Re: Op de Wudden

  • tymen_wierstra
    Message 1 of 13 , Dec 31, 2005
      Taeke,

      In de topografische atlas van Friesland kom ik een streekje "De
      Warren" tegen, gelegen tussen Oudwoude en Westergeest. Kan dat het
      zijn?

      Groeten,
      Tymen

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Theo van der Ley"
      <t.vanderleij@c...> wrote:

      > Beste iedereen,
      >
      > In het doopboek van de gecombineerde gemeente Oudwoude/Westergeest
      kom ik regelmatig de term "Op de Wudden" tegen. Heeft iemand een
      idee wat dit betekent? Of is het gewoon een buurtschap?

      > Taeke van der Ley
      > http://members1.chello.nl/~t.vanderleij/
      > Uitgaande berichten worden gescand met Panda Platinum 2006
      Internet Security

    • Theo van der Ley
      Message 2 of 13 , Jan 1, 2006
        Bedankt Tymen, misschien is het wel zo. Even wat voorbeelden nog:

        Opm.: wonen op de wudden bij de Dijk
        Opm.: op de Wudden bij de Dijk onder Oudwoude
        Opm.: op de Wudden; moeder ongedoopt

        Als het geen buurtschap is, is het misschien wel een boerderij.

        En natuurlijk een gelukkig nieuwjaar !

        <t.vanderleij@c...> wrote:

> [...]
        >
        > Taeke van der Ley
        > http://members1.chello.nl/~t.vanderleij/
        > Uitgaande berichten worden gescand met Panda Platinum 2006

      • M.E.Vijverberg-Kalkema
        Message 3 of 13 , Jan 1, 2006
          Taeke en anderen,

          Ik meng me maar even in deze discussie. Weten jullie dat er een boek
          verschenen is over het geslacht Wubben? Wat ik me (vaag) weet te herinneren
          is de familie "ontstaan" in Duitsland en via Friesland naar het westen
          gekomen.

          De schrijver van dit boek is mij bekend, echter zijn adres op dit moment
          niet. Willen jullie meer weten mail daneven buiten de groep om dan zal ik
          proberen achter meer gegevens te komen.

          Marjolijne

          Met vriendelijke groeten,

          Marjolijne E. Vijverberg-Kalkema
          kalkema@...

          Voor gezonde voeding en huidverzorging
          www.five4life.nl

          Genealogische Werkgroep Zoetermeer:
          GWZ homepage: info@...
        • Taeke van der Ley
          Message 4 of 13 , Jan 1, 2006
            Bedankt Marjolijne voor de tip! Wubben is een familienaam die misschien afgeleid is van de Wudden, wie weet.

            Ik denk dat "de Wudden onder Oudwoude" een buurtschap is. Rond 1770 woonden Eeuwe Siegers en Tetje Klases Gorter op "de Wudden bij de Dijk onder Oudwoude". De kinderen nemen de familienamen Siegers en Hooghiem aan. Alleen Klaas Eeuwes nam de familienaam "van der Wuurde" aan. Ongetwijfeld gerelateerd aan "de Wudden".

            Dus Tymen, je kon wel eens gelijk hebben: Wudden - Wuurde(n) , Warren.

            Groet, Taeke

            At 11:52 1-1-2006, you wrote:
> [...]
            >http://members1.chello.nl/~t.vanderleij/
            >Uitgaande berichten worden gescand met Panda Platinum 2006 Internet Security

          • Roel Loonstra
            Message 5 of 13 , Jan 1, 2006
              Taeke,

              Uit het boek Kollumerland en Nieuw Kruisland geschreven door Mr.A.J.Andrea het volgende fragment:
              komende van Oudwoude
              volgen wij den weg, die langs de Sandwielen noordwaarts loopt. Een weinig verder dan de Luine, (aan de oostzijde van de weg gelegen), treft men aan de westzijde eene zathe aan, die in 1574 wordt aangeduid als "Wytsma-zaete",staande ter Luyne op de Wirden onder Oltwoldt, die destijds met het daarbij gelegen "huys toe Wytsma" behoorde aan Buwe Hobbema en na hem aan zijne zonen Buwe en Tjerck Hobbema.
              De wirden is eene plaatselijke benaming, die gegeven is aan eene hoogte of vluchtheuvel (wierde), iets westelijker dan deze zathe gelegen en waarop zich een paar landbouwerswoningen bevinden.

              Wellicht is "Op de wudden" afgeleid van "Op de Wirden".

              groeten,

              Roel Loonstra

              Message 6 of 13 , Jan 2, 2006
                Roel (en Taeke),

                Ik denk dat je gelijk hebt. De Wirden liggen vlak bij de Nieuwe
                Zwemmer (en dat klopt in relatie met de door Taeke genoemde dijk).
                Ik had deze plek in de topografische atlas over het hoofd gezien.
                Mr. Andreae heeft het ook inderdaad op pagina 2 over de
                buurtschappen De Wygeest, De Wirden en een gedeelte van
                Veenklooster, behorende bij het dorp Oudwoude.

                Groeten,
                Tymen Wierstra
                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Roel Loonstra"
                <roel.loonstra@h...> wrote:

> [...]
                gelegen en waarop zich een paar landbouwerswoningen bevinden.

                > Wellicht is "Op de wudden" afgeleid van "Op de Wirden".

                home insurance company American family home owner insurance
                > Multi family home for sale Single family home for sale
                Family home finance

                of Service.

              • Appy de Vries
                Message 7 of 13 , Jan 2, 2006
                  Tymen;
                  de ''Wirden'' kan in het Fries natuurlijk als
                  de'' Wudden'' opgeschreven zijn door de
                  betreffende persoon!
                  voorbeeld; Wirdum----Wurdum.
                  logica,of niet?
                  groetjes Appy.

                  <roel.loonstra@h...> wrote:

> [...]
                  gelegen en waarop zich een paar landbouwerswoningen bevinden.

                  > Wellicht is "Op de wudden" afgeleid van "Op de Wirden".

                • Mr. Hein Walsweer
                  Message 8 of 13 , Jan 2, 2006
                    Ik weun haast op de wudden. Oeps. Wadden ;-)

                    <roel.loonstra@h...> wrote:

> [...]
                    gelegen en waarop zich een paar landbouwerswoningen bevinden.

                    > Wellicht is "Op de wudden" afgeleid van "Op de Wirden".

                    Service.

                  • Appy de Vries
                    Message 9 of 13 , Jan 2, 2006
                      ik dacht dat jij op ''Montsamaburen'' woonde!!
                      Appy.

                      <roel.loonstra@h...> wrote:

> [...]
                      gelegen en waarop zich een paar landbouwerswoningen bevinden.

                      > Wellicht is "Op de wudden" afgeleid van "Op de Wirden".

                      Service.

                    • Ad Rienks
                      Message 10 of 13 , Jan 2, 2006
                        Wadden zakkewasser. ;-}
                        Ik weun haast op de wudden. Oeps. Wadden ;-)

                      • Frans Krom
                        Message 11 of 13 , Jan 2, 2006
                          Ad,

                          Nieuwe spelling is : Zakkenwasser :o))

                          Frans

                          > Datum: 02/01/06 09:50 PM
                          > Van: "Ad Rienks"
                          > Aan: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
                          > CC:
                          > Onderwerp : Re: [Friesland-genealogy] Re: Op de Wudden
                          >
                          > Wadden zakkewasser. ;-}

                          Alles is welkom met betrekking tot de navolgende familienamen : Dijksterhuis; Gezelle-Meerburg; Klooster; Krom; Laribeij; Laribij; de Leeuw; Meerburg; Meerburg-Snarenberg; Overmeer; Teunen; Thöne; Wiersema; Wyrsema; Wiersum.
                          f.i.krom@...

                        • Huib de Vries
                          Message 12 of 13 , Jan 2, 2006
                            Beste lezers,

                            Als ik lees over Oudwoude of Westergeest lees ben ik altijd zeer geinteresseerd, omdat mijn voor ouders daarvandaan kwamen, ik heb dan ookmeegelezen, en heb gekeken in "De tegenwoordige staat van Friesland" of daar "De wudden" misschien in voorkwam. Maar helaas Slechts de Wirden word genoemd. Verder keek ik nog even op een copie van een kadastrale kaart uit 1847 van dat gebied, maar ook daar komt slechts de Wirden voor.
                            Bij deze dus mijn bijdrage aan dit vraagstuk, vergezeld natuurlijk van de beste wensen voor alle lezers

                            Huib de Vries