Jacob Luitzens de Groot en Homme Aukes De Jong

  • jan.dijk
    Message 1 of 3 , Dec 31, 2005
      Hallo, Jan en Tette,
      Volgens het aantekenboek van B.H.Dijkstra is de huwelijksdatum van Jelle Hommes
      en Ymck Harmensdr. 22-5-1620 Gerecht Rauwerderhem;Is het volgens jullie waar, dat
      Jacob Pyters soldaat was in het leger van Kapitein Reinhardt Louwerman?
      Fokke Jacobs en Trijntje Ruurds waren bij hun huwelijk resp. 31 en 25 jr oud.
      De kinderen van Homme Aukes hebben zich De Jong genoemd, behalve Jacob Hommes.
      Deze nam voor zich en zijn kinderen (ook zijn schoonzoon) de naam Dijkstra aan, omdat
      hij uit Haskerdijken kwam.Zo werd Homme Fokkes de Jong Homme Fokkes Dijkstra.Hij en
      zijn vrouw waren nl. neef en nicht.
      Homme Auckes en Aefke Fockes bewoonden(B.H.Dijkstra) eerst Haskerdijken nr 13, daarna nrs 21 en 26 en in 1756, toen Homme overleed nr 17 :nu aan de snelweg tussenAkkrum en Heerenveen.Over het viaduct Hooivaart eerste boerderij links.Het gezin was zeer
      welgesteld.Zie koh. 1749.Na het overlijden van Homme is de boerderij (97 PM )verkocht. Hun kinderen werden allemaal boer of boerin, behalve Lysbet, zij trouwde in Joure met een
      Grootschipper, Douwe Sjoerds.
      Auke Hommes de Jong was boer op nrs 21 en 36.Marie, Maria of Mari Rinses was een dochter van
      Rinse Cornelis en Willemke Gerrits,wonende te Noorder Drachten.Een zeer rekkelijk begrip:
      Mria is geboren te Ureterp en aangegeven in Beetsterzwaag.Nr 36 ligt tussen Oldeboorn en Lekkerterp.
      Hij bouwde er een nieuw huis.Even verder was toen een tolhek.
      IJEHUIS of Nijenhuis, voorm. state, prov. Friesland, kw. Zevenwouden, griet. Utingeradeel, arr., kant. en 2 1/2 u. N. van Heerenveen, 1/4 u. W. Z. W. van Oldeboorn, waartoe zij behoorde.Dit waren enkele reacties op jullie e-mails
      Ik zal nog even kijken naar de naam Lysbet;.ik meen, dat die al eerder voorkomtEr waren enkele kleine verschillen tussen de data.Over Homme Aukes en zijn kinderen heb ik aardig wat gegevens
      Misschien kunnen we uitwisselen. Vr gr. Jan Dijkstra.

    • jan de Vries
      Message 2 of 3 , Jan 2, 2006
        Beste Jan,
        Je doelt waarschijnlijk op deze Jacob Pieters?:
        Trouwregister Hervormde gemeente Heerenveen, 1673
        DTB nr: 598, 1673 - 1743
        Vermelding: Attestatie afgegeven 19 oktober 1673, Heerenveen
        Man: Jacob Pytters, Sneek
        Vrouw: Sjoukjen Klases, Bolsward
        NB: hij is soldaat onder de kapitein Reinhardt Louwerman
        Gestandaardiseerde namen: JAKOB PIETERS en SJOUKJE KLAASES

        Is mij niet bekend; misschien iemand anders?

        Ik weet er verder niet zo veel van, zoek zelf naar Ruurd Hommes, die tussen 1700 en 1750 in Nijehaske woonde. Hij was ws. doopsgezindt (net als zijn kinderen en kleinkinderen, waarvan ik ook maar moeilijk iets vindt).
        Als hij ook uit de omgeving Rauwerderhem afkomstig was (hij trouwde 23 december 1694, Heerenveen met Griet Egberts), dan kan ik daar verder zoeken, en zat ik tot dusver fout. Maar, ja...
        Hoop eerdaags naar Leeuwarden te kunnen en dan maar zien.

        Ik heb dus verder zelf niets van de lijn van Jelle Hommes, wat ik niet al gegeven heb.
        Wel nog hartelijk dank voor je aanvullingen.

        Groetjes,
        Jan de Vries
        http://genealogy-de-vries.tk

      • P. van Diemen
        Message 3 of 3 , Mar 28, 2006
          Eind vorig jaar begin dit jaar zijn er een aantal berichten geplaatst over
          de afstammelingen en voorouders van Heert Pieters uit Oldeboorn. Er is
          recentelijk een boekje getiteld "van Heert tot heden" verschenen, geschreven
          door Jan Walstra (geen familie van mij). Ook deze familie Walstra stamt als
          volgt van Heert Pieters af : Greult Heerts Walstra---Heert Aukes/Antje
          Greults---Auke Abes/Lijsbet Hommes etc.

          Ik heb het vanmiddag bij het CBG bekeken en ik begreep dat het ook bij
          Tresoar ligt. Het is beslist een leuk boek en wie weet geeft het wat
          aanvullende informatie voor mensen die met deze families bezig zijn.

          Met vriendelijke groet,

          Irene Walstra