Re: Burgerlijke Administratie in Leeuwarden - 1806

  • Annemarth Sterringa
    Message 1 of 2 , Dec 30, 2005
      Folkert,

      In de periode voor de Burgelijke Stand (1811), werd ondertrouwen bij
      de kerk ingeschreven in Trouwboek; echter, alleen wanneer men tot
      de staatsgodsdienst = Nederlands Hervormde kerk = Nederduits
      Gereformeerde kerk behoorde.
      Anders moest ondertrouwen ingeschreven worden bij gemeente/gerecht=
      Burgerlijke Administratie.

      Groetjes,
      Annemarth Sterringa

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Folkert Breitsma
      <fbreitsma@y...> wrote:

      > By mijn onderzoek kwam ik een huwelijksgegevens tegen die melden
      dat het huwelijk was geregistreerd bij de 'Burgerlijke
      Administratie' in Leeuwarden. Deze registratie vond plaats voor dat
      het huwelijk plaats vond in de Evangelische Kerk in Leeuwarden een
      paar weken later.

      > Twee vragen: Was dit gebruikelijk rond die tijd? Zijn deze
      gegevens inzichtbaar by het Tresoar?