"Japikje van Eeken" en "Jacobje Jans van Eeken"

  • Vincent Cleij
    Message 1 of 2 , Dec 8, 2005
      Beste groepsgenoten,

      Bij mijn speurtocht naar familie van mijn overgrootmoeder Japikje van Hoften
      ben ik twee namen tegengekomen waarvan ik vermoed dat het om dezelfde
      persoon gaat.
      Van "Japikje van Eeken" (geb. ca. 1805, overl. Harlingen 21-4-1857) weet ik
      dat zij de grootmoeder is van Japikje van Hoften en dat zij getrouwd is met
      "Oege Barends van Hoften" (geb. ca. 1796, overl. Harlingen 4-3-1874). Nu heb
      ik een geboorteakte op Genlias gevonden van "Barend Oeges van Hoften" (geb.
      Franeker 12-10-1825) met als ouders: "Jacobje Jans van Eeken" en "Oege
      Barends van Hoften". Nu is het oudste kind van Japikje van Eeken: "Ynskje
      van Hoften" (geb. Franeker 12-10-1828) en dat sluit keurig aan op deze
      Barend. Ik heb inmiddels alle gegevens over "van Hoften" in Friesland van
      Genlias verzameld en kom hier niet verder mee.

      mijn vraag is:
      1) Zouden de namen "Japikje" en "Jacobje" uitwisselbaar kunnen zijn en zou
      het hier om dezelfde persoon kunnen gaan?

      daarnaast heb ik nog een andere vragen over de naam "van Hoften":
      2) Bij diverse personen heb ik als achternaam gevonden "van Hoffen" waarbij
      ik vrijwel zeker weet dat het om "van Hoften" gaat. Dit kan natuurlijk een
      simpele schrijffout zijn maar ik heb het bij 4 verschillende aktes gevonden.
      Is dit toeval of is hier meer aan de hand?

      met vriendelijke groeten,
      Vincent Cleij

    • Karel van der Wal
      Message 2 of 2 , Dec 8, 2005
        Vincent, het is zeer wel mogelijk dat Japik(je) dezelfde is als Jacob(je) in
        de Fryske taal, zeker in de zgn. "wouden" streek wordt/werd vooral gesproken
        over Japik en Japikje waar officieel Jacob en Jacobje werd bedoeld. Ook in
        mijn genealogie van der Wal komt deze "verspreking" veel voor.
        Karel

[...]

        com/group/Friesland-genealogy

        YAHOO! GROUPS LINKS

        Visit your group "Friesland-genealogy" on the web.