via de Leeuwarder Courant iets van een overlijdensadv.
                          vinden kan.
                          En misschien is er een lijst van personen die naar Amerika vertrokken zijn.
                          Maar of die openbaar zijn durf ik niet te zeggen.
                          Sterkte ermee,

                        • Hinke
                          Message 12 of 24 , Oct 9, 2008
                            Op http://www.friesarchiefnet.nl/ staat een lijst van ingekomen en
                            vertrokken personen van Menaldumadeel, o.a.

                            Voornaam : Jorke
                            Achternaam : Kuperus
                            Plaats van herkomst : Marssum
                            Dag geboorte : 12
                            Maand geboorte : 5
                            Jaar geboorte : 1906
                            Dag vertrek : 17
                            Maand vertrek : 4
                            Jaar vertrek : 1930
                            Deelnummer : Kuperus t/m bij de Ley
                            Blad : Gezinskaart Kuperus Jacob Sjoerds
                            Plaats van bestemming : Ver.Staten v.Noord Amerika
                            Beroep : Arbeider

                            groet, Hinke Woudt-Westra.

                            Message 13 of 24 , Oct 9, 2008
                              En deze is er ook nog.

                              Achternaam : Jorke Kuperus
                              Datum geboorte : geb: 12 mei 1906
                              Beroep : Arbeider
                              Opmerkingen : Gekomen van Marssum Vertrokken naar Ver.Staten
                              v.Noord Amerika, 17 april 1930

                              groet, Hinke.

                            • johanpetermels
                              Message 14 of 24 , Oct 9, 2008
                                Anjolien,

                                Ik denk dat dit zijn grafsteen is ?
                                http://www.worldvitalrecords.com/zsearch.aspx?
                                ix=findagrave&qt=l&akid=k100225%2c21000000000100225&cpn=pfmxk100225%
                                2cpfmx21000000000100225&zfn=jorke&Submit=++Search++&zln=kuperus

                                Ik hoop dat de link werkt, klik op de foto en deze wordt vergroot

                                Johan

                                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, An Kooreman
                                <kooreman@...> wrote:

> [...]
                                > Hoe ik ook zoek  ik kan die fam met Jorke en eventuele broers en
                                zusters niet vinden. Jorke zou omstreeks 1900  geboren moeten zijn.

                              • johanpetermels
                                Message 15 of 24 , Oct 9, 2008
                                  Ik hoop dat deze beter werkt
                                  http://www.worldvitalrecords.com/zsearch.aspx?
                                  ix=findagrave&qt=l&zln=kuperus&zfn=jorke

                                  <kooreman@...> wrote:

> [...]
                                  > Hoe ik ook zoek  ik kan die fam met Jorke en eventuele broers en
                                  zusters niet vinden. Jorke zou omstreeks 1900  geboren moeten zijn.

                                • johanpetermels
                                  Message 16 of 24 , Oct 9, 2008
                                    Nog een poging
                                    http://www.calarchives4u.com/cemphotos/losangeles/Artesia/Surnames-G-
                                    M/kuperus-jorke-1906-1940.jpg

                                    Message 17 of 24 , Oct 9, 2008
                                      Anjolien,

                                      Onderstaande bruid en bruidegom zouden heel goed Jorkes ouders geweest
                                      kunnen zijn (Jorke vernoemd naar zijn opa van moeder's kant):
                                      Datum : 21 mei 1903, akte nr. 22

                                      Gevonden op www.ancestry.com:
                                      Jorke Jacob Kuperus, geboren 12-05-1906 (in another country) en overleden op
                                      22-10-1940 in California (mother's maiden name Smit). Hij gebruikte in
                                      Amerika de naam George.
                                      Jorke kwam op 19-10-1929 a/b van de Volendam in New York aan. Hij was cattle
                                      merchant en geboren in Marssum. Als referentie in het land van herkomst
                                      geeft hij zijn vader J. Kuperus in Marssum op. Jorke is op weg naar een
                                      kennis G. Kuiphof in Hynes, California.

                                      Je moeder heeft dus inderdaad gelijk :-)

                                      De kinderen van het echtpaar Kuperus-Smit zijn dus ná 1903 geboren en dat
                                      betekent dat je er online waarschijnlijk nog niet zoveel van tegen zult
                                      komen.
                                      Op www.graftombe.nl vond ik een Sjoerd Kuperus, geboren op 14-04-1903 en
                                      overleden op 20-07-1994, begraven te Witmarsum. Dat zou een kind van het
                                      gemelde echtpaar kunnen zijn. Maar at blijft natuurlijk een slag in de
                                      lucht.

                                      Met vriendelijke groet,
                                      Nynke van den Hooven

                                      Message 18 of 24 , Oct 9, 2008
                                        Johan,

                                        Daar zijn trucjes voor :-)
                                        Op www.tinyurl.com kun je een enorm lange Url zoals hieronder verkleinen,
                                        zodat hij niet in stukjes wordt gehakt.
                                        Praktischer nog is de link naar de foto zelf:
                                        http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=pis&GRid=10230271&PIgrid=10230271&PIcrid=7843&PIpi=1667055&
                                        en als de link 'breekt'
                                        dan zou
                                        http://tinyurl.com/49q3cf
                                        hetzelfde resultaat moeten geven.

                                        Met vriendelijke groet,
                                        Nynke van den Hooven

                                        Message 19 of 24 , Oct 9, 2008
                                          Anjolien,

                                          Hm, dat was waarschijnlijk een misslag in de lucht.
                                          Deze Sjoerd is geboren voordat Jacob en Aagje trouwden. In dat geval zou hij
                                          bij huwelijk gewettigd moeten zijn.

                                          Met vriendelijke groet,
                                          Nynke van den Hooven

                                          Message 20 of 24 , Oct 9, 2008
                                            Lieve Mensen  wat leer ik veel, van de ene onbekende site naar de andere
                                            maar het is zelfs gelukt  om de grafsteen op te slaan.
                                            Ik ben geholpen en ga weer verder met  mijn boom !
                                            Nogmaals  bedankt allemaal.

                                            Message 21 of 24 , Oct 10, 2008
                                              Beste Anjolien,

                                              Aagje Smit haar tante Maaike Smit(dochter van Sytse Jorkes Smit en
                                              Sipje Jans de Jong) was getrouwd met Simon Aardema.
                                              Helaas is hij maar 34 jaar geworden. Hun zoon Simon geboren op 2
                                              Augustus 1890 was geemigreerd naar California National City waar hij is
                                              getrouwt. Hij was veeboer en is overleden te Rancho Sante Fe California.
                                              Het kan zijn dat hij zijn neef ook wilde bezoeken. Maar dat is mijn
                                              fantasy.

                                              Groetjes Afke Aardema

                                            • An Kooreman
                                              Message 22 of 24 , Oct 10, 2008
                                                Oef Aafke
                                                Dat is even puzzelen. Aagje haar vader was Jorke Sytzes Smit.
                                                 en Maaike  van Sytse Jorkes.
                                                Ik denk trouwens dat je fantasie wel klopt.
                                                Toen ik bij mijn moeder de naam  Aagje noemde  kwamen er weer herinneringen boven drijven. Jorke ging gekluk zoeken er er was familie. Voor mij tante Akke ( zuster van Jorke)  zou na verloop ook volgen  naar Amerika maar zij is uiteindelijk bij haar vader gebleven in Marsum.
                                                Ik puzzel even door bedankt !
                                                Groetjes Anjolien

> [...]

                                                andere
                                                > maar het is zelfs gelukt  om de grafsteen op te slaan.
                                                > Ik ben geholpen en ga weer verder met  mijn boom !

                                              • johanpetermels
                                                Message 23 of 24 , Oct 10, 2008
                                                  Nynke, dank voor de tip. Ik heb dit bericht gemerkt, en de volgende
                                                  keer zal ik het proberen op deze manier.

                                                  Groet, Johan

                                                  --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Nynke van den Hooven"