Willem Engels

  • Folkert Breitsma
    Message 1 of 1 , Dec 27, 2005
      Hallo,

      Nog een raadsel dat mij op de (erg volle Kerst) maag ligt - een voorouder van mij, Willem Engels, trouwt op 22 mei 1735 in de NH kerk te Deinum met Rikstje Hendriks uit Blessum, waar Willem en gezin later ook komen te wonen. Uit de doop gegevens van de kinderen van Willem en Rikstje blijkt dat Willem rooms katholiek is; hij trouwt echter in de NH kerk, terwijl zijn vrouw gereformeerd is. Hun eerste zoon is gedoopt is in de RK kerk te Dronrijp (zie hieronder). De later geboren kinderen zijn allemaal gedoopt in de Hervormde gemeente van Boksum en Blessum (1737 en later).

      Ik heb op allerlei manieren geprobeerd erachter te komen waar Willem Engels/Ingles vandaan komt zonder enig resultaat. Mijn enige hoop is iets te vinden in de boeken van de RK kerk in Dronrijp. Wie zou eens willen kijken voor mij en als er iets gevonden wordt een kopie maken? Onkosten worden vergoed.

      Ik was van plan zelf een keer naar het archief te gaan. Een reisje naar Nederland vanuit Boston waar ik veel werk is goedkoper dan naar huis in Minnesota - maar dat zit er helaas niet in tot September 2006 dus ben ik weer aangewezen op de wel erg behulpzame mensen van deze genealogische groep.

      Met veel dank,
      Folkert Breitsma

      Menaldumadeel, doopjaar 1736
      Dronrijp, Doop R.K. par. 1699-1812
      DTB: 524
      Dopeling: Henrick
      Gedoopt op 12 november 1736 in Dronrijp
      Zoon van Willem Engels en Richtje Hendriks

      Opm.: kind overleden, moeder gereformeerd