Toutenburg te Vollenove

  • Rienk de Boer
    Message 1 of 2 , Jan 1 4:04 PM
      Ad en anderen,

      Zie voor Toutenburg onder staande link:

      Eerste is in Friesland
      Tweede is Vollenhove.
      http://www.vijversburg.nl/vijversburg.php?vid=24&an=3

      http://home.hccnet.nl/hvanheerde/vollenhove/Toutenburg/toutenburg.htm

      Rienk

      ----- Original Message -----
      From: "Ad Rienks" <kwibus@...>
      To: <Friesland-genealogy@yahoogroups.com>
      Sent: Monday, January 02, 2006 12:37 AM
      Subject: Re: [Friesland-genealogy] Bennema / v.Toutenburg

      Kasteel Toutenburg lag ooit in Vollenhove (in het Stadspark).
      Wist je dat?
      Message 2 of 2 , Jan 2 3:47 AM
        Ad, Rienk en anderen,

        De familie Schenck von Tautenburg komt oorspronkelijk uit Tautenburg
        in Thüringen, ten noordoosten van Jena. Ook daar heeft een kasteel
        Tautenburg gestaan, waarvan nu nog bovenop een heuvel als ruïne een
        toren rest. In de voormalige kloosterkerk van Frauenpriesznitz
        bevindt zich een dubbele grafkelder van de familie Schenck.Daarin
        bevinden zich zerken en kisten van vier Georg Schecken von
        Tautenburg, gestorven in de jaren 1493, 1512, 1579 en 1615. P.
        Datema schreef hierover een interessant artikel in Kondschap, het
        kwartaalblad van de Stichting Oudheidkamer Brederwiede(december
        1996), pagina 1-9.

        Wiecher Ponne