Burgerlijke Administratie in Leeuwarden - 1806

  • Folkert Breitsma
    Message 1 of 2 , Dec 30, 2005
      By mijn onderzoek kwam ik een huwelijksgegevens tegen die melden dat het huwelijk was geregistreerd bij de 'Burgerlijke Administratie' in Leeuwarden. Deze registratie vond plaats voor dat het huwelijk plaats vond in de Evangelische Kerk in Leeuwarden een paar weken later.

      Twee vragen: Was dit gebruikelijk rond die tijd? Zijn deze gegevens inzichtbaar by het Tresoar?

      Als altijd, mijn dank voor jullie hulp!

      Folkert Breitsma
      Monticello, USA

    • Annemarth Sterringa
      Message 2 of 2 , Dec 30, 2005
        Folkert,

        In de periode voor de Burgelijke Stand (1811), werd ondertrouwen bij
        de kerk ingeschreven in Trouwboek; echter, alleen wanneer men tot
        de staatsgodsdienst = Nederlands Hervormde kerk = Nederduits
        Gereformeerde kerk behoorde.
        Anders moest ondertrouwen ingeschreven worden bij gemeente/gerecht=
        Burgerlijke Administratie.

        Groetjes,
        Annemarth Sterringa

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Folkert Breitsma