Jacob Luitzens de Groot en Homme Aukes[de Jong]

  • Bart de Vries
    Message 1 of 11 , Dec 25, 2005
      Appy .

      Zijn dit misschien ook familieleden van jou ?

      Jacob Luitzens de Groot X 22-04-1809 Akkrum met Willemke Aukes de Jong +
      04-1`0-1826

      Jacob Luitzens de Groot X 05-07-1835 Haskerland met Klaaske Murks Lieuwes

      Zijn deze 2 Jacob Luitzens de Groot , 1 en dezelfde persoon ?

      Verder kan ik nergens gegevens vinden van
      Homme Aukes [de Jong] x Antje Hendriks

      Willemke Aukes de Jong is zuster van Homme Aukes.
      Hun ouders zijn Auke Hommes X Mari Rinsen

      Gr.
      Bart de Vries
      *De Liemers* calling
    • Appy de Vries
      Message 2 of 11 , Dec 25, 2005
        Bart;
        deze fam.de Groot is geen fam.van mij.
        mijn vader was wel Jacob [Siebes]de Groot ,maar
        die komt van de Teijema kant.
        dat Homme ''volkje'' zijn misschien D.gezindt?
        gezien deze ''Rinskje''
        dopeling ; Rinskje geboren 09-02-1773 Haskerhorne, gedoopt 15-05-1806 [volwassen]
        Nijehaske.
        ouders; Auke Hommes en Maria Rinses
        deze zijn gehuwd 16-12-1764 te Haskerdijken.
        [van tresoar]
        Bart nog de beste wensen voor 2006!!
        groetsjes Appy.

        Message 3 of 11 , Dec 25, 2005
          Bart,
          In aansluiting op de info van Appy; Ik heb ook niets van het nageslacht van Homme Aukes (de Jong), maar wel zijn voorouders. Hij kwam, wat Appy al suggereerde uit een doopsgezindt nest uit Oldeboorn. Ik heb wat info van Hans Bottema, gekoppeld aan info uit de genealogie van (Homme Wiebes) van der Hoek, zie hiervoor de Tresoar boekenkast. uit mijn "Homme's verzameling" een kwartierstaatje:
          Generatie 1
          1 Auke Hommes. Auke trouwde op 16-12-1764 in Haskerdijken, met Marijke (Maria) Rinses.
          Generatie 2 ( ouders )
          2 Homme Aukes, geboren in 1690 in Oldeboorn, Utingeradeel. Homme is overleden in 1756 in Haskerdijken, Haskerland, Friesland, 66 jaar oud.
          Hij trouwde op 29 jarige leeftijd op zondag 29-01-1719 in Oldeboorn, Utingeradeel. Het huwelijk werd aangegaan met:
          3 Aefke Fokkes, ongeveer 29 jaar oud, geboren omstreeks 1690 in Oldeboorn, Utingeradeel. Aefke is overleden op zaterdag 18-02-1758 in Haskerdijken, Haskerland, Friesland, ongeveer 68 jaar oud.

          Generatie 3 ( grootouders )
          4 Auke Abes, geboren omstreeks 1665 in Oldeboorn, Utingeradeel. Auke is overleden in 1707, ongeveer 42 jaar oud.
          Hij trouwde op ± 22 jarige leeftijd op zaterdag 08-02-1687 in Oldeboorn. Het huwelijk werd aangegaan met:
          5 Lysbeth Hommes, ongeveer 19 jaar oud, geboren omstreeks 1668 in Haskerdijken, Haskerland, Friesland. Lysbeth is overleden op woensdag 27-04-1712 in Haskerdijken, Haskerland, Friesland, ongeveer 44 jaar oud.
          6 Fokke Jacobs, geboren omstreeks 1650. Fokke is overleden vóór woensdag 23-05-1708 in Oldeboorn, ongeveer 58 jaar oud.
          Generatie 4 ( overgrootouders )
          8 Abe Heerts, geboren in Oldeboorn, Utingeradeel. Abe is overleden in 1717 in Haskerdijken, Haskerland.
          Hij trouwde op woensdag 03-08-1661 in Oldeboorn, Utingeradeel. Het huwelijk werd aangegaan met:
          9 Berber Aukes, geboren in Haskerdijken, Haskerland, Friesland. Berber is overleden.
          10 Homme Jelles, geboren in Irnsum, Friesland. Homme is overleden.
          Hij trouwde op vrijdag 02-03-1663 in Haskerland, Friesland. Het huwelijk werd aangegaan met:
          11 Tiets Wybedr, geboren in Haskerdijken, Haskerland, Friesland. Tiets is overleden.
          14 Ruiert Tjeerts. Ruiert is overleden vóór 1669.
          Hij trouwde met:
          15 Aaltje Wiebes. Aaltje is overleden vóór 1677.
          Generatie 5 ( betovergrootouders )
          16 Heert Pieters. Heert is overleden omstreeks 1667.
          20 Jelle Hommes, geboren in 1606 (of 1601) in Irnsum, Friesland. Jelle is overleden na dinsdag 01-05-1657 en voor 1676 in Irnsum, Friesland, minstens 51 jaar oud.
          Jelle was meyer (huurboer) in Irnsum, Rauwerderhem in 1640 op plaets nr.: 14. Eigenaar was de Oude Heer Eysinga. Hij trouwde op < 21 jarige leeftijd vóór donderdag 23-09-1627 in Irnsum, Friesland. Het huwelijk werd aangegaan met:
          21 Imck Harmens. Imck is overleden in Irnsum, Friesland.
          Generatie 6 ( oudouders )
          40 Homme Jelles, geboren omstreeks 1575 in Irnsum, Friesland. Homme is overleden omstreeks 1628, ongeveer 53 jaar oud.
          Beroep: Veehouder (woonde circa 1575 tot 1628 te Irnsum)
          Hij trouwde op ± 31 jarige leeftijd omstreeks 1606 in Irnsum, Friesland. Het huwelijk werd aangegaan met:
          41 Sydts Ruyrdtsdr, ongeveer 27 jaar oud, geboren omstreeks 1579 in Irnsum, Friesland. Sydts is overleden vóór 1628, ongeveer 49 jaar oud.

          De allerbeste wensen voor een ieder toegewenst!
          ( voor een bijzondere kerstboom; zie mijn website: http://members.home.nl/jvries )

          Message 4 of 11 , Dec 25, 2005
            Bart,

            Volgens mij gaat het inderdaad om dezelfde Jacob Luitzens de Groot. Jacob overlijdt in 1844 te Haskerland op 56-jarige leeftijd. Dopen geeft maar 1 Jacob Luitzens de Groot geboren in 1787 te Akkrum. Moet dezelfde zijn.

            1. Luitzen Jacobs1 De Groot He married Feikje Ruurds.

            Child of Luitzen De Groot and Feikje Ruurds is:

            + 2 i. Jacob Luitzens2 De Groot, born 18 november 1787 in Akkrum, Utingeradeel; died 6 februari 1844 in Haskerland.

            Generation No. 2

            2. Jacob Luitzens2 De Groot (Luitzen Jacobs1) was born 18 november 1787 in Akkrum, Utingeradeel, and died 6 februari 1844 in Haskerland. He married (1) Willemke Aukes 22 april 1809 in Akkrum, Utingeradeel. He married (2) Klaaske Murks Lieuwes 5 juli 1835 in Haskerland, daughter of Murk Lieuwes and Trijntje Holtrop. She was born 1794 in Haskerdijken, Haskerland.

            More About Jacob Luitzens De Groot:

            Christening: 23 november 1787, Akkrum, Utingeradeel (Source: Utingeradeel, geboortejaar 1787, doopjaar 1787Akkrum en Terhorne, Doop Herv. gem. 1700-1811DTB: 726Dopeling: JacobGeboren op 18 november 1787 in AkkrumGedoopt op 23 november 1787Kind van Luitzen Jacobs De groot en Feikjen Ruurds.)

            More About Jacob De Groot and Willemke Aukes:

            Marriage: 22 april 1809, Akkrum, Utingeradeel

            More About Jacob De Groot and Klaaske Lieuwes:

            Marriage: 5 juli 1835, Haskerland

            Child of Jacob De Groot and Willemke Aukes is:

            3 i. Auke Jacobs3 De Groot, born 20 april 1812 in Akkrum, Utingeradeel; died 22 april 1812 in Akkrum, Utingeradeel (Source: CBG, Friesland, Utingeradeel, 1812 blad nr. 3, in huis nr. 83, oud 3 dagen.).

            Met vriendelijke kerstgroeten,

            Hans Bottema

          • Bart de Vries
            Message 5 of 11 , Dec 26, 2005
              Appy en Hans.

              Goede gezondheid en het allerbeste voor 2006 gewenst !.

              Bedankt voor het meedenken. Ben weer goed op weg.

              Van Barelt Aebeles hoop ik binnenkort meer aan de weet tekomen.

              Tot kijks !
              Gr.
              Bart de Vries
              *De Liemers* calling
              Message 6 of 11 , Dec 27, 2005
                Hallo Bart,

                enkele jaren geleden heb ik met Jan Dijkstra uit Gorredijk gecorrespondeerd over de nakomelingen van onze gezamelijke voorvader Pieter Heerts, vader van de nummer 20 in de e-mail van Jan de Vries. Hij was toen (ook) op zoek naar de voorvaderen van deze Pieter Heerts. Deze vraag stelde hij toendertijd een paar keer in onze groep. Ik heb een paar maanden geleden nog eens getracht kontakt met hem te krijgen, maar dat is niet gelukt.

                Na dit inleidende verhaal nu naar de kern. Van hem heb ik toen volgende informatie over de kinderen van Auke Hommes en zijn (2de) vrouw Marie Reenses gekregen:

                1. Homme Aukes (de Jong), geb. ca. 1767, overl. 9.6.1848 te Sneek (akte nr. 24), op 17.1.1805 te Haskerdijken gehuwd met Anthe Hendriks,
                2. Tjitske Aukes (de Jong), geb. ca. 1780, overl. 1.2.1865 te Utingeradeel, op 3.5.1801 gehuwd met Barelt Jans de Vries en op 23.2.1828 met Tjitze Oebeles Tjitzes.
                3. Rinske Aukes (de Jong), geb. ca. 1774, overl. 29.9.1832 te Haskerland, op 17.6.1792 gehuwd met Wytze Abes de Groot (1768-24.1.1827)
                4. Willemke Aukes, geb. ca. 1787, overl. 4.10.1826, op 22.5.1809 gehuwd met Jacob Luytzens de Groot,
                5. Tjibbe Aukes de Jong, geb. ca. 1782, overl. 8.10.1827 Haskerland, op 10.4.1808 gehuwd (in de doopsgezinde kerk te Oldeboorn) met Jeltie Murks (Lieuwes)

                M. Groen noemt in zijn boek "Meiers........Oldeboorn (blz. 111) een Tjitse Aukes als waarschijnlijke zoon van Auke Hommes en Marijke Rinses, maar dat kan niet kloppen, want deze Tjitse Aukes trouwt in 1767 met een Grietje Oebeles uit Het Meer en aangezien de ouders eerst in 1764 getrouwd zijn, moet hier een misverstand zijn.

                mvg

                Tette

              • Appy de Vries
                Message 7 of 11 , Dec 27, 2005
                  Tette;
                  sorry dat ik even inbreek, maar naar
                  mijn zoektocht ,naar Haye Piers zijn ouders,
                  heeft master Jan Dijkstra mij gebeld,
                  en ''it giet goed mei him'''
                  in goed en soun 2006 !!
                  fanút in wyt Fryslan!
                  Appy.

                  Message 8 of 11 , Dec 27, 2005
                    Appy en Tette.

                    Dit sluit nu mooi aan bij mijn gegevens , die ik al had.

                    Met dank voor genomen moeite !
                    Gr.
                    Bart de Vries
                    *De Liemers* calling
                    Message 9 of 11 , Dec 29, 2005
                      Hallo Appy,

                      intussen heeft Jan Dijkstra zich ook in de groep gemeld en ken ik nu zijn nieuwe e-mailadres en heb hem al een berichtje gestuurd.

                      Indertijd kwam mijn e-mail aan hem onbestelbaar terug, omdat ik het oude adres had.

                      Zo komt alles op zijn pootjes terecht.

                      Bedankt voor de goede wensen die ik hierbij natuurlijk gaarne retourneer.

                      Tette

                    • Tette.Hofstra@t-online.de
                      Message 10 of 11 , Dec 30, 2005
                        Hallo Jan,

                        ik kom toch nog even terug op jouw bericht. Ik heb toch problemen met jouw nr. 20 Jelle Hommes. Volgens mij is het logischer, dat Homme Jelles een zoon is van Jelle Jorits en Lysbeth Hommes, van wie op 22.5.1620 bij het Gerecht Rauwerderhem de 3de proclamatie vermeld wordt (DTB 576,1608-1642). Dat verklaart de vernoeming van Homme Jelles dochter Lysbeth Hommes.

                        Imck Harmens wordt bij haar huwelijk met Jacob Pyters op 2.2.1676 weduwe van Jelle Hommes genoemd, maar haar trouwdatum met Jelle Hommes kan ik niet vinden.

                        Volgende aanvullingen heb i nog:

                        Nr. 6 Fokke Jacobs op 17.9.1686 Utingeradeel gehuwd met Trijntje Ruurds (Bron: Klaas Bijlsma)

                        Nr. 9 Berber Aukes, geb. ca. 1640 (Bron M. Groen: Meiers....blz. 143) overl,. 8.6.1714 (Frysk Kertiersteatenboek, blz. 402)

                        Nr. 16 Heert Pieters huwt 15.1.1632 te Oldeboorn Sytske Abes (Bron: Jan Dijkstra)

                        groeten en de beste wensen vanuit een besneeuwd Duitsland

                        Tette

                        Message 11 of 11 , Dec 30, 2005
                          Hallo Tette,
                          Dank voor je reactie, hierbij een poging tot een antwoord (onderaan) en mijn bron:

                          Uit: GEN 241: Voorouders en nageslacht van Wybe Hommes van der Hoek. Door H. de Haan. Leeuwarden/1952.

                          De eerste 3 generaties. (daaronder mijn berichtje):

                          I Homme Jelles is geboren omstreeks 1575 in Irnsum, en overleden omstreeks 1628.
                          Beroep: Veehouder (woonde circa 1575 tot 1628 te Irnsum, bron: Genealogie van der Hoek)
                          Homme trouwde, omstreeks 1606 in Irnsum, met Sydts Ruyrdtsdr, geboren omstreeks 1579 in Irnsum en overleden vóór 1628.
                          Kinderen van Homme en Sydts:
                          1 Jelle Hommes, geboren in 1606 in Irnsum, Volgt II.
                          2 Ruyrdt Hommes, geboren omstreeks 1607 in Irnsum, mogelijk getrouwd op 08-06-1629 in Irnsum, met Eelck Hoytedr. Eelck is geboren in Folsgare . (Trouwgerecht Rauwerderhem, DTB 576)
                          3 Tryn Hommedr, geboren omstreeks 1609.
                          4 Diew Hommedr, geboren omstreeks 1611.

                          II Jelle Hommes is geboren in 1601 of 1606 in Irnsum. Jelle is overleden na 01-05-1657 in Irnsum.
                          Jelle was meyer (huurboer) in Irnsum, Rauwerderhem in 1640 op plaets nr.: 14. Eigenaar was de Oude Heer Eysinga. (bron: Genealogie van der Hoek)
                          Jelle trouwde, vóór 23-09-1627 in Irnsum, met Imck Harmens.
                          Kind van Jelle en Imck:
                          1 Homme Jelles, geboren in Irnsum, Friesland Volgt III.

                          III Homme Jelles is geboren in Irnsum. Was boer te Haskerdijken.
                          Homme trouwde op 02-03-1663 in Haskerland, Friesland met Tiets Wybedr, nadat zij op vrijdag 08-09-1662 in Rauwerderhem in ondertrouw zijn gegaan (Trouwgerecht Haskerland, 1663, DTB nr: 349). Tiets is geboren in Haskerdijken.
                          Kinderen van Homme en Tiets:
                          1 Wybe Hommes, geboren omstreeks 1664 in Haskerdijken.
                          2 Auke Hommes, geboren omstreeks 1666 in Haskerdijken.
                          3 Lysbeth Hommes, geboren omstreeks 1668 in Haskerdijken.

                          Opmerking van Tette:
                          Of misschien toch een zoon van Jelle Jorits en Lysbeth Hommes, van wie op 22.5.1620 bij het Gerecht Rauwerderhem de 3de proclamatie vermeld wordt (DTB 576,1608-1642). Dat verklaart de vernoeming van Homme Jelles dochter Lysbeth Hommes.
                          Imck Harmens wordt bij haar huwelijk met Jacob Pyters op 2.2.1676 weduwe van Jelle Hommes genoemd (Trouwgerecht Rauwerderhem, DTB nr: 578), maar haar trouwdatum met Jelle Hommes kan ik niet vinden.
                          Reactie:

                          Ben ik op zich mee eens; heb e.e.a. uit de genoemde genealogie van der Hoek, en die ziet er wat oud uit. Ik weet niet of er nog recent onderzoek naar gedaan is.
                          Maar dan zou volgens dezelfde vernoemingsregels Auke uit generatie III eigenlijk ook Jelle moeten heten.
                          Ik noem dit niet om ergens een stelling in te nemen; ik weet het gewoon niet, maar wat ik wel weet is dat bij het vernoemen heel vaak ooms en tantes voor gingen, bv. als ze zojuist waren overleden, of zelf geen nakomelingen hadden.
                          Dit komende bij het feit van de, ook hier van toepassing zijnde, doopsgezinde religie, maakt het zoeken zeker niet makkelijker.
                          Misschien dat in de trouwgerechten meer informatie staat, die een richting aangeeft, zoals getuigen en ouders?
                          Ik heb me laten vertellen, maar nog niet zelf onderzocht dat in de trouwgerechten (vaak) meer informatie te vinden is dan in de kerkelijke trouwboeken.
                          Ben al geruime tijd van plan deze en andere trouwgerechten eens door te spitten, maar het lukt me nog niet om er te komen, maar wie weet...
                          Misschien dat een andere sneuper hier nog een aanvulling/verbetering op heeft?

                          In ieder geval een fijne jaarwisseling gewenst en een goede start voor weer een nieuw jaar. (dit geldt natuurlijk voor alle lezers)

                          groetjes,
                          Jan de Vries
                          http://genealogy-de-vries.tk